Verkstadsfusk?

kvandi

Trådstartare
Har ni upplevt att ni blivit blåsta på en bilverkstad? I samband med service eller reparationer?

Har precis varit med om det här för första gången (som vi upptäckt iaf, har säkert hänt innan). Lämnade in min bil till en bilfirma kvällen innan den skulle servas. Efter inlämning satte jag mig ner o pratade med bilsäljaren på samma ställe och ville ha ett inbytespris på min bil inför ev nyköp. Han hämtade ut nyckeln och gick ut för att gå igenom bilen. Jag såg allt inifrån värmen i bilhallen, han var ovanligt nogrann med att kolla upp bilen. Jag tittar bl.a. rakt in i mina vackert lysande dimljus(som jag kör med på) reflekterade över hur jäkla snygg bilen är med dom på och säljaren släcker dem o tänder halvljusen och kör iväg.

22h senare står jag i kassan på bilfirmans verkstad. De räknar upp ett antal fel som behöver åtgärdas, bussningar, tre stag o generatorremmen. Serviceprotokollet är ifyllt, han berättar att han bytt registreringsskyltslampor, men det har han inte tagit betalt för. O just det, båda dimljusen är paj o behöver bytas. Men jag tänker inte på det just då, är mest chockad över att han skall ha 13000kr för en service! Visar sig att han valt ta betalt för fel bil så strax efter får jag rätt summa att betala(hutlöst ändå för en service).

På vägen hem funderar jag över dimljusen. Sjutton dom fungerade ju kvällen innan! Säger till min sambo som går i luften. Han tar med sig protokollet ut o börjar gå igenom bilen (utbildad bilmekaniker men aldrig jobbat som det). De har missat flera punkter, fint ikryssade i protokollet men inte gjorda i verkligheten.

Märkligt egentligen eller hur? De tar hutlöst betalt för service där de inte gör vad de säger och sen är ju frågan - Hur i hela friden kan två dimljus dö över en natt? Det ena ett år gammalt, det andra minst 6år. Väldigt lägligt oxå med just dimljusen då dom är extra krångliga att byta o bilen där behöver hängas upp o hanteras inunderifrån. Jag vet ju vad jag misstänker iaf, taskigt för dom att vi har vittnen som noterat att lamporna lös efter de fått bilen i sin vård... Den här gången gjorde de bort sig...

Nu ser detta fallet iofs lovande ut, de har lovat 20% tillbaka på priset och fixa dimljusen. Men först efter att företagets vd blev uppringd och inblandad(av oss, bilfirman brydde sig inte).

Har ni varit med om liknande saker? Man blir ju mörkrädd! Hur skall man kunna lita på nånting en bilverkstad säger?

Ska bli intressant nästa vecka då bilen besiktigas, skall be dom kolla de påstådda felen, se om de stämmer Eller om även det är lureri...
 
Nej, jag har aldrig blivit lurad. Jag har varit på två ställen i min stad. Volvo och en annan firma. Bägge ställena har behandlat mig proffsigt, vi har en god dialog och jag har varit väldigt nöjd.

Däremot har jag en bekant som haft bekymmer med ena verkstaden. Han har haft fel som inte fixats och bromsar som låst sig direkt efter att de servats. Han är på det stora hela en sur gammal gubbe - kan det ha något samband?

Hoppas att du lägger betyg på nätet eller informerar någon annanstans så folk får veta att du blivit blåst där.
 
Nej, min sambo har jobbat som bilmekaniker och gör det mesta hemma. (Vi har stor verkstad). Annars lämnar vi till en bekant som har verkstad. :)
 
Japp, det slutade med ARN och de dömde till min fördel, sen körde jag bildligt talat över verkstan och de vek sig efter några försök att krångla inför mitt löfte att dra skiten hela vägen upp i tingsrätten om det krävdes. Pengarna kom in på mitt konto för hela "arbetet" + två hyrbilar som jag hade kvitton på, samma dag som tidsfristen löpte ut. :devil:

Lustigt nog vill de inte ha mig som kund mer, som om jag någonsin skulle anlita dem! :laugh: :banghead: Omdömet om verkstan finns publicerad på nätet och jag varnar alla för dem. :sneaky:
 
Jag har aldrig blivit lurad själv, men har vänner som blivit det. Ena gången var det en stor märkesverkstad som fuskade på ett försäkringsärende.
Jag skulle aldrig lämna in en bil till någon jag inte känner personligen och vet att det är en ärlig person.
 
Japp, har blivit lurad vid service. Av en stor märkesverkstad som har många filialer.

Parkeringsbromsen var inte bra så direkt innan servicen skulle den repareras. Hämtade ut bilen alla punkter var förbockade och såg bra ut. Bromsen lika dålig som innan...
 
Jodå, har också en mekaniker till sambo och han kunde konstatera att det var inget oljefilter bytt:grin:
Nu gör vi allt själva, då skulle vi ta bort dubbelkommando så jag fick det i födelsedagspresent.

En kompis har blivit ännu värre lurad (eller de försökte) men där var det en bilkunnig pappa som såg att det inte var några fel.

Man ska inte lämna in bilen själv som tjej...
 
Usch, vad jag tycker att det är tråkigt när man inte kan lita på de som ska kunna :mad:. Jag vill kunna lita på de som är experter på det som inte jag kan, t.ex. tandläkare, advokater, hovslagare, veterinärer, snickare, rörmokare, osv.

Själv har jag inte blivit direkt lurad, däremot anlitade jag en bilverkstad ett par gånger där det verkade råda stor inkompetens. Bilen var sämre när jag hämtade den än när jag lämnade in den... :crazy:

Numera har jag en jättetrevlig, och väldigt ärlig och kunnig, kille som fixar vår gamla bil åt oss :)!
 
Inte just på en bilverkstad men jag upplever generellt att många män i mansdominerade yrken anser sig behöva prata ner till mig som kvinna och speciellt om jag är missnöjd med service eller produkt. "Men lilla vännen/gumman det måste du ju förstå att bla bla bla" Har flera leverantörer som pratat med mig som om jag vore ett litet barn eller irriterat "jamen sånt här förstår inte du hur det fungerar" när jag påtalar att saker jag beställt är fel, felaktiga fakturor, saknade varor m.m.
Alltid ska det framställas som att jag är överkänslig när jag påtalar fel eller har en fråga om något som inte stämmer.

Dock har de alla gånger jag ifrågasatt dem (mansgrisiga männen) fått inse att det går inte att prata bort mig utan när jag har så har jag rätt och då ger jag mig aldrig. Tyvärr har det senast behövt gå så långt att jag var tvungen att tala om för den trångsynte mansgrisiga leverantören att om han inte erkände att det är de som gjort fel och krediterar min felaktiga faktura så går jag vidare med en polisanmälan. Då hade jag ändå alla mail, bilder och fakturor sparade som bevis. Känns ju helt absurt att man som kvinna måste hota med saker för att något ska hända, då var det dessutom med tonen "jaja om du ska vara så hysterisk så får jag väl göra som du vill.."

Jag börjar bli gansa trött på att en hel del män (absolut inte alla!) i affärssituationer fortfarande har inställningen att om man ska göra affärer med kvinnor eller delge information är det bäst att antingen göra det till min sambo som är man trots att han kanske inte alls är inblandad i situationen mer än som sällskap eller så gör de det med barnröst eller övesittarrösten.
 
Har ni upplevt att ni blivit blåsta på en bilverkstad? I samband med service eller reparationer?

Har precis varit med om det här för första gången (som vi upptäckt iaf, har säkert hänt innan). Lämnade in min bil till en bilfirma kvällen innan den skulle servas. Efter inlämning satte jag mig ner o pratade med bilsäljaren på samma ställe och ville ha ett inbytespris på min bil inför ev nyköp. Han hämtade ut nyckeln och gick ut för att gå igenom bilen. Jag såg allt inifrån värmen i bilhallen, han var ovanligt nogrann med att kolla upp bilen. Jag tittar bl.a. rakt in i mina vackert lysande dimljus(som jag kör med på) reflekterade över hur jäkla snygg bilen är med dom på och säljaren släcker dem o tänder halvljusen och kör iväg.

22h senare står jag i kassan på bilfirmans verkstad. De räknar upp ett antal fel som behöver åtgärdas, bussningar, tre stag o generatorremmen. Serviceprotokollet är ifyllt, han berättar att han bytt registreringsskyltslampor, men det har han inte tagit betalt för. O just det, båda dimljusen är paj o behöver bytas. Men jag tänker inte på det just då, är mest chockad över att han skall ha 13000kr för en service! Visar sig att han valt ta betalt för fel bil så strax efter får jag rätt summa att betala(hutlöst ändå för en service).

På vägen hem funderar jag över dimljusen. Sjutton dom fungerade ju kvällen innan! Säger till min sambo som går i luften. Han tar med sig protokollet ut o börjar gå igenom bilen (utbildad bilmekaniker men aldrig jobbat som det). De har missat flera punkter, fint ikryssade i protokollet men inte gjorda i verkligheten.

Märkligt egentligen eller hur? De tar hutlöst betalt för service där de inte gör vad de säger och sen är ju frågan - Hur i hela friden kan två dimljus dö över en natt? Det ena ett år gammalt, det andra minst 6år. Väldigt lägligt oxå med just dimljusen då dom är extra krångliga att byta o bilen där behöver hängas upp o hanteras inunderifrån. Jag vet ju vad jag misstänker iaf, taskigt för dom att vi har vittnen som noterat att lamporna lös efter de fått bilen i sin vård... Den här gången gjorde de bort sig...

Nu ser detta fallet iofs lovande ut, de har lovat 20% tillbaka på priset och fixa dimljusen. Men först efter att företagets vd blev uppringd och inblandad(av oss, bilfirman brydde sig inte).

Har ni varit med om liknande saker? Man blir ju mörkrädd! Hur skall man kunna lita på nånting en bilverkstad säger?

Ska bli intressant nästa vecka då bilen besiktigas, skall be dom kolla de påstådda felen, se om de stämmer Eller om även det är lureri...


Nej, jag har aldrig blivit lurad, vad jag vet. Dock har jag blivit mindre professionellt bemött på Opelverkstaden i stan, där jag skulle tvingas ta ansvar för deras uteblivna löften pga att de hade många sjuka den veckan och inte ens kunnat ringa mig på två dagar och säga att bilen måste stå över helgen. Det löste sig när jag fick kontakt med VD, verkstadschefen var helt kokobäng.

Däremot betalar man ju ganska mycket varje gång. Men det är inte lurendrejeri att ta bra betalt. Jag tycker jag får en bra service.

Har alltid använt märkesverkstaden som är ansluten till bilhallen där jag köpte bilen som ny. Det finns en del fördelar med kontinuerlig kontakt.
 
Har ni upplevt att ni blivit blåsta på en bilverkstad? I samband med service eller reparationer?

Det är väl mer regel än undantag att de tar betalt för sådant som inte utförts, tyvärr!

Jag kör lastbil och under de senaste fyra åren har vi kollat igenom serviceprotokollen ordentlig efter varje gång den varit inne. INTE någon gång har allt som ikryssats varit gjort. Ett antal ggr har bilen stått på verkstad utan någon som helst åtgärd för de har fått in andra bilar som varit bättre att greja med (vi har serviceavtal). Ett antal ggr har man dessutom reparerat sönder bilen eller bytt ut hela delar, men inte bytt de som är trasigt.
 
Man ska med andra ord stå bredvid och se med egna ögon vad de gör. Det har jag gjort en gång och det tog 5 timmar för andra bilar kom emellan. Så det var inget bra alternativ. Senaste servicen jag gjorde tog bara 2 timmar så där hade man kunnat stå, om man fick.
 
Man kan inte lita på en bilverkstad är ju rätt klart... Kalla Fakta på TV4 hade i höstas ett program där man kollade 8 olika verkstäder i Stockholmsområdet... 7 av dem fick anmärkningar på att de inte hade gjort ett jobb enligt den specifikation de skulle.... Rätt allvarligt....
 
Jag skulle ju tyvärr inte kunna säga om de lurat mig. Vissa grejer typ när de bytte mitt trasiga avgasrör hörde jag ju att de gjort det och likadant kände jag ju att de bytt stabiliseringsstagen men byte av olja, luftfilter? Eller när de säger att någon annan del behöver bytas?

Jag råkade dock för några år sen på en bilfirma som försökte lura mig när jag köpte bil av dom. Bromsarna gnisslade vid provkörning, något som skulle fixas innan hämtning. De gnisslade dock fortfarande samt vibrerade vid inbromsning men det var inget fel på dom. Jag surnade till och åkte till motormännen som inte bara konstaterade att bromsarna behövde bytas, de såg även att bilen troligen varit krockad! Detta fick jag bekräftat av en märkesverkstad som listade en A4 med felaktigt lagade grejer.

När jag så fick prata med någon chef på bilfirman som envist hävdade att det inget fel var på bromsarna frågade jag om de skulle ge sig om jag fick bilen bedömd hos motormännen. Och jodå, då kunde han väl fundera på det "men det tror jag inte de kommer att säga, haha". Att då få säga att jag nu läser innantill vad deras bedömning var dvs bromsarna behöver bytas, tror aldrig jag njutit så. :devil: Sen lägger jag till att jo förresten, bilen har ju varit krockad också. Då får jag till svar "ja, och?". :banghead: Jag upplyser bara då att jag aldrig skulle köpt bilen om jag vetat att den var krockad och att jag vill lämna tillbaks bilen och vill ha ALLA pengarna tillbaka. Det fick jag.

Även om han återigen vid tillbakalämning försökte sätta sig på mig och säga att köp inte kan genomföras utan ett särskilt papper, som jag ringt till Vägverket och specifikt frågat hur jag skulle gå tillväga för att få tillbaks skatten som jag hunnit betala in. Han tvingade mig att ringa Vägverket igen på plats och jag fick lämna över luren till honom så han fick höra att det gick utmärkt utan det där pappret.

Ursäkta för lång story men blir så sjukt upprörd, samtidigt som jag är stolt att jag fick rätt mot en av sveriges största bilfirmor.
 
Jag har väl inte blivit regelrätt lurad, däremot har mekanikern vägrat ta på sig att handbromsen helt slutade fungera efter att hen bytt backarna. När vi tittade själv satt allt upp och ner. En omöjlig syn, men tydligen inte. Vet alldeles för många verkstäder som inte gör ett bra jobb för att lämna in, har ett par vänner som kan meka åt mig. De skulle aldrig lämna tillbaka bilen halvfärdig eller defekt åtminstone.
 
Eftersom att jag inte själv kan byta saker på bilen, osäker på vad allt är osv så är det såklart svårt att veta exakt vad och hur dom har lurat. Men jag har stoppat mycket som dom påstått att dom måste byta då jag vet att jag nyligen bytt det osv. På det sättet vet jag att dom försökt att byta grejer som inte behövts.

Tycker snarare att det är ett under att inte bli lurad, många litar ju på verkstan och bara betalar utan att ifrågasätta och det är ju lätt när man kanske inte har sådan jättekoll själv.

Dom som har försökt att lura mig har ju varit dom större firmorna, alltså dom dyra fina ställena. Dom iallafall jag inbillar mig borde vara ärligare.
 
Jag är lite misstänksam av mig och brukar tex sätta en tejpbit över dräneringspluggen till sånt som jag vet ska bytas så att dom inte bara fyller på om jag inte använder mig av vanliga verkstaden som jag litar på och vet brukar göra ett bra jobb. Brukar även be dom ringa mig innan dom börjar byta grejer till höger och vänster och frågar ofta om olika saker när jag lämnar in bilen så att det framgår att jag har lite koll på vad som ska göras. Många verkar tyvärr vara enormt oärliga med vad dom låter folk tro att dom gjort och tar betalt för jämfört med vad dom faktiskt gör, gäller även en del märkesvärkstäder som verkar resonera som så att det är stämpeln i boken folk betalar för.
 
För mina föräldrar hände detta ständigt. De har alltid haft relativt nya bilar men ändå är det alltid en massa märkliga fel vid den årliga servicen och det dyker alltid upp ännu märkligare fel strax efter servicen. Jag har sagt till dem åtskilliga gånger att byta verkstad men nej, de trivs ju så bra med dem :confused:
När min bror så skulle göra praktik när han gick i åttan (för 26 år sedan så detta är alltså längesedan) så var han just på nämnda bilverkstad och han såg bil efter bil köras in på service som blev hämtade utan att någon ens hade tittat på dem eller i värsta fall där någon hade skruvat lite med dem så att ett dyrt fel skulle uppstå efter ett tag eller iallafall att några lampor behövde bytas. Allt beroende på bilägarens plånbok. När han ifrågasatte så menade verkstadschefen att folk var så löjliga med det där med årlig service och att det inte behövdes. Bara de fick sina stämplar i boken så var de nöjda och glada. Sen att de blev skinnade på x antal tusen varje gång valde han att strunta i. Allt detta kom min bror sen hem och berättade för våra föräldrar som sa att de inte trodde att verkstaden skulle lura just dem eftersom de hade varit kunder där så länge utan att de istället alltid fick så bra service där. De blev riktigt arga på min bror för att han som de sa "hade hittat på något så elakt". Hur man nu kan vilja stötta en firma som lurar övriga kunder och hur man kan vara så dum att man inte tror att det gäller en själv har jag tyvärr inget bra svar på. Nu är firman nerlagd sedan ett tiotal år men det övergår mitt förstånd hur en firma i ett litet samhälle kan gå runt i en så himla massa år utan att någon ställer dem mot väggen. Men kanske är det så att folk inte vågar ifrågasätta det som de inte kan precis som att många övriga hantverkare kan luras hur mycket som helst och det kommer fram först x antal år senare när firman redan har försvunnit ifrån marknaden och ingen ersättning finns att få. Jag menar hur många badrum har fått diverse läckage trots att det ska vara fackmannamässigt gjort? Det är ju inte alla som vet hur saker och ting ska vara och byggas utan man litar ju på att om man anlitar någon som kan så ska det bli bra. Sen finns det mängder av hantverkare som är superduktiga så det ska absolut inte falla någon skugga över den yrkeskategorin men som i alla branscher så finns det rötägg. Det är ju samma sak inom sjukvården. Om en läkare säger att du behöver den och den behandlingen så tror man självklart att det är det bästa för en. Sen får man värsta chocken när man i efterhand får veta vilka enorma risker det innebar med den operationen man gjorde eller att det läkaren sa inte alls stämde. Det är alltid tragiskt när människor utnyttjar en svagares position oavsett i vilket sammanhang det är.

Jag är så tacksam för att min sambo är ett mekaniskt geni så att han kan fixa våra bilar själv. Det finns inte något fel som min sambo inte kan laga på en bil men jag avskyr det faktum att man idag måste söka fram felen med hjälp av speciella dataprogram. Enda gången jag har tvingats lämna in min bil är just vid ett sådant tillfälle då de måste kolla med dataprogrammet vad koden betydde så att vi fick reda på vad felet var men snart lär väl de programmen finnas att få tag på till alla bilar så det löser sig nog med det också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp