Verksamhetsplan 2004-2008

Gammeln

Trådstartare
Av en händelse snubblade jag över något som fälttävlanskommittén hade skrivit, en verksamhetsplan gällande 2004-2008. Bla så är fälttävlanskommittén kritisk till resultaten i banhoppningarna. Jag plockar ur följande citat:

"Banhoppningen blir svårare internationellt. I nuläget förlorar vi flera framstående placeringar pga dålig banhoppningsridning. Det beror inte på att vi har för lätta banor nationellt , det kan påpekas att det är för dålig banhoppningsridning även nationellt."

För att råda bot på detta ville man anlita Peter Eriksson för en clinic 2004.

Sedan kommer man in på ämnet Träningsmetoder. Där plockar jag följande citat:

"Våra träningsmetoder är anpassade till den gamla modellen med de långa CCI tävlingarna. Våra metoder är kanske sedan flera år är föråldrade (man började göra CCI tävlingarna kortare 1996)
Vi måste titta kritiskt på våra träningsmetoder då det är för stor procent av hästarna som går sönder på träning."

För att få fälttävlanshästarna mer hållbarare så vill man ta hjälp av som man säger "Befintlig träning inom trav o galopp". Vidare vill man ta till sig "Tillgänglig forskning i träningsfysiologi".

Sedan skrivs det en del om "Horsemanchip" och jag plockar ur följande citat:

"Ungdomar som idag börjar syssla med hästar kommer från medelfamiljen i samhället utan en naturlig kontakt med hästar. Det är därför viktigt att tidigt förmedla kunskap för att ryttarna ska få känsla och ett naturligt handlag med de djur man handskas och tävlar med."

Sedan avslutar man med följande:

"En mycket viktig faktor som krävs för att verksamhetsplanen ska fungera är att det sker en årlig utvärdering och revividering."

Så vad blev det nu med dessa punkter som man satte upp. Har man tagit i tu med detta och hur långt har man kommit. Speciellt intresserad är jag av detta med träningen :angel: .........vilket jag antydde i höstas att många av fälttävlanshästarna inte är iordningställda :angel:

Sv: Verksamhetsplan 2004-2008

Det blev bara en träning för Peter, tror inte ryttarna var så nöjda med träningsupplägget eftersom det inte blev någon fortsättning. Dom bästa åker ner till Roffe istället.

Sedan ÄR banorna Nationellt i hoppning för lätta, det är stor skillnad utomlands och särskilt på WC-tävlingarna man skall nog helst vara ganska etablerad i 1.40 hoppning för att rida prickfritt där och för att bli det måste man ju ha fler hästar att träna och tävla på och helst en ren banhoppningshäst och det är ju ganska omöjligt för dom flesta.

Men det verkar som om fälttävlanskommiten är nöjda med hoppresultaten nu för nu skall det slipas dressyr istället har dom bestämt.

Du kan väl ringa din motsvarighet till Mållgan och fråga hur det gick? :idea:

wert skrev:
Men det verkar som om fälttävlanskommiten är nöjda med hoppresultaten nu för nu skall det slipas dressyr istället har dom bestämt.
Under 2004 ville man ju rycka upp dressyren och för detta hade man önskemål om att Ingrid Klimke som tränare skulle se till att dressyren förbättrades. Då var kravet dressyren skulle anpassat just till fälttävlan så att hoppningen i hästarna fortfarande skulle bibehållas på en hög nivå. Sedan skulle då denna dressyrträning hållas igång med tiden så att säga.

Sedan efterlyste jag ju hur det hade gått med det här att få fälttävlanshästarna att hålla för den träning de utsätts för. Är det stopp redan där så har vi ju inga tävlingshästar heller. Man skulle ju ta hjälp av trav o galopp och när det gäller galoppen så anlitade man väl, eller ville anlita Göran Breisner, en iordningsställare inom galoppen. Men vem tänker man rycka från travet då? En vild gissning StigH, nu när han har lagt körhandskarna på hyllan :D........eller har man anlitat nån annan

Gammeln skrev:
Under 2004 ville man ju rycka upp dressyren och för detta hade man önskemål om att Ingrid Klimke som tränare skulle se till att dressyren förbättrades. Då var kravet dressyren skulle anpassat just till fälttävlan så att hoppningen i hästarna fortfarande skulle bibehållas på en hög nivå. Sedan skulle då denna dressyrträning hållas igång med tiden så att säga.

Sedan efterlyste jag ju hur det hade gått med det här att få fälttävlanshästarna att hålla för den träning de utsätts för. Är det stopp redan där så har vi ju inga tävlingshästar heller. Man skulle ju ta hjälp av trav o galopp och när det gäller galoppen så anlitade man väl, eller ville anlita Göran Breisner, en iordningsställare inom galoppen. Men vem tänker man rycka från travet då? En vild gissning StigH, nu när han har lagt körhandskarna på hyllan :D........eller har man anlitat nån annan

Nej så var det inte, man ville anlita Ingrid för att hon själv var GP ryttare i dressyr, vad som missades där var ju faktiskt att hon inte hoppar på sina dressyrhästar. Iallafall får ju svenskarna bosatta i England rida för Kyra iallafall. Hade ju kunnat ordnas tycker jag att även ryttarna här hemma fick samma chans , jag menar hon är ju i Sverige rätt ofta.

Göran har ju varit här ett par gånger, det har pratats mycket om just träningsmetoder vad som sliter och vad som inte sliter, mycket som har kommit fram i nya rön som är tvärtemot vad som vad "sant" för några år sedan.
Sedan så är inte alla ryttare särskilt intresserade att lägga om träningen på sina hästar heller. Det är många som vill gå sina egna vägar och Janne är väl helt enkelt för snäll allt för ofta.

Finns ju en del ryttare som jämt har sina hästar skadade och det är ju knappast otur när den femtioelfte hästen går sönder för samma person.

Men det är väl som alltid.... hur ofta följs en verksamhetsplan?

Sen är det ju så att de flesta vet bäst själva och tränar som de alltid har gjort, men följd att det går lika "bra" för dem som det alltid har gjort också :smirk:

Vinga skrev:
Men det är väl som alltid.... hur ofta följs en verksamhetsplan?:
Jo det förstås :D .......... nu vet jag ju inte hur det har följts upp i detta fall och vad som konnit ut av en ev utvärdering/uppföljning så här långt.

Vinga skrev:
Sen är det ju så att de flesta vet bäst själva och tränar som de alltid har gjort, men följd att det går lika "bra" för dem som det alltid har gjort också :smirk:
Är det så att dom aktiva inte tar till sig den verksamhetsplan som fälttävlanskommittén har satt upp så är ju en sådan meningslös och allt arbete bortkastat.

Men jag tycker ändå att fälttävlanskommittén är väldigt seriös som påpekar bristen i den träning som fälttävlanshästarna genomgår. Dom är inte nöjda med den, allför många hästar går sönder i träning och detta vill man förbättra så att fler kommer till tävling. Rekryteringen till tävling får ju inte äventyras.

Precis som fälttävlanskommittén vill jag se mer träning av hästarnas Typ I, Typ IIA och Typ IIB fibrer. Dessa tränar man var för sig eller alla på en gång. Grejen är att man måste veta HUR man tränar dessa och detta vet man inom trav o galopp. För att inte hamna fel behöver man investera i en pulsmätare eftersom varje häst är att betrakta som en enskild individ. Är dessa fibrer välutvecklade kommer också fälttävlanshästen att vara mer hållbar.

Summa sumarum, peta i fälttävlanshästarna mera miles, sedan ska dom ha många jobb där dom fäller ut 2 mmol/l la så att man verkligen känner att dom jobbar lungt o metodiskt och få hästarna att känna sig lite morska :angel: . Därimellan ska dom jobbas så att dom fäller ut 4mmol/l la.

Visst kan man ju prova lite olika ideér själv är ju inte alls fel men man måste ju kunna "avbryta" när det inte ger nåt resultat och gå en annan väg. Se bara på tex Gunde Svahn, och backhopparen Boklöv. De var killar som hade ideér, gick sina egna vägar och hade förmågan att avbryta i tid då en del av deras ideér inte gav nåt. De gav sporten en rejäl knuff framåt.

Tittar vi på travet så gick ju Kungen i bräschen med backträning för travaren. Nu ska alla travtränare ha en backe att köra hästarna i.

Även inom fälttävlan vill man ju nu se en "nyare" utveckling inte gå i samma fotspår..........

Även inom fälttävlan vill man ju nu se en "nyare" utveckling inte gå i samma fotspår..........
Så hur har det gått. Har man kommit framåt eller står man kvar o stampar på samma ställe som tidigare med trasiga ft-hästar? Vad har man nu tagit till sig från travet då? För det skulle man ju göra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka