verkning som påverkar ridning?

konfunderad

Trådstartare
Min häst har lite problem att få under sig baken ordentligt. Jag har funderat på flertalet anledningar. T.ex. att hon har varit felriden innan (har inte haft henne så länge), sadeln sitter fel, problem i benen (dock besiktigad u.a), låsning i korset (hon är under behandling av en ET), svaga ryggmuskler m.m... Kan ju såklart också hända att det är mitt fel men hon fungerar inte perfekt med någon annan heller. Inte som jag har sett iaf.

Nu har jag dock en ny teori och undrar om det är nån som har lite mer koll på hovar och hästens kropp som kanske kan säga om jag är helt ute och cyklar.

Hon var nyskodd när hon kom till mig men jag tyckte att hon ändå var väldigt lång i tårna bak. Trakterna är förhållandevis låga. Borde inte då tyngdpunkten hamna ganska långt bak i hästens hov och det rent mekaniskt blir en större kraft i hovens bakända? Kan denna kraft göra att hon väljer att gå mer på tårna och därmed hamnar längre bak med benen?

Sv: verkning som påverkar ridning?

Ingen expert på hovar och anatomi?

Lägger in bilder på hennes bakfötter. Hovslagaren kommer i veckan och då tänker jag ta det med honom i alla fall.

22207325.jpg

22207327.jpg

med mina icke-hovslagar-ögon så tyckte jag att hoven inte såg rätt ut.
Men eftersom jag inte är tillräckligt kunnig i ämnet för att våga göra ett utlåtande så puttar jag upp tråden, jag vill också veta vad resten av buke tror :)

så långa tår tyckte jag inte det var, såg inte ut som att hovslagarna tagit så mkt av tån. Tkr det är intressant med hovar och benställningar men kan inte precis så mkt. Men har hästen långa tår så belastas kotorna mer.
finns säkert någon som är bättre på det här än jag.

Nä det är ju inte direkt några groteska hovar. Mer en fråga om detaljer.

Det jag också har reagerat på är att hovväggen inte är rak utan bullar utåt. Det syns inte så bra på bilderna, lite mer på ena bilden. Men det vet jag inte om det har någon betydelse...

Det ser iofs ut som att det nya hornet som växer fram har en ny vinkel. Hennes hov kanske håller på att rätta till sig.

Hästen har väl lite svårt att slita ner sina hovar med skor på, borde det inte vara tillväxten som är högre på innersidan? Eller sliter din häst skorna snett?

Jag har hört att sliter dem på utsidan av hoven kan de vara ett tecken på inflammationer i kotan ;o

Understuckna trakter,Olika trakt höjder höger vänster Bak hov,Korta skor. Fel vinkel sett från sidan.

Javisst är de olika höga! Jag har också tänkt på det.

Vad ska jag göra? Eller rättare sagt, vad bör min hovslagare göra när han kommer i veckan?

Du får ett litet spydigt svar här:rofl: Vet han inte vad han ska gjöra så byt hovis:devil::bump::banana::rofl:

Återkommer med ett riktigt svar senare måste jobba lite;)

Det kan jag lova dig att jag kommer att göra. Jag vet inte om han inte vet än eftersom han inte skott henne tidigare. Jag kände mest att jag ville ha lite kött på benen så att jag kan bedöma hans arbete.

Kan väl bara citera det Hoz säger egnetligen. Att säga att hovarna ser bra ut "förutom vissa detaljer" är inget jag skulle vilja säga. Jag anser felen vara större än "detlajer".

Jag kan egentligen inte mkt alls om hovar.
Men fick mig ett riktigt uppvaknande nu när jag fick ny hovslagare :love: Hon frågade massor om hur hästen reds m.m. och anpassade skoningen efter det. För att ge hästen lättare möjlighet att trampa under sig så tog hon rätt mkt i tåg och skodde väldig "generöst" så hon fick större yta att trampa på. Och jag tycker det kändes direkt när jag red. Så jag är fullt övertygad om att verkning/skoning påverkar hästens rörelser massor. Men sen, om man inte är så kunnig, som jag, HUR ska man veta när hovslagaren gör rätt :confused:

Kan väl bara citera det Hoz säger egnetligen. Att säga att hovarna ser bra ut "förutom vissa detaljer" är inget jag skulle vilja säga. Jag anser felen vara större än "detlajer".

Och du anser alltså samma sak som Hoz skriver? Fast att dessa fel är väldigt allvarliga? Varför och vad medför dessa?

aa hans hov har blivit mkt finare sen vi köpte han i sep innan var yttersidan mkt brantare och insidan flöt ut. ska försöka kolla om jag hjar någon bild på hur hans hovar såg ut förut. och ja han landar på utsidan, är därför insidan av hoven kan växa så mkt, men blir ju svårt när ena sidan växer mkt mer än den andra, tar ju lång tid att fixa till sånt.

hmm, tror inte precis att det är inflamtionen som gör att de sliter mer på utsidan. Sliter de mer på utsidan belsastar de ju inte lika vilket gör att leden inte heller belastas jämt och det kan då uppstå inflamtion.

Tkr oxå det är svårt att veta om de som är utbildade har rätt, finns ju många som gör på olika sätt fast e s'äkert har samma utbildning. Man får nog helt enkelt prova sej fram och se om det blir bättre resultat. Är ju ganska lätt för mej som vet att min hästs hovar var väldigt fula fut och ser ju nu att de är mkt bättre :)

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 033
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 894
Senast: __sofia__
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 287
Hästvård Jag behöver hjälp: Hästen min fick en rejäl låsning i hagen och fastnade med höger bakben rakt ut i luften. Den försökte komma ur...
Svar
11
· Visningar
3 123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka