verkning som påverkar ridning?

Sv: verkning som påverkar ridning?

Och du anser alltså samma sak som Hoz skriver? Fast att dessa fel är väldigt allvarliga? Varför och vad medför dessa?

Japp, var exakt de sakerna jag med tyckte. Men jag har en förmåga att sväva ut när jag ska berätta vad jag tycker :angel:, men hoz skrev kort och smidigt.

Att hovarna är olika är ju såklart inte bra eftersom belastningen då blir ojämn, vilket i sin tur kan ge problem både där nere i benen/leder eller högre upp.

Långa tår är inte bra av den anledningen att "överrullningsmomentet" bilr mycket mera ansträngande och kan då medföra en onödigt hård ansträngning av framförallt hovleden.

Att trakterna är långa och understuckna gör ju att den delen av trakten som egentligen ska ligga an mot marken och ta upp den bärande vikten inte får göra det. Isället kommer belastningen att förskjutas framåt vilket hästens anatomi där itne är skapt för.
Att skorna är för korta ger lättare utveckling av understuckna trakter, tvingar ju belastningen att bli framskjuten eftersom det är skon hästen går på.

Att trakterna är olika höga på en och samma hov. Dvs, insidan och utsidan är olika, ger ju en snedvinkling i hela apperaturen, främst i de nedre lederna. Detta i sin tur nöter på skelettet på ett onaturligt sätt och kan ge skador.

Om det är väldigt allvarligt? Hmm.. skriver i en annan tråd som jag kan säga har betydligt allvarligare problem ;)
Men du ska INTE låta hästen gå sådär.
Du tar nya bilder efter hovis varit där hoppas jag? :laugh:

Tack för ditt svar. Jag hann till och med bli lite upprörd för att de som verkade kunna "vägrade" säga vad felet var, bara att det var fel. Lite frustrerande. :crazy:

Nu har jag varit på semester men hovis var där innan dess och jag tog lite bilder.

22425127.jpg

22425114.jpg

Men med de beskrivningar jag har fått är jag inte helt nöjd...

Lite svårt att se på bilderna den här gången faktiskt. Vid första tanke tycker jag iaf att de ser mer lika ut nu, men de är tagna från olika vinklar, så svårt att säga helt. Vid andra tanke tycker jag det ser ut som det mesta är taget i tån, men jag vet ju inte hur hoven så g ut underifrån.
Dock tycker jag att hö.bak.trakt ser lägre ut nu, vilket glädjer mig.
Allt fel går sällan rätta till på en gång!

Om man vill kolla under bör man väl ta bild utan sko, eller?

Han tog nog mest i tån har jag för mig. Han tyckte att hovarna hade vuxit dåligt och att det inte fanns så mycket att ta av. Han hade gärna sett högre trakter på henne. Jag försökte fråga en massa och komma med inlägg men han var rätt undvikande faktiskt. Jag försökte fråga hur han tänkte, om han hade nån plan när han fick en ny häst såhär, hur han tyckte att hennes hovar såg ut osv. Han verkade mest bli lite spydig när jag blev för frågvis och fortsatte med att fråga om mitt yrke och min semester...

Tyvärr tror jag att bilden på höger bak ljuger. Trakten är fortfarande lång. Och som Hoz skrev så är väl skon fortfarande för kort? Borde den vara längre för att stödja hennes trakter?

Tja. Nu såg det bättre ut:banana: Det är svårt att ge ett korrekt utlåtande på bara bilder och när man inte har sett hästen från flera sidor. OCH det kan vara svårt att rätta till allt på en skoning. Men Det ser bra mycket bättre ut nu.
Sen en liten rättelse åt Tinen. Vid fel vinkel från sidan sett= bakåt bruten i hovled. Det brukar inebära att trakten är för låg. Men tyndpunkten flyttas inte framåt då utan längre bak i foten vilket innebär att trakten blir överbelastad=Krachade/understuckna trakter:angel: Vid för höga trakter=framåt bruten i hovled. Belastas tån mer vilket innebär att den kan bli öm i tådelen. Sen kan hälta komma i hovled vid Framåt/bakåt bruten hovled. Sen en till grej när ja är i farten Bak så rullar hoven inte över på samma sätt som fram utan lyfts mer och övergår i svävningsfasen. Men som Tinen skriver Om du har ett par simfötter på dig så får du lyfta högt för att gå:eek:

Du har alldeles rätt ja skulle villa haft längre skor bakåt

Om hovis undviker dina frågor och inte vill svara på vad han gör tycker man du bör vara lite skeptiskt. Inte bara det att de ska kunna sko bra, de har faktiskt en skyldighet att ebrätta vad och varför de gör si eller så tycker jag!

Håller med dig och Hoz om att den borde vara ytterligare längre bak (skon på höger bak alltså). Men syns inte så jättebra på den bilden.
Visst har du rätt i att man ser bättre under hoven om skon har plockats av, men man ser ändå en hel del med skor på tycker jag!

Bra att du är uppmärksam! :idea:
Fast jag menade långa trakter, vilket jag också skrev... Men egentligen är det lite slarvigt skrivit.. Trakten är väl inte hög, men lång.. Jag satte likhet mellan lång och hög där.. :angel:

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 033
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 894
Senast: __sofia__
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 287
Hästvård Jag behöver hjälp: Hästen min fick en rejäl låsning i hagen och fastnade med höger bakben rakt ut i luften. Den försökte komma ur...
Svar
11
· Visningar
3 123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat

Tillbaka