Verkligheten kom ifatt moderaten

Dvs en konsekvent satsning på att skapa riktiga jobb för de som står långt från arbetsmarknaden. Jag tycker inte att alla reformer varit bra, men syftet har varit entydigt och resultaten goda totalt sett.

Och ändå har vi en konstant hög arbetslöshet. Det sägs att vi har fler i arbete, men vad som konsekvent ignoreras är att befolkningen också ökat. Summa summarum är att arbetslösheten inte gått ner ett smack, snarare tvärt om.

Och ändå har vi en konstant hög arbetslöshet. Det sägs att vi har fler i arbete, men vad som konsekvent ignoreras är att befolkningen också ökat. Summa summarum är att arbetslösheten inte gått ner ett smack, snarare tvärt om.
Vi har idag en halveringstid på arbete om ca 20 år, dvs det antal människor det krävs för att utföra och producera samma sak. ex att tillverka en säng. I vissa brancher är det ännu kortare ex skogsbruket, i andra har det gått långsammare av praktiska skäl ex vården.

Men det innebär även att kompetenskraven fördubblats på 20 år. Vilket slår hårt mot de som tidigare kunde få sk. hjälparbetarjobb, jobb som inte kräver kompetens.

De människor som förr snabbt integrerades smälte in i samhället mycket tack vare den typen av arbete.

Idag är det just dessa grupper som befinner sig i långtidsarbetslöshet.

Vi som jobbar idag producerar nästan dubbelt så mycket som 1990. Klart då att vi ska ha högre nettolön! Vi ska ha del av vår merproduktion. De som inte jobbar har till stor del stannat på nittiotalsnivån, egentligen rätt eftersom de inte bidragit till produktionsökningen,

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 758
Senast: Cocos
·
Relationer Jag går in i mitt nygamla nick igen och vet inte vilka som minns mig från tråden med "den äldre mannen jag blev så intresserad/kär i"...
Svar
11
· Visningar
3 000
Senast: Ramona
·
Samhälle "Yttrandefriheten är en av demokratins grundpelare, men den bör aldrig användas för att försvara nazisters rätt att hota och skrämma...
2
Svar
31
· Visningar
3 516
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag tänkte på det när jag läste en artikel om Olof. Ett barn som inte verkar ha någon behållning av sin tillvaro. Sannolikt känner han...
2
Svar
32
· Visningar
2 748
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar