Verkligheten kom ifatt moderaten

Spelar ingen roll. Ränderna går aldrig ur en riktig moderat.

Var det inte precis det de gjorde?

Jag har aldrig röstat M, och tycker att de använt oärliga "epitet" om sin politik. Men de har berättat precis vilka reformer de vill genomföra, fått mandat av folket och sedan genomfört dem.

Ett skolexempel i praktisk demokrati, som dessutom navigerat Sverige genom en stor internationell kris. Sverige är ett mycket starkare och bättre land idag än för 8 år sedan.

S hade slut på idéer 2006 och hade kört bidragspolitiken in i kaklet. Ibland tror jag att S är ganska tacksamma för bytet och återställandet av en arbetslinje, som hade behövts oavsett färg på styret. Nu kan de skylla på någon annan och göra lite kosmetiska ändringar för att stärka sitt varumärke.

Om landet har en stark ekonomi så finns resurser att ta hand om de svaga grupperna.
Om är inga pengar finns då kan man ju anse vad man vill om hur de skall fördelas, det blir inget åt någon i alla fall.

Tom kassa är just tom kassa.
Sossarna lånade utomlands och ökade statsskulden för att fördela pengar som inte fanns.
Det höll på att gå käpprätt åt skogen.

Det parti som lyckas med detta
" Men de har berättat precis vilka reformer de vill genomföra, fått mandat av folket och sedan genomfört dem. "

Är värda all kredit som politiskt parti.

Det är betydligt sämre att slå blå dunster i ögonen på folk bed hjälp av vallöften som man inte planerar att kunna genomföra.

Jamen, precis. Moderaterna vill bevara välfärden genom att montera ner den O_o Det går inte ihop för mig.

Nej, genom att klara av att finansiera den kan vi också bevara den. Nu är socialdemokraterna också ganska kloka, men 2006 hade de kört in i återvändsgränden med sin ensidiga bidragspolitik.

Först måste man skapa förutsättningar för att ha något att fördela. Utrymme för välfärd skapas av små och stora företag. Inte av staten.

Jamen, precis. Moderaterna vill bevara välfärden genom att montera ner den O_o Det går inte ihop för mig.
Problemet är att om man inte har råd så har man inte.
Om man inte har några pengar så kan man inte köpa saker.

Men visst finns det många som inte begriper det.
Det kan man ju se på hur privatekonomin ser ut för dessa.

Välfärden kostar och genom att ha kontroll på kostnaderna så kan man vara moderat med utgifterna och därigenom ha lite mindre välfärd mycket längre än mycket välfärd under en kortare tid. Se bara vad som hänt runt om i världen där man gödslat för att hålla väljarna på gott humör.
Vi har haft förnuftiga väljare de senaste åren nu återstår och se om vi får en handlingsförlamad regering, hoppas inte oavsett vem som vinner valet.

Välfärden kostar ...

Ja, det gör den. I stället har det lagts pengar på pigavdrag, läxhjälp till de som har råd, restaurangbidrag (sänkt moms) som slunkit rakt ner i fickan på ägarna, skattepengar till vårdföretag som i stället slinker ut ur landet som oskattade vinster, arbetslösa som parkeras i fas 3, byråkrati när sjuka ska skyfflas mellan olika system, ökad sjuklighet för att folk stressas i stället för att man investerar i bättre rehabilitering. :grin:

Hm, så nja... Jag är inte övertygad om att pengarna används på rätt ställen.

Ja, det gör den. I stället har det lagts pengar på pigavdrag, läxhjälp till de som har råd, restaurangbidrag (sänkt moms) som slunkit rakt ner i fickan på ägarna, skattepengar till vårdföretag som i stället slinker ut ur landet som oskattade vinster, arbetslösa som parkeras i fas 3, byråkrati när sjuka ska skyfflas mellan olika system, ökad sjuklighet för att folk stressas i stället för att man investerar i bättre rehabilitering. :grin:

Dvs en konsekvent satsning på att skapa riktiga jobb för de som står långt från arbetsmarknaden. Jag tycker inte att alla reformer varit bra, men syftet har varit entydigt och resultaten goda totalt sett.

Jag har fått ca 1 månadslön mer att konsumera per år, vilket jag tackar för :)
Rot o rutavdragen använder jag naturligtvis liksom många andra som jobbar och har inkomst.
Skattepengarna till vårdföretag? ja har kommunerna så pissdåliga inköpare att de inte gör uppföljningar så är det väl deras fel och det är de som borde hudflängas. Kan ett bolag leverera enligt avtal och det till ett lägre pris än kommunen så är vinsten dem väl unnad :) :)

Ja, det gör den. I stället har det lagts pengar på pigavdrag..

Pigavdrag. :wtf:

Charmigt uttryck. Jag kanske ska berätta för de personer jag känner(två nära, känner till många fler), varav åtminstone två varit i Fas 3, som fått fast anställning tack vare RUT att de jobbar som pigor och inte med hushållsnära tjänster. För det vore ju jäkligt illa om de fick ha någon yrkesstolthet eller känna att de gjorde nytta genom sitt arbete. Fy fan.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 758
Senast: Cocos
·
Relationer Jag går in i mitt nygamla nick igen och vet inte vilka som minns mig från tråden med "den äldre mannen jag blev så intresserad/kär i"...
Svar
11
· Visningar
3 000
Senast: Ramona
·
Samhälle "Yttrandefriheten är en av demokratins grundpelare, men den bör aldrig användas för att försvara nazisters rätt att hota och skrämma...
2
Svar
31
· Visningar
3 516
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag tänkte på det när jag läste en artikel om Olof. Ett barn som inte verkar ha någon behållning av sin tillvaro. Sannolikt känner han...
2
Svar
32
· Visningar
2 748
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar