Verkat av för hårt =((

Sv: Verkat av för hårt =((

Det tar två år för att bli hovslagare så jag förstår inte riktigt ditt resonemang ?

Mumin

Mitt resonemang är mycket enkelt. På Harmonyhorse´s hemsida skriver OL själv att han köpte sin första häst för 9 år sedan och att han verkat hovar professionellt knappt tre år.

Knappt tre års erfarenhet är inte mycket. Redan är han grundare för barfotasekten, och har utbildat flera sk "hovvårdare". Han åker runt och håller föreläsningar, utbildningar m.m. "Utbildar" hästägare i "gör-det-själv-verkning" på ett veckoslut. "Behandlar" hovåkommor...

För mig låter det inte trovvärdigt alls. Det låter ihåligt!

En sak undrar jag över, och det är vem som diagnosticerar alla hovåkommor som "behandlas". Alla hästar som "räddats till livet"! VEM sätter diagnoserna? Är det hästar utredda och friskförklarade av veterinär? Eller är det OL och kompani själv?

Sen, som Boj redan påpekat, en barfotasekt som måste gömma hästar för inspektörer och veterinärer... det är riktigt illa! Jag skulle faktiskt skämmas att förespråka sånt!

Sen är det inte barfota i sig som diskuteras, jag tror att de allra flesta är helt på det klara med att barfota är bra så länge hästen mår bra. Funkar inte barfota bör den däremot skos.

Det är suspekta metoder som hästar far illa av som upprör!

Norrland

Jag kunde inte ha utryckt bättre själv!:bow:

Personligen följer jag aanhcp metoden men jag anser dem också vara de samma. Även PR och JJ lär ut sina metoder för sina elever hur man ska verka och inte heller har de några krav på att det ska vara hovslagare som söker utbildningen. De flesta hovvårdare som finns i Sverige för tillfället är internationella hovvårdare som alltså tagit sin examen även i USA för just PR.

Dessutom är utbildningsansvarig i Sverige just en utbildad hovslagare.

Man kan inte såga en metod skapad av hovslagare med enorm erfarenhet för att den som tillfälligt ledde den här i Sverige hade i dina ögon för lite hästerfarenhet.

Kan inte se någonstans på hovslagarförbundets hemsida att man måste ha mer än 9 års hästerfarenhet för att få söka utbildningen. Dessutom höll människan på med hästar sedan barnsben mellan 4- 20 också. Han har ägt egna hästar sedan 9 år tillbaka.

Eftersom ingen hovslagare var intresserad av att starta en gren av aanhcp metoden i Sverige förrens nu är det lite svårt att se hur det hade kunnat skett på ett annat sätt.
Jag och min häst är iallfall glada för det och hoppas på en fortsatt utveckling mot friskare och sundare hästar.

Mumin

Om de som håller i SANHCP i framtiden skulle bli seriösa så kommer det att ta många år innan det som OL ställt till med kommer glömmas.
I dagsläget så är dom inte seriösa då dom bl a. rekomenderar homeopatika i stället för veterinärvård

Det vore intressant att veta hur många som kuggar i en SANHCP utbildning.
När jag gick hovslagarskolan så kuggade cirka 30% av klassen i slutproven.

"rekomenderar homeopatika i stället för veterinärvård"

Rent skitsnack :mad: MSN och silvervatten rekommenderas samt några andra produkter som behandling på sidan och då främst till hästar som har ex dåliga leder ell känsliga magar osv.

Äter själv msn och har diagnoserad reumatism vid 20 års åldern :crazy: Har inte ont i knän tacka vare detta då inflamationerna hålls nere. :bow: :bow: Äter det inte längre mer än periodvis då jag tränat och gått ned i vikt och därmed sluppit överbelastningen som låg mkt i grunden till smärtorna :p

Min läkare blev helt överstummad, då han känner mig och vet att jag inte tror på varken homeopati eller örtbehandlingar och har tom provat apotekets artrox under långa perioder utan några som helst resultat. Glad för min skulle blev han dock då han vet att mina besvär höll mig borta från hästryggen under perioder :bump: :bump:

Mumin

Är inte silvervatten homeopatika?

Nej och jag är verkligen känd för att stava 100 %
Detta har redan tagits upp av en annan person som stör sig på ord och inte kan förstå sammanhang :-)

Jag ligger inte sömnlös om natten. Kanske alla språk jag talar flytande gör att min hjärna ibland är lite osäker på den svenska grammatiken? Får skylla på det finska temperamentet ;-)

Mumin

*kl*

Kommer med en liten invändning eller vad man säger! :angel:
Jag har en kvinnlig hovslagare som jag både har haft till min nuvarande häst i 1 ½ år och dessutom till ponnyn jag hade innan nuvarande.
Hon hade precis gått klart utbildningen när jag började anlita henne till ponnyn, hon är verkligen jätte bra och har bra hand med min pålla ;) Tänkte bara säga de eftersom många har haft klagomål på kvinnliga :D

Jag tror inte klagomålen varit könsbetingade.

jo men det rekommenderas inte istället för medicinsk vård utan som ett komplement:smirk:

Mumin

jo men det rekommenderas inte istället för medicinsk vård utan som ett komplement:smirk:

Mumin

Kontentan är ändå att OL tillskriver detta vatten nästan magiska egenskaper och i många fall en fullgod ersättare till veterinärvård.

Som av en händelse så saluför han detta vatten för den modesta summan av 900:-
Ganska billigt egentligen. En dunk vatten a´fem liter 900:-

Nu ska man absolut inte skriva ner silvervatten, för den funkar enormt bra på mycket.
Men smärtlindring ger den inte, jag har använt den på sår med god effekt, silver är en beprövad metod för att slippa bakterier.
Förr i tiden släppte man ner ett silvermynt i vatten hinkar för att undvika bakteriebildning i vattnet. Som bekant blir vatten enormt fort dåligt, och denna metod förlängde livslängden på vattnet inomhus i hink/kar.
Silvervatten eller Ionisil har en antiseptisk effekt, funkar fint på bl a tonårsfinnar och andra sår av mindre art.

Behöver du köpa mer vatten Boj så hör av dig till mig.
Jag tar bara 800:- per dunk:D

"letar silverpengar som skall få bada"

Nemen Boj Hålla med mig? nu får du ta och skärpa dig. :D :angel:

Tat lugnt see ya maby next week

Mumin

Behöver du köpa mer vatten Boj så hör av dig till mig.
Jag tar bara 800:- per dunk:D

"letar silverpengar som skall få bada"

Sorry, köper en halvliter som räcker i 100 år. Brukar dela med mig till grannarna när de trillar och får sår som inte riktigt vill läka. Om jag inte gjorde så skulle jag ha flaskan i tid och evinnerlighet.;)

Bara för att Mumin nu inte ska få för sig att jag håller med för mycket, så ska man inte tillskriva Ionisil mirakeleffekt för så är det inte. Men den är bra på mycket, och snäll eftersom den inte tar kål på alla bakterier utan bara de som måste bort.

Hur klarar silverjonerna den biffen?
Har de snälla bakterierna små passerkort så att dom vara ifred kanske?;)

Hur klarar silverjonerna den biffen?
Har de snälla bakterierna små passerkort så att dom vara ifred kanske?;)

Vi får bestämt skicka dig på en kurs i biologi med inriktning kroppen och bakterier, ja de har ett litet grönt kort för de som får vara kvar och resten får rött med omedelbar verkan.;)

Aha... Och dom som är hela och rena och har ett vårdat språk får kanske ett grönt dårå, slarvpellebakterierna dom får på moppo direkt!Rött kort och utsparkade i kylan. Ja minsan detta silvervatten måste vara släkt med den fantastiska Aloeveran som ska ha ett liknande system;)

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 856
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 528
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka