Verkat av för hårt =((

Sv: Verkat av för hårt =((

Nej det är inte normalt.
Är hästen halt?
Om du känner dig orolig så tycker jag att du skall diskutera med den som du anlitat om att ta ut en veterinär på dennes bekostnad.
Har du anlitat en utbildad hovslagare som är medlem i SHF så är denne ansvarsförsäkrad.

Har du anlitat en utbildad hovslagare som är medlem i SHF så är denne ansvarsförsäkrad.

Framgår det om denna hovis är det??? Jag kan inte utläsa det ngn stans i alla fall trots att frågan redan tidigare är ställd. Jag tycker det vore bra om det kom ett svar utifrån om det är så.

Nej bara sur på hetsjakten på barfotafolk.
Som till synes finns det gott om oinkompetenta hovslagare. Det räcker med ett fall där något gått snett så är alla ute för att skära halsen av oss alla. Ologiskt

MuMin
I människans natur ligger rädslan för allt nytt och förändring.

*Lite OT*

Om någon är oinkompetent, måste det betyda att denne är kompetent?

Inkompetent kan hovisar vara, men oinkompetent - då måste de ju vara duktiga?

Norrland

Jag hade definitivt skurit halsen av den hovis som försökt mörka ett misstag, i varje fall hade den personen INTE kommit i närheten av våra hästar någon mer gång.

När sådant sker, vilket är fullt möjligt så länge vi har med människor att göra. Då bör den hovisen ta kontakt med ägaren och förklara uppkommen situation, sådant skulle jag köpa som ägare och konsument men inte när man mörkar en situation vad den nu må vara och bestå i.

Var har du fått i från att någon försvarar en dålig hovis? Knappast någon skulle jag tro.

Som till synes finns det gott om oinkompetenta hovslagare. Det räcker med ett fall där något gått snett så är alla ute för att skära halsen av oss alla. Ologiskt

MuMin

Det kanske finns en anledning till att vildhästverkare ifrågasätt?

Jag har läst på om OL och jag måste reagera på att någon på tre år blir en mästare och som utbildar Sveriges barfotafolk... som jag förstod var det först på senare år han började med hästar, också.

Det måste vara lite ihåligt...

Norrland

MuMin
Spelar du martyr nu igen?
Det är väl ingen hetsjakt på barfotafolk,bara berättigat ifrågasättande
när kortutbildade barfotaverkare anser sig vara mer kompetenta än veterinärer och dessutom sätter sig över djurskyddslagen.:eek:

Oinkompetenta hovslagare var ett nytt uttryck.:D

Jag hade definitivt skurit halsen av den hovis som försökt mörka ett misstag, i varje fall hade den personen INTE kommit i närheten av våra hästar någon mer gång.

När sådant sker, vilket är fullt möjligt så länge vi har med människor att göra. Då bör den hovisen ta kontakt med ägaren och förklara uppkommen situation, sådant skulle jag köpa som ägare och konsument men inte när man mörkar en situation vad den nu må vara och bestå i.

Var har du fått i från att någon försvarar en dålig hovis? Knappast någon skulle jag tro.

Jag håller med dig,vi vet inte riktigt om den som skodde hästen slant med kniven pga bråkig häst eller om det helt enkelt var en klantig verkning.
Hur som helst borde hästägaren informerats och problemet åtgärdats på hästen,inte lämnat en blödande häst.:eek: :mad:

För nåt år sedan fick jag förvarna en hästägare om blodig stallgång och häst:o ,men det var inte hästen som blivit felverkad,det var jag som raspade av mig fingertoppen när hästen skuttade till.
Man vill ju inte att hästägaren skall tro att hästen är skadad när det bara var jag som råkade verka mig själv.:D
man ville ju slutföra jobbet också och då råkade hästens vita strumpa bli röd..fingertoppar har mkt rödfärg..

Kommer ihåg en gång för många år sedan när vi skulle verka en ponny som jag nyligen hade köpt, där blödde han lite på en bakhov, fast han knappt tog ngt, men sen visste vi det och det hände aldrig mer, men att verka ner så mkt så de inte kan gå och bli ömma är ju fruktansvärt....:(

För nåt år sedan fick jag förvarna en hästägare om blodig stallgång och häst:o ,men det var inte hästen som blivit felverkad,det var jag som raspade av mig fingertoppen när hästen skuttade till.

Ha ha, klantskalle o typiskt tjejer.;) Varför går du inte in på en naturlig barfotaverkares webshop, där kan man köpa hanskar för att undvika blodbad på sig själv. Köper man även boots och sätter på dom på hoven innan man verkar den så undviker man även åderlåtning på själva hoven. En annan naturlig standard "vinklad" verkningsmetod skriver klar och tydligt att denna verkningsmetod absolut inte är genomförbar på hästar som överhuvudtaget rör sig under verkarens utförande.

Jag har själv köpt naturlig getmjölk på en av dessa webshoper och jag lovar dig bättre "shot" går inte att få tag i. Man blir liksom lite :banana:

Hej!!

Vi har bytt hovis till samma som en i stallet har..Vi ahde inte möjlighet att vara med vid skoningen, så när vi kom dit på em såg vi att det var blod i stallet.. tog in pållen och då blödde han från en hov :( :cry:
Hon ahr verkat honom för hårt..det var max 6veckor sedan han blev skodd...hovaran såg små ut.. fasen vet att han e lite svår men blev chockad över resultatet..hittade en liten "köttremsa" som hon skurit bort..gahhhh...den andra sa att det inte var ngn fara och sådant här kan hända.. men de ska väl ta lite i taget..har hon skurit i ådran??? Han haltade inte men verkade lite öm.. hjälp vad kan hända inte hända=??:cry:

Framgår det om denna hovis är det??? Jag kan inte utläsa det ngn stans i alla fall trots att frågan redan tidigare är ställd. Jag tycker det vore bra om det kom ett svar utifrån om det är så.

Det tar två år för att bli hovslagare så jag förstår inte riktigt ditt resonemang ?

Mumin

Nej det har jag inte sagt heller, det jag vänder mig emot är att det kan ske hur många sådana här fall som helst och den som blir utpekad är hovslagaren. Om en verkare gör samma misstag så döms hela metoden ut.

Mumin

Om någon är trött som i alltså trött borde det innebära att personen är trött helt enkelt?

Märk ord.. Okompetent

Mumin

hej igen!!

Jo det har gått bra...peppar peppar...var inte så farligt som jag trodde...tjejen jag delar honom med är inte så gammal och det var hon som berättade för mej åkte dit dan efter själv för att kolla på det...o det var ingen köttbit hahaaa det var en ltie skrumpen morotsbit hon hittat (somhon trodde var en köttbit från honom eftersom han blödde) Skäms ju nästan för att berätta det.. hur som helst han blödde iallafall...=/ Vad jag skrattade när hon visade mej den sk. köttbiten *pinsamt* för henne..som varit så upprörd..
Men huvudsaken är att han mår bra och hursom helst ska vi inte ha henne igen ändå..
Ja hon var utbildad.

MuMin

Precis vad jag satt och tänkte på när jag läste inläggen!
Om en hovslagare orsakar blod etc så är det mer eller mindre Ok utifrån vad jag kan läsa av inläggen.Men skulle det vara en Strasserverkare eller annat så skulle det bli kalabalik!!
Eller??:confused:

Hej
Har han värme i hoven ? Har du hittat nån puls?
Passa dig för sånna hovlagare.
Skulle inte tilllåta henne i mitt stall.
Ta inte detta personligt men jag har väldigt dålig erfarenhet av kvinnliga hovslagare. Har aldrig haft nån på min egen häst men hört många andra. Dom är inte lika starka. och orkar oftast inte lika mkt om en häst är lite tung el svårskodd.
De är min erfarenhet.
Sorry.
Vet oxå en som fick sin shettis förstörd av kvinnlighovis och hela sulan lossna och fick ha 6veckor i gips. Hemskt! Men hovis bet vet räkningen.
Jag skulle inte rida på en vecka.
Jag sätter på tappsko själv så jag kan en del.

Precis vad jag satt och tänkte på när jag läste inläggen!
Om en hovslagare orsakar blod etc så är det mer eller mindre Ok utifrån vad jag kan läsa av inläggen.Men skulle det vara en Strasserverkare eller annat så skulle det bli kalabalik!!
Eller??:confused:

Om en person oavsett vem det nu må vara, förorsakar hästen blodvite eller onödig smärta. Sen försöker man mörka det, det är inte ok oavsett vem det gäller.
Är inte ägaren på plats, är det ta mig tusan vårdgivarens skyldighet att kontakta ägaren och förklara vad som har hänt. Det kan inte anses som seriöst eller ok att personen låter bli.

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 856
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 528
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka