Verkat av för hårt =((

M

mumas

Hej!!

Vi har bytt hovis till samma som en i stallet har..Vi ahde inte möjlighet att vara med vid skoningen, så när vi kom dit på em såg vi att det var blod i stallet.. tog in pållen och då blödde han från en hov :( :cry:
Hon ahr verkat honom för hårt..det var max 6veckor sedan han blev skodd...hovaran såg små ut.. fasen vet att han e lite svår men blev chockad över resultatet..hittade en liten "köttremsa" som hon skurit bort..gahhhh...den andra sa att det inte var ngn fara och sådant här kan hända.. men de ska väl ta lite i taget..har hon skurit i ådran??? Han haltade inte men verkade lite öm.. hjälp vad kan hända inte hända=??:cry:

Sv: Verkat av för hårt =((

Nu får han inte skos på 12veckor så hovarna hinenr växa ordentligt...

Vad kommer denna hovslagaren ifrån?
Hade en i stallet som hade en kvinnlig, som skar alldeles för långt på alla hovar på hästägarens båda hästar. Och på en hov hade lädersulan blivit skuren rejält i. Så hästen fick gå med gips i 6 veckor tror ja det va.

*Knapplån*

Är det outbildade eller utbildade hovslagare som ni har erfarenhet av?

L:crazy: Låter burdust!Det viktiga nu är nog att du ser till att din häst har ett bra stelkrampsskydd!Antar att hovis rengjorde och satt på en helsula?Håll också koll på tempen.Förhoppningsvis repar sig pållen ,men risk för hovböld finns.hoppas på det bästa.
hälsn saila

Men gud:eek: hoppas du har snackat med hovis?:eek:

Jo men enligt henne skulle det inte vara ngn fara..sådant kan hända:eek:
Men kommer aldrig anlita henne igen..nej ingen sula eller ngt
Ja han är stelkrampsvaccinerad..tänkte på det direkt..men är sånt här normalt att det blöder?? har då aldrig jag varit med om,..

Normalt är det inte!Kan nog hända, men inte bör det höra till vanligheten.
Hoppas det ordnar sig!

Ja det hoppas jag med..men det måste väl bli bättre ju mer hoven växer?? *orolig*

Jo men enligt henne skulle det inte vara ngn fara..sådant kan hända:eek:
Men kommer aldrig anlita henne igen..nej ingen sula eller ngt
Ja han är stelkrampsvaccinerad..tänkte på det direkt..men är sånt här normalt att det blöder?? har då aldrig jag varit med om,..

Nej det är inte normalt.
Är hästen halt?
Om du känner dig orolig så tycker jag att du skall diskutera med den som du anlitat om att ta ut en veterinär på dennes bekostnad.
Har du anlitat en utbildad hovslagare som är medlem i SHF så är denne ansvarsförsäkrad.

Tack för svaren.

Nej inte vad jag ser..men blödde frampå hoven och vid sömmen när han gick..:cry: Litegrann. ...gjorde rent ordentligt.. ngt mer man kan tänka på?

Ok..avvaktar och ser..

Jag tycker att du skall spola ordentligt med kallt vatten och kolla om hästen forfarande blöder. Om blödningen inte har upphört så skulle jag definitivt vilja att en erfaren utbildad hovis tog av skon och tittade hur allvarlig sårskadan är. Likaså om hästen blir det minsta halt.

ok tack så jättemkt...
Tycker det borde trycka på ådran om hon satt sömmarna så nära den...vad kan hända?

Nu är det väldigt tunna blodkärl i sulläderhuden och knappast det man tänker på som ådror.
Men dom blöder rejält när dom blöder.
Om hästen är sömtryckt så brukar den bli halt inom tre till fyra dagar.
Om hästen är sömstucken så är den nog halt redan i morgon.
I bägge fallen så behöver du hjälp en en hovis.

ok tack för svaret..

Vi får se imorron då..
uppdaterar då.

Hej!

Jo det har "gått" bra verkar det som peppar peppar....:crazy:
Red ingenting idag utan kommer låta han gå några dagar och se hur det utvecklar sej...Han var ej halt dock lite ömfotad..blödde ej sköljde igenom hovarna med jodopax..han var varm i en hov mot de andra men inte den han blödde i :crazy: Men ingen svullnad eller så i benen.. eller värme..i ngt ben..
Så förhoppningsvis är det bara att vänta nu,:bow:

Anmäl genast händelsen till polisen och djurskyddsmyndigheten. Ta sedan upp alla detaljer och smutsprat och anteckna, ring sedan till aftonbladet och be att få tala med skribentem för Ridsports avdelningen och be henne trycka en artikel om hovslagaren i fråga Så att vi kan ha ett hemligt möte om att avstänga de stackars hovmisshandlarna.

*ironi*

Mumin

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 856
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 528
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka