Verkar detta vara vettigt?

G

glimmie

Behöver er hjälp kloka fodervetare. Verkar denna foderstat vettig?

0,5 kg KRAFFT Lusern
6.0 kg Hö
0,5 kg KRAFFT Protein
0,5 kg Havre
50 k Krafft Miner Vit´
+ saltslicksten

Ger:
Energi MJ/dag 54,3 (behov 54,2)
Råprotein smältbart 329,9 (behov 332,6)
Kalcium 22,9 (behov 23,1)
Fosfor 16,1 (behov 16,4)
Selen 0,9 (behov 0,8)
E-Vitamin 439 (behov 439) (Ska vara OK pga. lite arbete)

Kalciom/Fosfor-förhållande 6,1 g/MJ
Råprotein smältbart 6,1 g/MJ

Själv vet jag inte mycket om att räkna ut foderstater så vill gärna ha ett andra utlåtande ifrån er. Verkar det vara OK? eller behövs det fler uppgifter för att ni ska veta?
Skulle ni ändrat/lagt till något om det var eran häst?

TACK på förhand :bow:
 
Vad är det för häst? 6,5 kg stråfoder är det minsta jag har gett till d-ponnyerna i vårt stall, och då känner jag mig snål. ;) Men om du har en ponny så är det ok.

AI övrigt hamnar du ju väldigt nära behoven på allt, så det verkar väl bra. :) Jobbigt med så tråkigt hö...
 
Är en islandshäst som står på halm också. Har aldrig behövt ge mer än 5-6 kg hö till henne, men självklart om man kan trixa till det så att hon får mer grovfoder och mindre kompleteringsfoder så vore det ju suveränt, nu vet jag ju dock inte om det går. Hon är LÄTTFÖDD :crazy:
Säj någon som har bra hö i år? TRÅK!
 
Jag saknar dina värden för magnesium. :confused:

Jag skulle nog byta ut havren mot lika mycket lucern, dvs ingen havre och 1 kg lucernhack istället.

Blanda ut mineralerna med vetekli så får du lite mer protein och fosfor.

Men tänk också på att om hästen äter 1 kg halm så sjunker kvoten från 6,4 till ca 5,8 och då kan du få en bukig häst.

mvh Jessica
 
Ja titta, något Magnesium fick jag inte :mad: Vilken tur att jag la ut det här.
Så här ser min (extremt dåliga) analys ut (passar på och få fler alternativ på foderstat):

Torrstubstans 84
Smältbart protein,foder 16
Energi,foder 7,0
Kalcium CA 1,7
Fosfor P 1,3
Magnesium Mg 0,6
Kalium K 10,7

Råprotein 54
Smältbart protein 19
Energi 8,3

Hästen är en islandshäst (sto) på 18 år. MKT lättfödd. Har stått på vila i ca 4 månader pga spatt och tappat muskler som ska byggas upp. Väger nu 400 kg (precis men då utan muskler)
LÄTT ridning i början, inget samlat arbete på lång tíd. Turer i skogen blandat skritt, trav och galopp (efter hon är igångsatt givetvis) och longering.
Står på halm. Gick på lusern och soja före betessläpp.
Vad har jag missat?
Gärna mycket grovfoder samt då lusern.

Tack för din hjälp.
 
Ingen som kan tänkas ha några andra förslag? eller ska jag köra på det här? :confused:
 
5 kg hö
1 kg halm
1 kg lucernhack
0,4 kg Krafft Protien
0,2 kg vetekli
50 gr miner vit

MJ 56
Smrp/MJ 6,06
Ca/P 1,72
Ca/Mg 2,75

Behöver hästen mer mat så ge 1 kg hö och 100 gr Krafft Protein till. Äter den mer halm än 1 kg så höj Krafft proteinet med 100-200 gr.

mvh Jessica
 
Tackar ! Det låter vettig(are)
Skönt att det finns snälla bukare som vill och kan hjälpa till! :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 479
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: Korven
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp