svårt med hullet!

Sv: svårt med hullet!

Men mata du upp Ridersäcken och om du bara har tillgång till en tunna titta efter ett foder med låg kvot nästa gång du ska köpa nytt :-)

Låg kvot protein o högre kvot energi?
Har ökat mängden betfor till 0.5l torr. Men inte säkert han håller sig på mattan med en "massa" betfor, får hoppas det går ;)

Låg kvot protein o högre kvot energi?
Har ökat mängden betfor till 0.5l torr. Men inte säkert han håller sig på mattan med en "massa" betfor, får hoppas det går ;)

Kvot är det du får när du gör en division. En hög kvot betyder i det här fallet mycket protein och mindre energi, en låg kvot tvärtom. Du räknar kvoten på totalfoderstaten.

Fast hur mycket lusern hon ger spelar ju ingen direkt roll eftersom det inte är det fodermedel i första hand hästen kanske behöver?

Precis :)

TS, ditt grovfoder har en kvot över sex. Du behöver alltså i första hand ge din häst ett kraftfoder med en kvot under sex för att komma närmre kvoten sex i totalfoderstaten. Tex betfor, olja och havre kompletterar ditt grovfoder bra om din häst har svårt att hålla hullet.

Nu har jag inte lusläst allt men var inte problemet att hästen var för smal???Då är det väl ändå bra att veta hur mycket man ger?

Klart det är bra att veta hur mycket man ger. Men för hästen spelar det ju mindre roll så länge man kanske ger något som inte direkt gynnar den :-)

Liknande trådar

Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 544
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
953
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama