Verkar det "sniket" eller konstigt?

Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Eller så kan man göra som jag och boka det jag behöver till nästa sesong redan i januari-februari. Det underlättar både för bonden och för mig.

Jag slipper ringa runt i början av hösten och jaga hö medan bonden kan planera sin skörd på ett helt annat sätt om han vet att jag skall ha ett visst antal ton.

Mvh

Tora

Kanske lite svårt att veta när man tar in eget och bara vissa år får för lite så att det behöver kompletteras så synsk tror jag ingen är att de kan gissa innan gräset ens börjat växa hur mkt skörd det skall bli...
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

*knapplån*

Tror som gylle att det kan vara svårt att veta hur mycket man måste komplettera med när man tar eget. Allting är beroende av vädret.


När jag stod i kollektivstall så hade vi våra fasta (mer eller mindre) leverantörer av både hö och halm. Bonden som vi köpte höet (löspressat) av körde först och fick vägt höet och sen levererade han det till vårt stall, med kvitto på exakt vikt. Tog inget extra betalt för vägningen. Definitivt vår favoritleverantör. :love:
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Det har jag bara varit med om EN gång, men jag kan säga att det kändes jättebra!
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

*kl*
En bonde jag köpte hö av sa det själv att "väg alltid några balar när du köper hö så du inte blir lurad på ett 'balpris'!"
Tror inte någon bonde tar illa upp om du ber att få väga fram ett snitt, det kan ju vara bra för honom att veta oxå. Det kan ju faktiskt gå åt andra hållet att balarna är tyngre än han angett. Det är ju inte alltid balpressarna gör som bönderna vill. :)

Brukar väga 10-20 bal i början när jag lassar in för att kunna räkna ut ett snitt. Hämtar man många balar kan man ju även väga någon allt eftersom för att kolla att vikten "håller".
Rundbalar tycker jag det är svårare med för det har jag inte resurser att väga så de får vi bara betala och se glada ut över...
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Kanske lite svårt att veta när man tar in eget och bara vissa år får för lite så att det behöver kompletteras så synsk tror jag ingen är att de kan gissa innan gräset ens börjat växa hur mkt skörd det skall bli...

Tja nu menade jag inte att man tar eget och eventuellt behöver komplettera utan att man köper hela sitt behov från en och samma bonde (vilket jag trodde att tråden huvudsakligen handlade om). Rent generellt så är ju det vanligaste att man framåt september börjar leta efter hö. Varför inte boka redan tidigt på året och slippa att ringa runt och jaga hö? Många gånger så har man ju ett ganska så bra hum om ungefär hur mycket som kommer att gå åt under året.

Ta tex i år trots att skörden blev mindre än vanligt så har vi som har bokat i januari-februari fått det vi behöver. Däremot så finns det inget extra att sälja.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Tja nu menade jag inte att man tar eget och eventuellt behöver komplettera utan att man köper hela sitt behov från en och samma bonde (vilket jag trodde att tråden huvudsakligen handlade om). Rent generellt så är ju det vanligaste att man framåt september börjar leta efter hö. Varför inte boka redan tidigt på året och slippa att ringa runt och jaga hö? Många gånger så har man ju ett ganska så bra hum om ungefär hur mycket som kommer att gå åt under året.

Ta tex i år trots att skörden blev mindre än vanligt så har vi som har bokat i januari-februari fått det vi behöver. Däremot så finns det inget extra att sälja.

Mvh

Tora

Nu svarade du ju iofs mig med ditt inlägg och jag hade klart och tydligt skrivet att vi behöver KOMPLETTERA med 30 balar.

Sen förutsätter det att man då handlar av dem som "handlar" med hösilage då om man skall boka i förväg, och det är i stort sett alltid bra mkt dyrare än att handla av andra mindre som vissa år får mer än de behöver. En prisskillnad som blir väldigt tydlig om man har många hästar.
Likadant kan man om man inte bokar i förväg välja på ett helt annat sätt, när det redan finns en produkt så att man exakt vet vad man får.

Det är som sagt i år inte riktigt den brist som framställs utan just nu pågår rävspel för att det spridit sig att skördarna är små, som sagt många som sitter och trycker på det som skall säljas för att priset skall stiga, dock börjar som sagt redan priserna att dala på annonserna på de som försökt ta ett högt pris = de får inte sålt för det är ingen sådan brist att det går att ockra priset.
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Jag skulle inte vilja boka upp det innan det är skördat.
Då har man ju noll koll på kvaliten och näringsvärdet. Jag vill ju inte riskera att boka upp Xantal ton med grovfoder utan analys och sen ha otur att få komplettera med massor av kraft pga det.

Nej, jag ringer runt och frågar efter det hösilaget som har de kvoter jag söker sen bokar jag upp det.
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

När jag bokar så säger jag vilken mängd jag vill ha och ungefär vilket proteinvärde jag önskar (lågt, mellan, högt). Det beror lite på vilka hästar det skall vara till. Jag vill ha högt och det vet min bonde om.

Allt är skrivet på papper med vilket minimum jag kan tänka mig samt ungefär torrsubstans. Jag får då också ett cirkapris som det kommer att kosta.

När jag sedan hämtar höt så får jag ett analyserat hö av samma parti. Dvs allt mitt hö är slaget samma dag och paketerat samma dag. Nu har det slumpat sig så att jag har fått en "egen" äng några år i rad (det verkar som om både mängden och värdena på den ängen passar mina önskemål bra). I år har det inte blivit några extrabalar från min äng utan det räckte precis till mig.

Mvh

Tora
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Köpte ny våg (digital) idag... Har vägt 10 av balarna och det var INTE kul kan jag lova :mad:! Den minsta balen vägde 8,2 kg och den största 9,5 kg med ett medel på 8,9 kg. Jag betalar alltså för 12 kg, men får endast 9 kg. Det är väl ändå i allra högsta grad HELT ÅT SKOGEN :mad:??? Ska ringa runt lite i morgon och se vad jag kan hitta. Jag kör hellre en längre sträcka, faktiskt, än ger pengar till någon som är oärlig.
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Det finns en som säljer hö här där jag bor. Han tar mer än vad du har gett. Jag har inte kontaktat honom då jag tycker det är för dyrt. Jag har beställt ensilagebalar så jag letar inte så intensivt efter hö. Han hade annons idag.

Det är kanske för långt? Det är en bit ifrån dig. Skicka PM om du är intresserad så kan jag berätta var annonsen finns.
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Jag har ett par möjligheter på närmre håll, så jag tror att jag provar med det först. Tack ändå :)!
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Tycker att det skulle vara intressant, som en liten "spin-off", att veta vad andra människors accepterade felmarginal är? Hur mycket får hö (eller halm) som ni köper avvika från den vikt som angetts? Vad är okej?

Kan ju börja med att svara själv. Dessa höbalar som jag köpt klassas enligt mig som "8-10 kg höbalar", och rimligtvis betalar jag då för 9 kg/bal. Förstår ju själv att man inte kan få en exakt vikt på sina höbalar, men i det här fallet är det rätt enkelt egentligen, tycker jag...
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

du, det där låter precis som samma bonde som jag köpt ifrån...jag gillar inte honom alls ska jag säga, han verkar himla lurig, jag tror de ofta är ute efter att tjäna pengar med.
till mig sa han(om de nu är samma) att de vägde 10-13kg st. när jag kom hem o vägde så vägde de som tyngst 13 kg och runt 11 men absolut inte 15kg.

pma gärna om du har samma bonde.
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Fast nu skrev du väl fel, för om balarna ska väga 10-13 kg är det väl helt okej om de flesta väger runt 11 kg? Då håller det ju sig inom det utlovade intervallet.
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Gör allt jobb själv för att få in höet oxå då, det kostar att åka runt och harva, plöja, så, putsa, slå, vända, stränga, bala.
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Det är väl klart att det kostar, och självklart ska väl bönderna få tjäna på sitt hö och hösilage, men att LURAS är väl aldrig rätt :crazy:? Vill man ha mer för sitt hö får man väl skriva vilket kilopris man säljer för, och vara ärlig med hur mycket man har i balarna?

Tycker fortfarande att det skulle vara intressant att höra hur mycket "felmarginal" man kan acceptera...
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

I lördags så åkte vi och hämtade 3 stora rundbalar med hästtransporten. Vi åkte då först förbi en våg och vägde hästtransporten tom. Sedan lastade vi i tre stycken rundbalar och åkte tillbaka och vägde hästtransporten (nu fulllastad alltså). Skillnaden mellan tom och full transport var då 1072 kg. Detta delade vi på tre balar (alltså de tre som var lastade i transporten) och fick då att varje bal vägde ca 357,33 kg.

Så nu när jag åker och hämtar nästa lass så räknar vi med att en bal väger 357 kg.

Tror att det är ett ganska så bra genomsnitt. Vill ju inte att vare sig jag eller bonden skall bli lurade. Jag vill inte betala för mycket samtidigt som han vill ha betalt för sin vara (alltså som det skall vara).

Om man väger 10 balar av det man har köpt från bonden så tycker jag nog att man i alla fall borde få ett medelvärde som hamnar ganska så nära som det bonden har uppgett.

Mvh

Tora
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Nej det kan jag hålla med om, men det var inte det jag sa heller utan jag svarade på ett inlägg där det "klagades" på att bönderna höjer sina priser så och att det var fult eller nått när de vet att hästägare är beroende utav det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har haft en fundering om hö. Skulle behöva bolla tanken lite fram och tillbaka med andra hästmänniskor. Vi köper balar som ligger...
Svar
5
· Visningar
1 413
Senast: ponilover
·
Foder & Strö Jag har nyligen fått hem hästarna till egna gården. Har alltid stått inackorderad förut så jag har väldigt liten erfarenhet av att...
Svar
19
· Visningar
3 673
Senast: Gammeln
·
L
Foder & Strö I går pressade bonden våra balar. Eftersom de var extremt tynga balar i fjol bad vi han pressa 250 kg balar. Tror de vägde emot 350-450...
Svar
9
· Visningar
2 338
Senast: loveisis
·
Hästmänniskan Är det bara jag som upplever detta, eller är det jättesvårt att få tag i hö i år? Här i norra Skåne verkar torkan och värmen ha slagit...
Svar
15
· Visningar
2 417
Senast: martina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp