Verka - hur mycket?

M

Minizapp

Suck! Ska försöka ställa mina frågor utan att det blir en massa missförstånd :crazy:

För det första vill ja säga att jag har en vanlig hovslagare så alla "vildhäst" motståndare behöver inte explodera. ;)

Har en häst som jag nu tänkte prova om han kan gå barfota helt och hållet med broddade boots på vintern om det är halt. Tidigare brukade jag sko till vintern för jag ville kunna brodda. Och när våren kom och risken för is var borta så tog min hovslagare av skorna och hästen fungerade hur bra som helst. Det enda som hände var att det flisade sig lite i kanterna där sömhålen var men det växte ju bort till slut.

Men så flyttade vi och fick byta hovslagare och då började problemen. Tog av skorna i början på sommaren och hästen blev jätteöm.

Såg att nya hovslagaren verkat ner mycket mer än den gamla brukade göra. Både på trakterna och i övrigt på hela hoven.

Nåväl, hästen var inte öm i hagen så jag gav honom lite semester och till slut när hovarna växt till sig lite så kunde hästen gå på grus igen.

Jag började rida igen och det gick jättebra. Hästen sliter väldigt jämnt på framhovarna och håller dem lagom nere men bak är han lite kobent och sliter lite snett dvs sliter lite mer på insidorna. Inget jättestort problem men pga det så vill jag att hovslagaren kommer med lagom intervaller och justerar innan det blir för snett.

Nu till problemet: När hovslagaren kom hit igen någon gång i slutet på Juli igen så var det mest för att justera bakhovarna. Fram var han jättefin och jämn och inte alls lång eller hög.

Men då gjorde hovslagaren det igen! :(

Han raspade jättemycket och karvade i sulan och dagen efter när jag skulle ta ut hästen ur hagen för att rida så var han jätte öm igen när han skulle gå över gårdsplanen! Jag ringde honom och frågade varför det var så men han blev bara sur i tonen och menade att min häst kanske inte skulle gå utan skor. :(

Ni som är hovslagare eller har erfarenhet av det här med hästar utan skor: Hur mycke verkar ni / verkas era hästar om hovarna slits naturligt på ett bra sätt dvs jämt och fint utan en massa snedheter mm?

Min häst har ju inga alls problem mellan verkningarna utan det är när hovslagaren varit här. Sen tar det ett tag och hästen kan gå bra igen. Vet inte vad jag ska göra, snart dags att verka bak igen pga snedheten men jag vill ju inte ha en öm häst igen. :mad:

Sv: Verka - hur mycket?

har du samma hovslagare som mig ?? :angel:
jag har samma problem som du beskriver fast min häst har skor. min hovis karvar tydligen onödigt mycket på sulan :mad: när jag ifrågasatte detta svarade han surt att det måste vara nått annat fel på hästen..(han vet alltid bäst nämligen). när jag frågade om hästen behöver sulor, så avrådde han det helt "suck"

nu har jag tagit ut en annan hovis och beskrev mitt problem för honom, och han har sparat sulan mer och det funkar :banana:

så BYT hovslagare. ingen häst ska ömma pga att en hovis verkar...

Samma? Nä, de tror ja inte :D

Men visst e de jobbigt när man måste ifrågasätta en yrkesman :(

Jag är inte van med det eftersom allt funkade innan jag flyttade och hade en annan hovslagare. Kan inte specieltt mycke själv heller om hovar men jag fattar ju det är något konstigt om hästen blir öm varje gång hovslagaren varit här. Vill ju inte sätta på skor heller bara för att hovslagaren gör fel. Suck!:(

kan du säga till hovis att du vill testa nästa gång om hästen går bättre om han verkar mindre i sulan??

Ja det kan jag göra.
Men han är redan nu sur bara för jag ifrågasatte honom. När han surt påpekade att min häst kanske inte kan gå utan skor så frågade jag hur det kan komma sig då att det går utmärkt en tid efter att han verkat. Då blev han ännu surare och frågade om jag inte hade förtroende för hans yrkeskunskap :crazy:

Jag kände mig jättedum och har svårt att argumentera när han börjar prata yrkesspråk. :(

Ni som är hovslagare eller har erfarenhet av det här med hästar utan skor: Hur mycke verkar ni / verkas era hästar om hovarna slits naturligt på ett bra sätt dvs jämt och fint utan en massa snedheter mm?

Naturligtvis så ska man verka hoven olika beroende på om den ska skos eller vara barfota. Vid all verkning där hästen har hovkvallite/brukas så att den utan problem kan gå barfota ska man bibehålla mer skyddande vägghorn,sulhorn och strålhorn. Man ska dock ha klart för sig att gammalt dött horn skall avläggas och renskäras för en god fungerande hovmekanism.

Sedan förstår jag inte riktigt vad det är du menar då du skriver Hästen sliter väldigt jämnt på framhovarna och håller dem lagom nere men bak är han lite kobent och sliter lite snett dvs sliter lite mer på insidorna. för att sedan skriva Vet inte vad jag ska göra, snart dags att verka bak igen pga snedheten men jag vill ju inte ha en öm häst igen.

Om du i stället för ser dig blind på själva hovarna och i stället beskriver hela hästens exteriör så kanske man kan se en helhetsbild av problemet.

Svaret kan vara så enkelt att den helt enkelt inte går att verka fysiologiskt korrekt utan att den blir "öververkad" på vissa ställen och i grund o botten kanske på sikt skulle må bättre av att vara skodd året om.

Vad jag menar? Ja alltså att hästen inte sliter snett. Framhovarna är jämna och jämnt slitna utan att vinklar etc ändras. Lika höga trakter ... inte långa eller för höga.

Det är bak som hästen pga sin benställning sliter lite snett men det är inte där hästen blir öm efter verkning vad jag kan se. Det är fram.

Kan du förklara för mig då varför min häst inte skulle kunna vara barfota? Han har aldrig varit öm med förra hovslagaren och vi har tagit av skorna varje sommar i flera, flera år. Så bytte jag hovslagare och jag såg med egna ögon hur mycket mer han verkade ner och hästen blir jätteöm. När det gått några veckor och hovarna växt till sig lite så kan hästen gå på grus igen.

Det är två gånger samma sak har hänt, hovslagaren verkar och hästen blir öm. :confused:

Vad jag menar? Ja alltså att hästen inte sliter snett. Framhovarna är jämna och jämnt slitna utan att vinklar etc ändras. Lika höga trakter ... inte långa eller för höga.

Det är bak som hästen pga sin benställning sliter lite snett men det är inte där hästen blir öm efter verkning vad jag kan se. Det är fram.

Kan du förklara för mig då varför min häst inte skulle kunna vara barfota? Han har aldrig varit öm med förra hovslagaren och vi har tagit av skorna varje sommar i flera, flera år. Så bytte jag hovslagare och jag såg med egna ögon hur mycket mer han verkade ner och hästen blir jätteöm. När det gått några veckor och hovarna växt till sig lite så kan hästen gå på grus igen.

Det är två gånger samma sak har hänt, hovslagaren verkar och hästen blir öm. :confused:
jag skulle byta hovslagare om jag var du :mad:

för det verkar som att hans sätt ej passar just din häst.

Sätta på skor kanske?

om hästen har klarat av att gå barfota med en annan hovslagare utan problem, så är ju den nya hovisens verkning ej passande för den hästen.

man ska ju inte behöva sko en häst om den verkas rätt. iallafall när den funkar barfota

jag tycker att du ska byta hovslagare! Bra att du är uppmärksam på din häst! :)

Sätta på skor kanske?

Varför? Kan du motivera varför jag ska sätta på skor om det nu är min nya hovis som verkar för mycket? Jag har under flera år låtit ta av skorna på vårkanten och sen har hästen gått barfota hela sommaren och till okt-nov ungefär. Beror lite på när frosten och halkan har kommit.

Jag har hela tiden ridit hästen och inte haft några problem. Sedan byter jag hovslagare pga flytt och genast blir hästen öm. Detta händer båda de två gångerna som den nya hovslagaren verkat.

Jag är inte emot skor, om en häst behöver skor så behöver den. Men i mitt fall tvivlar jag på att det är det som är lösningen.

Jag undrar alltid varför man ska verka överhuvudtaget om en häst ska gå barfota? Det kanske du kan svara på. Jag tycker du verkar kunnig.
Vi kan rycka skorna på en häst som har mycket fot och vi verkar inte något alls. Vår erfarenhet är att en häst kan gå barfota ett tag men förr eller senare måste ett par skor på. Den sliter mer än vad hoven växer och då på växlande underlag. Undantaget var då vi var på en gård där våra banor bestod av havssand. Inte ens skorna slets utan vi kunde använda aluminium flera gånger och det är MYCKET ovanligt.
Av vilken anledning vill folk att arbetande hästar ska gå barfota?
gulan

*KL*
Håller med flera andra här. Sätt inte på skor utan byt hovis. Har det fungerat innan är det garanterat hovslagaren som är problemet.

Jag undrar alltid varför man ska verka överhuvudtaget om en häst ska gå barfota? Det kanske du kan svara på. Jag tycker du verkar kunnig.
Vi kan rycka skorna på en häst som har mycket fot och vi verkar inte något alls. Vår erfarenhet är att en häst kan gå barfota ett tag men förr eller senare måste ett par skor på. Den sliter mer än vad hoven växer och då på växlande underlag. Undantaget var då vi var på en gård där våra banor bestod av havssand. Inte ens skorna slets utan vi kunde använda aluminium flera gånger och det är MYCKET ovanligt.
gulan

För att det är det bästa för hästens egna hälsa om det är möjligt.

Jag har en ömfoting med skor och en barfoting med hovar av järn utan skor
Varför ska man ha skor på en arbetande häst som klarar barfota utan problem kan man istället fråga sig?

Man ska inte vara fanatiskt åt något håll eller? Jag har träffat hundratals hästar som klarar av barfotagång på alla underlag och som måste verkas även fast de rids medelhårt- hårt.

Men..
En häst som precis skos av kan inte räknas ha samma hovkvalitet som en häst som gått barfota under 1- 20 år. Man får en helt annan hållbarhet på hovväggen.

Mumin

gulan

Du ställde frågan till coari men jag kände att jag också ville svara:

Även en häst som sliter sina hovar själv när den är barfota kan behöva en hovslagare som ser över dem och rättar till snedheter och sånt som kanske uppkommit. Vissa hästar sliter väldigt snett pga felaktiga benställningar och sånt och kanske inte borde gå barfota.

Men min häst har, som jag sagt tidigare i tråden, gått barfota i flera år mellan maj/juni och till frosten och halkan kommer och min gamle hovslagare verkade aldrig ner hovarna på detta viset utan tog bara det nödvändigaste och rundade av kanterna.

Sen frågade du varför folk tar av skorna på arbetande hästar? Varför inte om det går bra för just den hästen? Jag har i alla fall aldrig varit med om någon hovslagare som inte tycker det är bra att ta av skorna om det går.

Att man förr eller senare måste sätta på skor igen för att hästen sliter mer än hoven växer det stämmer kanske på en del men inte på alla.

Naturligtvis så ska man verka hoven olika beroende på om den ska skos eller vara barfota. Vid all verkning där hästen har hovkvallite/brukas så att den utan problem kan gå barfota ska man bibehålla mer skyddande vägghorn,sulhorn och strålhorn. Man ska dock ha klart för sig att gammalt dött horn skall avläggas och renskäras för en god fungerande hovmekanism.

Ju mer jag läser ju mer införstådd blir jag att jag borde gå en kurs i hästens hovar.

Hur kan man som "vanlig dödligt" hästägare utskilja vad som är dött och gammalt i hoven?

Jag har en hovslagare som jag förlitar mig på som duktig. Han kommer ut var 7:e vecka och skor den inlånade hästen, min egen häst som går barfota får då alltid en genomgång - men det är sällan hovslagaren anser att något behöver göras åt hans hovar. Flera hovslagare jag stött på har uttrykt att jag ska vara glad åt att ha en häst som har så bra hovkvalité och som sköter sina hovar "bra själv".

Så, kortfattat så behövs det raspas lite på hans hovar var 3-4:e månad. Hästen mår bra, är ohalt och kan ridas på alla typer av underlag utan att visa ömning. Kan jag fortsätta förlita mig på att hästen inte behöver slipas på oftare? Att han "klarar sig själv" alltså? Som sagt så ses han över betydligt oftare än han verkas. Eller bör jag som hästägare ta ut en annan hovslagare för att få en opartisk bedömmning av hans hovar?

Känner att det är dags att boka upp sig på några kurser så man slipper ställa korkade frågor på nätet. :o

För att jag upplever att min häst har såpass bra hovkvalitét att han klarar av att vara barfota, året om! Han har gått barfota i 2 år nu och ingen hovslagare har rekomenderat att sätta på skor igen. Han gick barfota när han tränades på travet också utan problem.

Varför ha skor på en häst där det inte behövs?

Varför? Kan du motivera varför jag ska sätta på skor om det nu är min nya hovis som verkar för mycket? Jag är inte emot skor, om en häst behöver skor så behöver den. Men i mitt fall tvivlar jag på att det är det som är lösningen.

Det är klart att sätta på skor är väl en lösning och en bra sådan, om nu hästen är öm. Du har ju flyttat, kanske underlaget bara är annorlunda ? Att sätta på skor, låta hovarna växa ut, ta av för att ev. prova igen är väl inte fel?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 316
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: Tsaren
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 145
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈