Verka blöta hovar?

superbusan

Trådstartare
Min hästs hovar har blivit så himla torra nu när det är som fnöske ute. I vanliga fall är de stenhårda, men nu torkar de. Han har därför fläkt upp sig på ett par ställen. Är det någon som testat att blöta hovarna för att de ska bli mjukare/lättare att verka? Annars brukar man se till att hovarna är torra och rena, men i nuläget funderar jag på blötläggning så det ska gå lättare och inte fläcka upp ännu mer.

Sv: Verka blöta hovar?

Ja, det blir lättare om hovarna är fuktiga.

Har inte testat att blötlägga dem. Men min häst har också fått det jag tror du menar.... Men enligt hovis var det ingen fara utan bara en "skönhetsgrej" och inget som påverkade. Det blev inte sämre efter verkningen iaf. Så jag tror väll på honom då.

Hur blötlägger du dem, vattenhinkar eller? Hur länge ska de blötas för att mjukna :confused: ?

I vanliga fall är hovarna stenhårda och rätt tuffa att verka. Nu har de blivit så extremtorra och då har han fläkt ur två bitar. Inte snyggt! Men vi ska väl få ordning på det med. Jag har penslat med olja några dagar. Trots alla rön för eller mot så tror jag det är värt att testa, för att öka elasticiteten igen. Biotin vill jag inte ge då hoven växer så fort ändå.

Jag slår ut vatten på golvet, där hästen står.
Jag har även en vattenhink, med en svamp, bredvid mig, som jag kan blöta med allt eftersom. Fast oftas ställer jag ner hoven en stund istället, så får jag vila lite...
Det går oxå att spraya på vatten allt eftersom, förutsatt att man har en häst som accepterar att bli sprayad under fötterna.
Och ja, det blir lättare att verka när hovarna är fuktiga.
Enda nackdelen är att handskarna blir lite fuktiga.

Har du möjlighet att blötlägga ett ställe i hagen där han är mycket tex runt vattnet? Det gör att han "fuktar" hovarna varje gång han dricker.

Det var rätt smart med flaskan att spraya med. Det går ju att träna. Är dom vana vid att bli sprayade med tex pälsglans, så är det nog ingen större fara.

Eftersom det regnat rejält några dagar så var hovarna rejält blötta plus att jag fick spola av leran när han gått ur hagen. Resultatet blev bra, och verkningen gick lättare.

Det finns speciella boots av filt som man blöter och sätter på. De håller hovarna fuktiga åtminstonde 12h. Fungerar jättebra, minimerar sprickbildning och underlättar verkningen.

Pensla varje dag med olivolja gör det också bättre. På hovarna alltså, inte under.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 521
Senast: iNTOHiMO
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar