Ventipulmin?

S

Sandro

Har en häst som i slutet på januari hostade lite i några dagar, pratade då med veterinären som rekommenderade mig att låta henne vila i en vecka och se om det gick bort av sig själv. Efter en veckas vila så hostade hon inte längre och jag började rida igen som vanligt. I tisdags när jag var ute och red så började hon hosta igen och därför kontaktade jag veterinrären på nytt han tyckte att jag skulle ge en kur med bisolvon i 10 dagar. När jag kom till Apoteket så sa dom att bisolvon hade utgått ur sortimentet och därför tog jag på nytt kontakt med veterinären som rekommenderade ventipulmin istället. Efter att jag har läst lite här om hur ventipulmin används så blir jag väldigt tveksam till om det verkligen är bra att använda. Samtidigt så känns det som om man ska kunna lita på det som veterinären rekommenderar.

Vad tycker ni att man ska göra?

nu vet jag inte alls vad som har skrivits om ventipulmin här förut, men jag vet att min granne använde det på sin häst när den hostade, och det hjälpte.
annars kan jag rekommendera vitlök :) det verkar verkligen hjälpa på våran ponny. så fort hon börjar hosta lite så ger vi henne vitlök och allt försvinner....

Har bisolvon utgått?

Jag har använt ventipulmin och bisolvon till min hosthäst ett par gånger. Hon är vanligtvis symtonfri, men ett par gånger har hon blivit lite dålig. Vid installning efter sommarbetet kan hon bli lite hostig, men det brukar försvinna efter en vecka typ.

Om veterinären har rekomenderat dig att köra en kur med det så tycker jag att du ska göra det.
Men tänk också på att se över stallmiljön ordentligt, om det är den som orsakar hostan.

Ventipulmin (med samma verksamma substans som exempelvis astmamedicinen Bricanyl) ges till hästar som misstänks ha en sjuklig sammandragning av de små luftrören i lungan och ansamlingar av slem i desamma. Denna förändring uppstår framförallt vid allergiska luftvägssjukdomar som t ex COPD (RAO). Medicinen vidgar luftrören och förbättrar upptransporten av slem.

Ventipulmin är ett bra läkemedel med god effekt. Kanske hade man inte behövt sätta in det "tunga gardet" i det här fallet, men såvida det inte rör sig om en infektion så gör det iallafall ingen skada!

Har du gått igenom hästen miljö ordentligt? Dammfritt foder och strö, mycket utevistelse och andra "antihostrutiner" är alltid den viktigaste behandlingen vid segdragna hostproblem. Om problemen inte ger sig inom några veckor tycker jag att hästen ska diagnsoticeras vidare med hjälp av endoskopi eller kanske trakealsköljning.

Hon äter redan vitlök sedan förra gången hon hostade så det verkar inte som om det har hjälpt...

Hur vet man att det inte är en infektion då?

Veterinären har inte ens velat komma hit och undersöka henne utan jag har bara beskrivit symptomen via telefon. Jag kan tillägga att ytterligare symptom som hon har/har haft är något svullna lymfkörtlar. Plus att hon när hon hostade i slutet på januari blev svullen i alla fyra benen under några dagar, om det har något samband med hostan det vet jag inte men jag tycker att det är konstigt att hon bara blev det under några dagar.

Jag anser att den miljö hon står i är helt okej, stallet är väl ventilerat och hon går ute så många timmar om dan som möjligt oftast ungefär 10 timmar. Det enda jag kan tänka mig skulle vara negativt är i så fall att hon äter hö och står på spån. Tyvärr är det väldig svårt att få tag på hösilage istället för hö, det har jag redan undersökt. Jag skulle kunna blöta höet men i så fall måste jag göra det en ganska lång stund innan hon får höet och då kanske det gör mer skada än nytta?

Det är bara bra om höet får "ligga i blöt" under längre tid. Det ruttnar inte eller så om det är det du funderar på. Allra bäst är att doppa det i ett fyllt badkar, på så vis får man bort eventuella sporer av mögel (vilka vanligen är bovarna vid kronisk hosta). Spån är mindre gynnsamt för en hosthäst, har du ingen möjlighet att byta till torv? Detta ser kanske dammigare ut, men fördelen är att dammpartiklarna är så pass stora att de lätt fångas upp av hästens flimmerhår innan de når djupt ner i luftvägarna. Tänk också på att inte borsta hästen inomhus eller sopa stallgången när hästen står i stallet.

De symptom du beskriver (svullna lymfknutor och ben) är typiska för luftvägsviroser. Sannolikt var det orsaken till att hästen hostade i januari. Problemet med virusinfektioner i luftvägarna är att de, genom att irritera immunförsvaret och skada slemhinnorna, kan ge upphov till kronisk hosta. Någon behandling mot virus finns tyvärr inte, men du ska vara observant på om hästen får tjockts snor (gulgrönt) eller om hostan låter fuktigare än tidigare. Skulle så vara fallet kan bakterier ha utnyttjat de redan nedsatta luftvägarna och en kur med antibiotika kan behövas.

Ventipulmin är en bra medicin för din häst i dagsläget. Möjligen skulle den kombineras med t ex Opticorten (kortison) för att minska inflammationen i de små luftrören. Jag tycker att du ska ringa till din veterinär och be honom/henne komma ut och göra en undersökning. Genom att lyssna på lungorna kan man få mycket information om hur det är ställt med hästen och därmed också ta ställning till om fler undersökningar är indicerade.

Du tror alltså att det har utvecklats till kronisk hosta redan? Ska ringa till veterinären på måndag och se om de har lust att komma ut och göra en undersökning men hittills har de inte ansett att det är nödvändigt...

Angående det här med torven, skulle det ge någon effekt att byta till torv även om man har lite spån i boxen också? Det är nämligen ganska dåligt lyse just över min box så det är nog svårt att mocka i :p

Begreppet kronisk hosta är lite diffust. Ja, din häst har per definition en kronisk hosta om den hostat mer än ett par veckor, å andra sidan innebär inte prefixet kronisk att hästen aldrig kan bli fri från sina besvär.

Annars kan de gå snabbt att utveckla de typiska förändringar i lungan som man ser vid COPD.

Lite torv är kanske bättre än ingen torv alls... För hästens skull tycker jag ändå att du ska byt helt och införskaffa en pannlampa! Lycka till!

Hon har ju egentligen inte hostat mer än några dagar sammanlagt eftersom hon har varit fri från hostan ända sedan början på februari och nu har hon bara hostat en dag. (I och för sig har hon vilat sedan dess och inte ansträngt sig så därför är det svårt att säga om hostan är kvar) Men förhoppningsvis är det inte kronisk hosta med definitionen för alltid...

Får väl tyvärr införskaffa både torv och pannlampa för säkerhets skull...

Tack för hjälpen föressten!! Är alltid skönt att höra vad andra tycker så att man inte är helt fel ute.. :bow:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka