Ventilation till transport!

cambello

Trådstartare
Vad har ni för ventilationer i era äldre släp? Jag har typ ett galler som sitter på sidan. Är en knapp som man vrider om och stänger det med. Letar efter fler såna. Någon som har tips var man kan leta?

Sv: Ventilation till transport!

Tallricksventil menar du?
Har iofs ett ganska nytt släp men tyvärr uråldrig ventilationssystem.
Har en sån tallrick i framdörren, ett par hål i taket och så kan man justera lilla luckan bak i olika lägen. Det är tyvärr alldeles för lite ventilation så jag vill ha en fläkt i taket också. Kör luckan öppen när det är varmt ändå.

Det sitter en liten fläkt i taket längst bak samt "luftintag" i taket lite längre fram än mitten i form av hål.

Svårt att förklara.

Tänkte iaf sätta in minst en rosettventil men jag har inte bestämt mig för var någonstans. Förmodligen en i lilla luckan en fram någonstans. Det är även "glapp" vid fronturlastningen längst ner som släpper in luft.

Vill ju inte att det ska dra på hästen heller.

Har alltid lilla luckan nere om det inte är väldigt kallt eller ösregnar <- det är speciellt då det behövs bättre ventilation.

Nej det är ingen tallricksventil. Denna är ca 25cm lång och 7cm hög. Om jag fattat det hela rätt så går luften in där bak och ut där den kan sen. Har man helt öppet bak och sen inte någon utväg för luften så blir det ett högt tryck där inne.. Krångligt det ska vara.

till lil-sis . Kan hålla med om att det är dåligt att det inte är bättre ventilation i en nyare släp.

Läste det i någon gammal tråd. Om där var för lite ställen som luften kunde passera ut igenom så blev det som när man tar ner en bakruta i bilen. Kan bli ett lustigt tryck då. Om detta stämmer helt vet jag inte, det är bara något jag läst..

Ett bra tips är annars att köpa en liten solcellsdriven fläkt och montera i taket. De går helt tyst och funkar jättebra. Finns på Biltema och kostar runt en 100-lapp.

Kostar mer runt 300 har jag för mig, den jag har tittat på i alla fall. Solcellsventilator.

Men fungerar bara när solen skiner...

Det blir ju övertryck vare sig solen skiner eller inte?

Varm luft stiger som bekant så om luckan inte är öppen, sätt in t ex två rosettventiler på var sida på luckan som man då kan öppna (ventilerna). Så luften har någonstans att komma ut.

Hur det ser ut i mitt släp:

"Inluft" som går att stänga, lite framför mitten:
slpet001.jpg

Fläkt längst bak i taket, går att reglera farten på samt stänga av:
slpet002.jpg

De är lite felvinklade bilderna men jag tror ni förstår hur de sitter :)

lånar tråden lite...

vilka/vilket ställe i transporten är bäst att montera fläkten på?
jag har ett gammalt kylinge med urkass ventilation som jag ska fixa till.

I mitt UME satt fläkten fram. Men det släpet, till skillnad från Kylingkärran som jag har nu, var isolerat. Det klarar temperaturskillnader och sådant bättre.

I bak borde den sitta om man ska tro på det här med övertryck och dylikt. Om det bara är en liten liten fläkt så kanske det vore bra med två, en på varje sida bak på taket?

Hur gammalt är ditt Kylinge?

Mitt är uttaget 88 och har fläkt.

mitt är från 91 tror jag, det har någon slags ventilationsgrej i taket men den funkar inte speciellt bra...

borde inte luften sugas ut direkt om man sätter fläktarna bak?

Jag hittar den inte nu men det finns en publikation från SLU där man gjort en undersökning på det här med ventilationen i släpet.

Man vill ha IN luften framifrån för då blir det minst kolmonixid i släpet och då torde man vilja ha UT luften och då den begnade luften, bak.

Rimligen då lite lägre tilluft fram och högre frånluft bak?

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 210
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 826
Senast: Murray
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
583
Senast: skiesabove
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 155
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden