Ventilation och andra råd!?

T

Tokmamman

Vi ska bygga stall med 2-3 boxar i vår befintliga ladugård.
Har egentligen massa funderingar om vad jag ska tänka på, tar gärna emot tips och råd gällande allt!
Undrar även hur ni med mindre stall löst ventilationsproblemet? alla stall där jag haft hästar har vart självventlilerande, dvs ingen fläkt eller dyl, men det har varit större stall ca 10 boxar.:confused:

Sv: Ventilation och andra råd!?

Det som många gånger är enklaste, och även den många gånger den bästa lösningen, är att sätta in en varvtalsreglerad fläkt som suger ut luft från stallet och sedan sätter man friskluftsintag i varje box.
Luften kommer då in vid varje box och den friska luften tar med sig den unkna "dyngluften" från ströbädden, det är ju faktiskt i boxarna som det är störst behov av frisk luft - i stallgången vistas ju djuren endast kortare tider.
Dammig, fuktig och ammoniakblandad luft är mycket farligare för en häst än att det drar lite grann - det är med andra ord bättre om det kommer in för mycket frisk luft i boxarna än för lite.

Fläkten behöver inte sättas i taket utan kan med fördel sättas i/på en yttervägg.

Självdragsventilation har den stora nackdelen att den fungerar bäst vid stora temperaturskillnader, dvs varmt stall vintertid, när man egentligen har minst behov av ventilationen.
Störst behov av rejäl ventilation har man under sommarhalvåret, i synnerhet vid regnväder, och då funkar ju självdraget som sämst.

Köp inte för liten fläkt, några små fjösiga kanalfläktar eller badrumsfläktar klarar för det mesta inte av ventilationen ens till en häst. Räkna med att varje häst ska ha minst 45 000 liter friskluft varje timme... och du bör kunna forcera ventilationen till att ge 300 000 liter friskluft per häst och timme. Så mao bör du ha en fläkt som rapar ur sig i vart fall 900 000 liter luft per timme !

Lycka till med stallbyggandet.

Stort tack för ett mycket bra råd!!
Har kikat på nätet för att hitta sådan fläkt men inte hittat någon. Någon som har en länk att bjussa på?

Jag har stall med 4 boxar i en ladugård. Vi har förhållandevis högt i tak för en sådan gammal ladugård. Jag har ingen fläkt men däremot öppna springor rakt ut från väggen. De sitter precis i höjd med taket så det finns inte någon risk för drag. Jag har även fönster där jag kan öppna bara ett litet fönster längst upp av fönstret, funkar helt ok. Luften blir aldrig dålig.

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 681
Senast: Enya
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 355
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka