Ventilation igen...

Tussemaja

Trådstartare
Jag blir inte klok på detta med ventilation. Jag har en tillräckligt stor, tillräckligt hög trumma i taket (går ovenför taknock med minst 2 m) Ventilationsluckor i varje box (7 boxar varav 5 bebodda) Alla luckor helt öppna nu. Stallet byggt i lekasten, putsade innerväggar. Utsugsfläkt i trumman. Jag har en luftfuktighet som pendlar mellan 60-80%. Högre nu när det är så rätt och regningt ute. Hur kan man "jämna ut" luftfuktigheten inomhus? Som det är nu följer stallet luftfuktigheten utomhus. Stallet håller ca. 10 grader under natten. Hur blir det om man ökar värmen i stallet - tex. en värmefläkt? Minskar fuktigheten då eller kan det till och med bli tvärtom? Nån som har erfarenhet av avfuktare för stall?
Vilken luftfuktighet har ni andra i era stall? Jag är helt nöjd med ca. 60% och lite till, men uppemot 80 känns inte bra. Vad är egentligen normalt?

Sv: Ventilation igen...

Tack för länk!

När är ett stall isolerat/oisolerat? Räknas ett leka-byggt stall som isolerat? Eller ska det mer till för att det ska kallas isolerat?
Ju mer jag lär mig om detta med ventilation desto fler frågor dyker upp. Tex detta med hur värme påverkar. Dels har man ju värme + fukt (tex. hästens egen avdunstning) Men en värmekälla, typ värmefläkt eller element av annat slag producerar ju en annan typ av värme - utan fukt.... Och hur mycket värme måste produceras för att tex. avfukta en ute-fuktnivå på låt säga 90%? Och varför i hela friden är en av innerväggarna i stallet (ej i nån box) ofta fuktig och inte ytterväggar? Kan det ha att göra med att det är brevid spolspiltan? Jag har läst nånstans att man inte ska ha dörrar och fönster öppna om man har luftinsläpp och därmed en "planerad" väg för cirkulationen. Luften tar sig in lättaste vägen och om då dörren står öppen så kommer all luft in via den och inget - eller obetydligt via luftintagen. Cirkulationen "missar" på så vis själva boxarna och den friska luften tar närmaste väg mot utsuget - som hos mig är i stallgångens främre del. Tror ni detta stämmer? Jag har försökt förstå mig på "proffsens" beskrivning av hur ventilation uppstår. Men det är ju beskrivet med facktermer som jag inte förstår. Nån som vet nån verkligt bra och begriplig bok eller artikel i ämnet? Det behöver vara lite fördjupad beskrivning som väger in olika variabler, för det vanligaaste kring ventilation har jag trots allt redan snappat upp och tror mig ha förstått...

Bra, då måste det alltså vara så att jag behöver tillsätta en värmekälla för att få luftfuktigheten inne att vara lägre än ute. Hur logiskt som helst förståss - egentligen.... Fast hästar kan ju åxå ses som värmekällor. Bara det att dom åxå är "fuktkällor"...
I djurskyddsmyndighetens föreskrifter står det att luftfuktigheten vintertid inte får överstiga 80% i värmeisolerat stall och i oisolerat stall - som vårt, får fuktigheten inte mer än i undantagsfall överstiga uteluftens fuktighet med mer än 10%. Så om det är 80 ute får det vara 90 inne. Å det tycker jag är jättemycket...! Vad har ni andra för fuktighet i erat stall - i den mån ni mätt alltså....?

Hur upplever vi fuktighet? Det känns mycket fuktigare när det är varmt och regnar på sommaren fast det då kanske ligger runt 60% RH och nu på hösten vintern känns det istället torrt och fint vid 70% RH och fuktigt kanske först vid 90% RH. Vi människor brukar drabbas av för torr luft i våra hus på vintern eftersom vi tar in kall luft utifrån och värmer den. Då får vi problem med torra slemhinnor.

Höjer du temperaturen så ökar även avdunstningen från hästarna och allt som innehåller vatten. Det kan kosta en hel del energi (=pengar) att värma upp stallet så det håller sig torrare. Bra sätt kan vara med luftsolvärme och andra passiva system.

Hmmmm.... intressant detta. Fysik har inte intresserat mig så värst förrän nu....

Hur upplever vi fuktighet? Det känns mycket fuktigare när det är varmt och regnar på sommaren fast det då kanske ligger runt 60% RH och nu på hösten vintern känns det istället torrt och fint vid 70% RH och fuktigt kanske först vid 90% RH. Vi människor brukar drabbas av för torr luft i våra hus på vintern eftersom vi tar in kall luft utifrån och värmer den. Då får vi problem med torra slemhinnor.

Höjer du temperaturen så ökar även avdunstningen från hästarna och allt som innehåller vatten. Det kan kosta en hel del energi (=pengar) att värma upp stallet så det håller sig torrare. Bra sätt kan vara med luftsolvärme och andra passiva system.

Man måste nog använda absolut luftfuktighet och inte bara relativ luftfuktighet. På sommaren med 60% RH innehåller luften mycket mer vatten än på vintern med 80% RH tex.

Det är dyrt att värma luften för att sänka RH där håller jag med dig. Hästar mår dessutom inte bra av temperaturvariationer så att värma stall är ju en mycket tveksam åtgärd.

En avfuktare är mycket billigare i drift än en värmare om man vill sänka luftfuktigheten. Då sänker man dessutom luftens absoluta fuktighet och inte bara den relativa.

Luftfuktigheten kan anges antingen som absolut luftfuktighet, då den faktiska mängden vattenånga anges, eller som relativ luftfuktighet, då andelen vattenånga anges i förhållande till den maximalt möjliga ångmängden vid aktuell temperatur. Det är samma sak men presenterat på två olika sätt (det var länge sedan som jag arbetade som fysiklärare...).

Problemet vare sig man kör avfuktare eller värmer för att få ner den relativa fuktigheten är att man i ett stall även vill få ett stort utbyte av luft för att hålla exempelvis ammoniak och koldioxidhalterna låga. Kör man avfuktare elelr värmer upp så vill man stänga dörrar och fönster för att inte ny, fuktig luft, ska komma in. Fukten kan man kanske hålla på låga nivåer men damm, ammoniak och andra ämnen som förorsakar luftrörsbesvär ventileras inte ut.

... fast jag har läst att om man har en "ventilationsväg" (tex. luftintag i boxar och utsugstrumma i stallgången) så ska man inte ha dörrar och fönster öppna eftersom luften alltid tar den lättaste vägen - alltså i det här fallet genom dörr/förnster. Därmed kommer ingen ny luft in genom ventilerna som alltså ska ta med sig den fuktiga luften ut från boxarna och vidare ut genom trumman. Dessutom blir det ett helt annat drag av dörrar och fönster och att stå i direkt drag är ju inte heller hälsosamt.
Det här med lutavfuktare... Måste man köpa en sån där dyyyr för 12-15.000 eller gör en mindre billigare nån nytta värd namnet? Nån som har erfarenhet?

... fast jag har läst att om man har en "ventilationsväg" (tex. luftintag i boxar och utsugstrumma i stallgången) så ska man inte ha dörrar och fönster öppna eftersom luften alltid tar den lättaste vägen - alltså i det här fallet genom dörr/förnster. Därmed kommer ingen ny luft in genom ventilerna som alltså ska ta med sig den fuktiga luften ut från boxarna och vidare ut genom trumman. Dessutom blir det ett helt annat drag av dörrar och fönster och att stå i direkt drag är ju inte heller hälsosamt.
Det här med lutavfuktare... Måste man köpa en sån där dyyyr för 12-15.000 eller gör en mindre billigare nån nytta värd namnet? Nån som har erfarenhet?
Ja luften tar den lättaste vägen om du tex öppnar en dörr. Så det kan kortsluta ventlationen om du har otur. man måste också tänka på temperaturskilnadr mellan ute och inne och mllan golv och tak så helt enkelt är det inte.

En billig avfuktare kommer inte att fungera. En sk kylavfuktare som alla billiga avfuktare är fungerar inte alls vid lägre temperaturer. Du behöver en sorptionsavfuktare om det skall fungera vid stalltemperaturer och ja de är dyra.

Men som Strajder skrev så måste du änd ha ett ventilationsflöde så de blir relativt dyrt i drift med avfuktare, dock inte så dyrtsom att värma.

Luftfuktigheten kan anges antingen som absolut luftfuktighet, då den faktiska mängden vattenånga anges, eller som relativ luftfuktighet, då andelen vattenånga anges i förhållande till den maximalt möjliga ångmängden vid aktuell temperatur. Det är samma sak men presenterat på två olika sätt (det var länge sedan som jag arbetade som fysiklärare...).

Ja jag tror inte jag krev något annat heller. Problemet med att alltid använda begreppet relativ luftfktighet är att många inte förstår vad det innebär. Det säger inget om hur mycket vatten som finns i luften. Många tror att sommarluft med 60% RH innehåller mindre vatten än vinterluft md 90% RH vilket inte är fallet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 423
Senast: Freazer
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Jag har ett stall byggt av lekasten (heter det så tro) Inte nybyggt. Första hösten i det här stallet. Alla 8 fönstren och dörren öppen -...
Svar
3
· Visningar
860
Senast: Zelma
·
Hästmänniskan Vi har hittat en gård som vi är intresserade av. Problemet är att där i dagsläget inte finns något tillräckligt bra stall. Det finns en...
Svar
1
· Visningar
891
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama