Tussemaja
Trådstartare
Jag blir inte klok på detta med ventilation. Jag har en tillräckligt stor, tillräckligt hög trumma i taket (går ovenför taknock med minst 2 m) Ventilationsluckor i varje box (7 boxar varav 5 bebodda) Alla luckor helt öppna nu. Stallet byggt i lekasten, putsade innerväggar. Utsugsfläkt i trumman. Jag har en luftfuktighet som pendlar mellan 60-80%. Högre nu när det är så rätt och regningt ute. Hur kan man "jämna ut" luftfuktigheten inomhus? Som det är nu följer stallet luftfuktigheten utomhus. Stallet håller ca. 10 grader under natten. Hur blir det om man ökar värmen i stallet - tex. en värmefläkt? Minskar fuktigheten då eller kan det till och med bli tvärtom? Nån som har erfarenhet av avfuktare för stall?
Vilken luftfuktighet har ni andra i era stall? Jag är helt nöjd med ca. 60% och lite till, men uppemot 80 känns inte bra. Vad är egentligen normalt?
Vilken luftfuktighet har ni andra i era stall? Jag är helt nöjd med ca. 60% och lite till, men uppemot 80 känns inte bra. Vad är egentligen normalt?