Ventilation i utebox???

S

Sissan

Har funderat på vad för typ av ventilation man har i en utebox?
Har haft shettisen i en "hemgjord" sån ett tag i vinter och det funkade jättebra när det var kallt ute men när det sen blev plussgrader så blev det ju alldeles fuktigt på väggar och tak där inne?? :confused:
Han har en sån fruktansvärd päls så jag tycker att det borde vara bäst för honom att stå i "utetemp" dygnet runt..

Sv: Ventilation i utebox???

hur mkt har du öppet då? jag har övre delen på dörren öppen på mina uteboxar, å så är det öppet ungefär två dm mellan vägg och tak.

jag har iofs sånt där kondensskyddat tak, men när jag stod i uteboxar för några år sedan hade vi inget sådant och då kan jag inte heller minnas att det var särskilt fuktigt där inne... och då var det ändå ihopbyggt så att det var stallgång i mitten.

Ojdå.... Ehh... Snöar det inte in då? :crazy:
Så ju mysigt ut men kanske inte på vintern... Inte här uppe iaf..

Vi har till och frånlufts ventiler men de är nog för små förstår jag nu...:idea: Ska öppna fönstret med och se vad som händer... Är nog jag som varit för fjantig, vill inte ha varmt åt han men inte riktigt kallt heller... :o
I vilken del av landet bor du föresten, hur kallt har ni på vintern??

Det finns ju täcken :idea:
Första vintern våra hästar bodde i uteboxarna var 05-06. Då började det snöa i slutet av december och snön låg kvar till mitten av april. Tidvis var det ner mot -20 grader under flera dagar, annars låg temperaturen på runt -5.
Men, som sagt, täcken finns ju.

Immer

jag bor i stockholm, så vi har ju relativt milda vintrar, smäller till någon gång ibland och blir kallt, men denna vinter har jag nog mätt till -9 som kallast. jag har helklippta, pipiga hästar...

har hästen redan massor av päls, får tillräckligt med grovfoder och mycket strö att stå på så fryser den nog inte. jag var också nojig i början men grejen med utebox är ju att det är ingen risk för nederbörd och sen (oftast iaf) så blåser det ju aldrig rakt på hästarna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 497
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 978
Senast: kma
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 294
Senast: Ajda
·
Katthälsa Funkar det? En av våra katter har astma men är symptomfri under sommaren och jag misstänker att det är luftkvaliten, då har vi fönstrena...
Svar
5
· Visningar
1 525
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama