Ventilation i utebox åt hosthäst??

W

Wishful

Hur gör man alltså en utebox med så bra luft som det ät möjligt?? Kan man få luften såpass bra att man till och med kan stänga övre luckan om det skulle bli storm? Eller blir det dålig luft genast? Det är frågan om två boxar bredvid varandra, vardera på 20m2 och ca 3m till tak.

Sv: Ventilation i utebox åt hosthäst??

Jag har övre luckan öppen till uteboxen sålänge det inte är RIKTIGT dåligt väder och luften blir aldrig dålig därinne.
De få nätter som jag stänger verkar det inte bli speciellt dålig luft heller men det är ju inte många nätter om året så det ställer nog inte till några större problem även om du har en hosthäst.
Jag har ett litet överhäng på taket (skjuter ut ca en meter ovanför den sida som dörren är på) så det behöver inte stängas vid regn och snö om det inte blåser väldigt mycket.

Sv: Ventilation i utebox åt hosthäst??

Är hästen så känslig hade jag hellre valt att sätta för lite vindnät när det är riktigt dåligt väder, hellre än att stänga luckan.

Liknande trådar

Anläggning Äntligen dags att börja fundera på att inreda vårt mini-stall på 6x7 m.🙂 Det är alltså en befintlig byggnad.Utrymmet där 2 st hästar ska...
Svar
12
· Visningar
1 908
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 504
Senast: Saeta
·
Anläggning Är det någon som har utestall, dvs kallstall (stall ihopbyggt av uteboxar och med tak på alltså) som har upplevt dålig ventilation och...
Svar
7
· Visningar
2 077
Senast: Zussi
·
Anläggning Ska uppföra en byggnad 6x8 m där det ska vara 2 "engelska" boxar på ena kortsidan (inuti byggnaden alltså). Boxarna kommer att vara helt...
Svar
12
· Visningar
3 582
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama