Sv: Vems fel i såfall?
Ptjaa, vi tycker olika helt enkelt. Du har rätt att lagen är som den är, men jag måste få tycka att den är sjuk ändå.
Går jag med min kopplade hund vid min sida, och en lös hund kommer framrusande, för att leka eller vad som helst, så är det ändå jag som får betala skadorna, för den andra ägaren inte hade koll på sin hund. Om min hund skulle bita för att den blir trängd, vilket är ganska vanligt att hundar blir, när de är kopplade. Jag tycker att jag har tagit mitt ansvar då, genom att ha min hund vid min sida, kopplad, och ändå är det jag som åker på att betala. DET tycker jag är fel. Självklart så ska man ha koll på sin hund, men det tycker jag att man har om man har den kopplad, men som jag skrivit tidigare, det är inte det lättaste att paraera sin kopplade hund, om edn lös hund kutar omkring en.
Självklart ska min hund som är kopplad inte DRA mig fram till en annan hund, för att bita, och det gör dem inte heller, utan det är i riskzonen när lösa hundar bara rusar fram till mig.
Min schäfer som nu inte lever längre skulle hugga dirket, om hon kände sig trängd. Dvs om den andra hunden kommer frsm och luktar henne bak i rumpan, eller börjar morra. Min blandis därimot skulle inte hugga om en lös hund kom fram för att leka, men därimot så har det hänt några gånger att den lösa hunden börjat kaxa, och då svarar min hund upp...
Ska man inte få vara ute å gå med sin hund kopplad, utan att riskera att betala för andras ovett?
Mina hundar mår BRA, och är inte agressiva mot hundar som vi bara möter, utan mot hundar som rusar fram och luktar i ändan/ morrar osv.
Jag vet inte om det var så det hände med din hund, att den bara rusade fram till rottweilern, eller att det var rottweilern som drog fram till dina lösa kontrollerade hund, men jag menar att det är fel när hundar rusar fram till min hund, och är oförskämda.