Vem vinner SM till helgen??

Och Karolina Stenfelt fick oxå överraskande silvret, oxå jättekul för henne :)

Tur att man inte åkt alla dom milen bara för att hitta att underlaget är så dåligt att man inte vill rida på det.
Förra året var underlaget på terrängen rätt hyfsat faktiskt, lite halt och blött i skuggan för oss som red i början av klassen (för oss som låg bland dom sista efter dressyr och banhoppning mao) :o

Nu var jag ju inte där i år men det hade varit trevligt att höra från någon som var det och kunde berätta hur underlaget var och framförallt varför det var så dåligt och varför det inte hade gjorts något åt det, det är ju trots allt SM och OS år :(

Kan inte minnas att underlaget varit så dåligt att folk har strukit sig på någon tävling sedan första året Segersjö hade sin i djup djup djup lera :crazy:

Fick faktiskt höra att det var verkligen jättehårt på terrängen (marken asså :smirk:)
Det var ju en del som strök sig i den ** också. Tex Piia på Trip up.

Fast kan det verkligen vara så att det var så hårt :confused:

Jag var där, det var rejält hårt i marken. Jag gick inte hela banan så jag vet inte hur den såg ut i helhet, men det har ju inte regnat på ett tag där uppe. Tycker som sagt också att det är väldigt konstigt att man inte gör något åt det, om det varit dåligt andra år också. De hade fyllt upp med sand/grus innan & efter en del hinder, men det hjälper ju inte på alla längre galoppsträckor.

Sedan "hörde" jag att det var vissa tveksamheter om vissa hinder på den *** banan :confused:

Jag minns ju det hindret dom tog bort förra året ett längdhinder i djuplandning som man inte ens får ha :o
Visserligen hann ju jag och några till hoppa det utan problem men sedan hoppade vissa hästar upp på det och då gick det sönder :eek: :eek:

in chef var överdomare på tävlingen. Jag ska försöka höra lite med honom om underlag osv. Återkommer ikväll om han hade nån rolig information...

jag fattar inte resultaten, var nagon dar och sag, pa en del av arrangorens sida star det att tex magnus var utesluten och i ett annat resultat har han fullfoljt tavlingen, verkar som om hela sm-et var en stor flopp :confused:

Magnus fullföljde inte med någon av sina hästar och det har jag läst ur resultaten :confused:

Utesluten i dressyren med Keymaster och struken i terrängen med dom andra hästarna.

Något annat konstigt oxå egentligen gällande Viktioria C är att hon inte vann hela SM, jag uppfattade det som om att man bara kunde få en medalj med en häst men den bästa skulle räknas som mästerskapshäst och att man inte skulle behöva välja häst.

Så här står det i TR på förbundets hemsida

NYTT FRÅN 2003
Om en ryttare startar flera hästar i en klass skall den bäst placerade hästen räknas som mästerskapshäst

Varför vann då Viktioria inte SM :confused:

Hej fio och alla andra!

Angående SM reglerna:
Viktoria sa att hon fick delta med 2 hästar i SM, där den bästa räknades. Hon var alltså tvungen att ta bort en. Stackars henne, som valde "fel". Det gjorde hon för övrigt även i BAldersnäs för 2 år sen där silvret borde varit hennes. Hon är i alla fall duktig på att rida!!

Magnus...
Fick hjärnsläpp i dressyren och hade inte den blekaste om var han skulle. Enligt egen förklaring i högtalaren intervjuvad av Fristedt så pallade han inte pressen. Hoppas förbundet eller SOK kan fixa en mental tränare till honom innan OS, annars kan det bli kämpigt för laget om dom bara är 3......

Underlaget på hoppbanan....
ställde nog till mer bekymmer än underlaget i terrängen.
Maja såg inte alls nöjd ut och Linda fick verkligen kämpa. Maja blev stark och hoppade inte alls som hon brukar.

Strykningarna....
Piia bestämde sig redan på lö att hon skulle avstå terrängen. Hon trodde inte att Karuso skulle vara betjänt av att gå både denna tävling och Lühmülen om 2 veckor. Jag kan förstå att hon och Linda inte red terrängen. Och att Anna inte red lär ju bero på att SOK inte alls brur sig om SM utan att om någon mera ska på åka till OS så måste den vara bland de 8 om 2 veckor i Tyskland. Så visst blev väl SM lite avslaget, men GRATTIS till medaljerna ändå!

Underlaget på terrängen....
Arrangärerna vattnade terrängbanan konstant from lö em. Där det var som hårdast fanns det inga hinder. Och "bara" galoppera på lite hårt underlag är ju mycket lindrigare än att hoppa... Det var preparerat vid hindren.
Banan är ju också platt och lättsprungen så det borde ju underlätta.

Hindren....
Såg jättefina ut. Den 2** var lite mindre än förra året, det var inte lika många *** hinder med. YR hoppade inte alla ** hinder så dom hade lite lättare. Slapp bla den nya Normandie banken och styrhindret efter vattnet.

Den stora svårigheten i *** var i och efter Vallabacken. Först ett skijump sedan spets, tårtbit, spets på båge. Inga alternativ fanns. Bla Nilklas L och Katrin på Pandora fick varsinn utspringning där.
Hindret som missförstods förra året (efter trappen) var borta och ersatt med en trevlig stock.

Den kritiken jag hörde gällde 2 kanoner som stod på båge, ryttarna tyckete att dom var "Pinniga". Det var dom, men de jag såg hoppade hindren bra.

OJ vad långt det blev...
MVH Anna

Herregud! Ja Viktoria har en enorm otur när det gäller att välja häst :crazy:

Men Magnus :confused: HAn har väl varit utsatt för betydligt mer press än så här :confused: Fast han är lite vimsig iof.

Underlaget:

Eftersom det var stenhårt redan förra året i hoppningen kan man ju tycka att dom borde haft bättre koll, du var ju oxå där då och vet hur mycket rivingar och stopp det var :crazy:

Sedan är det ju skitsamma om dom vattnar terrängbanan dagen innan för det hjälper ju inte, är det torrt så kommer ju vattnet inte ner och det blir väl bara ännu värre, det har varit torrt ganska länge nu så jag kan ju tycka att dom borde ha kontrollerat detta tidigare.

Om jag förstod Magnus rätt så red han helt fel program, det som ska ridas vid OS. (eller är det samma..?) Bra koll.. :o Men han pratade ju om press, vilken press kommer han inte ha under OS då?? :confused:
Victorias sista runda var kanon, synd om henne! :(

Förra året hade dom lite konstiga program i dressyren dvs program som normalt inte används i endagarstävlingar och jag blev helt förvirrad när jag tittade på första ritten då jag insåg att det var ett helt annat program än det jag trott.
Jag skall ju erkänna att jag bara slötittade på vilket program det var som gällde då jag bara antog att det var "det vanliga" som tur var startade jag ganska sent på dagen och hann lära mig det nya programmet, men det kan ju vara något sådant han hade gjort.

Precis vad ett SM mot ett OS när man talar om press :crazy:
Inte roligt för Linda och Sara om han blir alldeles virrig och skakig och glömsk på OS :crazy:

Jo fast man riskerar inte sina OS hästar :smirk: "alla andra" är inte aktuella för OS och det är säkert därför dom valde att inte starta.
Jag förstår dom fullt ut, var det så illa hade jag inte heller riskerat min häst OS eller ej.

Jo det har du rätt i, och det är ju dåligt av arrangören, det var ju trotsallt ett SM...

men under totalresultatet for tavlingen fullfoljde han med de andra hastarna :crazy:

MAGNUS GÄLLERDAL, Åkerbo Rid och KS PRESCOTT 61,6 17,0 utgått
29 MAGNUS GÄLLERDAL, Åkerbo Rid och KS JM RÖD KALLE 69,0 4,0 utgått

Totalresultat för den öppna klassen CNC **
Var ser du någonstans att han har fullföljt tävlingen :confused:

ar du en besser wisser eller????
nu har de uppdaterat och andrat resultaten, igar eftermiddag sa hade han fullfoljt tavlingen pa bagge de hastarna, allt enligt de TOTALA resultaten, men pa de olika momenten stod det tvartom

Vi får se..kanske blir guldet hennes! Det är iaf diskussioner om det. Men hon vet ju att hon var bäst...och det är värt mycket. Själva guldmedaljen kanske inte är så viktig iaf...

Men är du helt dum i huvudet på något sätt eller :mad: :mad: Jag kopierade bara in att Magnus INTE fullföljde tävlingen eftersom du envisades med att han gjordet det.

Tro fan det stod att han fullföljde på dom olika momenten, det var ju i terrängen han strök sig INTE i dressyren och INTE i hoppningen.
Men man måste fullfölja alla 3 momenten för att fullfölja tävlingen något som tydligen har undgått dig :devil:

Det har ALDRIG någonsin stått att han fullföljt hela tävlingen och det är bara Du som sett det, väldigt konstigt :angel:

IDIOT!!!

Jo för jag hatar när folk gör påhopp på mig helt UTAN anledning när man bara försöker vara snäll och hjälpa till att hitta dom rätta resultaten :mad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen arrangerade Häggums sportryttarförening Folksam Ponny-SM i fälttävlan. Tävlingarna gick på Häggum samt Grevagårdens...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Helgen kunde inte bli så mycket bättre för Annelie af Ekenstam och hennes häst Kira när de deltog i SM i Skåne i helgen.
Svar
0
· Visningar
100
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Växjöortens Fältrittklubb slutade på en tiondeplats av 23 lag under lördagens lag-SM i fälttävlan för ponny. Tingsryds Annie Fritzson...
Svar
0
· Visningar
299
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen arrangerades Breeders Trophy i fälttävlan i Össjö utanför Ängelholm. Årets tre vinnare har korats och dessutom har det ridits...
Svar
0
· Visningar
327
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25