vem vann av oss? jag eller hästen?

Comfort

Trådstartare
jag har ett istadigt travarsto på 5 år som jag red in för ca 3 månader sen, men pga av skada och sjukdom har hon inte blivit riden/tränad så mycket. vi har tränat en del ledarskapsövningar då hon var mkt ouppfostrad när jag köpte henne (1 sept).
idag red vi (inte gjort nåt på en vecka pga av jobb + törntagg och telefonstolpe tjockt ben) sen mitt i en volt tvärnitar hon och flyger till höger.
jag använde min systers sadel som inte ligger nå vidare på henne, men eftersom vi skulle vara ute så himla kort tid så tog jag den. Den ligger mer uppepå henne, dvs den snurrar lätt och glider runt, vilket den också gjorde när hon svängde. Sadeln hamnade på sidan på henne och jag flög av. Landade i stenhård mark och stukade handen. där vann ju hon, Satan! har inte trillat av innan när hon dummat sig.

MEN!!!

hon sprang iväg en bit och ställde sig på andra sidan åkern, sprang inte hem.
när jag gick mot henne kom hon till mig (det gör hon aldrig)med sänkt huvud, sen lade jag sadeln till rätta (med en hand:p), sen sket jag i henne och gick. Varje gång jag tittade på henne tittade hon bort. När jag gick, följde hon med som om jag hade lett henne. Jag gick i volter, hon med. Jag stannade och backade,. hon med. Varje gång jag vände mig om tittade hon bort. Vi gick en bra stund och hon gick efter som en hund!
Det märktes att hon skämdes!!:banana:

så då vann väl jag ändå, eller? skillnad om hon hade skitit i mig och sprungit hem, men det var mer som att hon kom och sa "förlåt matte hur gick det?"
samtidigt visar väl det att hon har respekt för mig, och litar på mig iom det att honkom tillbaka?

Sv: vem vann av oss? jag eller hästen?

Skamkänslor är ett mänskligt fenomen som man inte ska påskriva på djur.

Hon skämdes inte men hon visade att hon tycker du är ok.

Då bör du vara så ok att du aldrig sätter på en sadel som inte passar.
Det handlar inte om att vinna utan att ha trevligt tillsammans. Du ska vara ledaren i ert förhållande!

Men inte kräva orättvisa saker.

så du tror inte att de an känna skam? ínte sorg då heller, givetvis, eller gädje, eller hunger, eller.....

varför valde hon då att visa att jag är ok just då, och inte i all annan hantering som man gör?

att sadeln inte passa de vet jag, men den fördelar trycket jämt, bara att den ligger lite för "uppepå"

plus att har man 5 travhästar som ridtränas har man oftast inte en sadeltill varje häst som är utpassad, det har man inte råd med.
Jag har en annan sadel till henne, men den är på omstoppning. Ska jag då sluta träna henne för det?
vad har jag krävt som är orättvist?
Bett min travare trava framåt utan att tvärstanna??

plus att har man 5 travhästar som ridtränas har man oftast inte en sadeltill varje häst som är utpassad, det har man inte råd med.
Jag har en annan sadel till henne, men den är på omstoppning. Ska jag då sluta träna henne för det?

Tänkte bara höja ett varningens finger på att rida travare med en sadel som inte passar.

Travaren ska prestera på banan o tjäna pengar, och om du rider med en fel anpassad sadel är risken överhängande att hästen får ont i ryggen.... vilket resulterar att den inte kan prestera max på travbanan... Aldså ingen bra idé....

Så vänta ist tills sadeln är omstoppad med ridningen, så slipper du dra på skador på hästen :)

On topic: Skam är en mänsklig kännsla... Men jag tror att det finns något närbesläktat hos hästen då det är ett sjukt smart djur!! ;)

Hästar känner nog inte skuld så som människor. Men dom är noga med att hålla sej väl med sin flock och ser hästen dej som en i sin flock han hästen ha försökt blidka dej för att få vara kvar i flocken.

Jag antar att hästen är ganska ranglåg?

Skamkänslor är ett mänskligt fenomen som man inte ska påskriva på djur.

det trodde nte jag heller. min häst lärde sig hur han sparkade ur fötterna ut händerna och det ledde till att blodet sprutade när hovslagaren var där.
hovis kom tillbaka pga tappsko och kräket fäktas så att hovis trillar omkull i boxen. hästen selnar till sänker huvudet och stod prick stilla med sänkt huvud i två dagar (om jagi nte bad honom om annat).
efter det har det inte vart några problem att lyfta fötterna.

möjligt att det inte är skam, men NÅGOT var det iaf.

ed: nämnde detta för min "NH tränare" som sa att detta var mycket ovanligt, tyvärr diskuterade vi inte det närmare...

Senast ändrad:

kanske va så att hästen blev rädd? han hästen inte räkna med att sparka omkull någon..

Att hålla på med hästar handlar inte om att vinna. Vem som "vinner" eller "förlorar" är inte särskilt viktigt. Tänk i stället att du utbildar hästen. Den är som ett oskrivet kort som inte alls vet vad du önskar i olika lägen. Den gör vad du lär den att göra, även när du inte aktivt önskar det.

Hästar känner som sagt var inte skuld och skam. De lever i nuet och tittar enligt min erfarenhet sällan bakåt.

Sadla rätt nästa gång och var beredd om det är något ställe där hon gärna bryter ut. Förekom henne med vikthjälperna och ledande tygeltag. Ta hjälp om du inte får ordning på henne på ett säkert sätt.

fast han sparkade inte omkull någon och han verkade inte alls rädd.
det som hände var att hästen reste sig, hovis tog ett steg åt sidan, snubblade och trillade omkull.
han uppfattades inte alls som rädd utan jag uppfattade honom verkligen som skamsen, som att han visste att han gjorde fel och att han verkligen bad om ursäkt. (att han vet att han gjorde fel är jag 100 på)

det var en skit konstig situation verkligen och det är svårt att få pale på vad som faktiskt hände och det är ju svårt att fråga någon eftersom ingen såg det hela, iaf ingen som har tillräcklig koll på hästbeteende för att fråga. konstigt var det iaf men skönt att det går att lyfta fötterna nu.. får se hur det går när hovis kommer :p

svarar alla.
ja hon är ranglåg, men en sån som inte bryr sig, utan hon går gärna så långt bort som möjligt från de andra i hagen utan att bry sig.

nej jag kom på det sen att det var fel att skriva hunger i samband me de andra.sorry:crazy:

men varför kan då katter t ex känna skam (det kan de, iallafall mina)men inte hästar?
som sagt det är smarta djur, så det tror jag fakiskt att de kan. Och man kan väl omöjligt veta att de inte kan?

lever i nuet och tittar sällan bakåt: men varföt säger man då att de ha ett hästminne? när jag t ex hälsar på min fd häst blir han jätteglad, och det märks at han minns mig, är inte det att titta bakåt?

och jo, jag tycker att i detta fallet handlar det om att vinna.
hon är som sagt en istadig kossa:angel: med ett jävla minne.
givetvis gäller det att när när hon vill vända så får hon inte det. Skit samma om vi står där en halvtimme och bråkar, hon kastar sig i staket, stenmurar och diken, jag driver, voltar, driver, voltar driver, vol.....
hon får inte vinna, för då minns hon ju det, och lär sig att hon kan besämma.

ni behöver inte varar rädda för att jag piskar enne, för det går inte att ens ha spö med sig när man rider henne.

givetvis gäller det att när när hon vill vända så får hon inte det. Skit samma om vi står där en halvtimme och bråkar, hon kastar sig i staket, stenmurar och diken, jag driver, voltar, driver, voltar driver, vol.....

Om det är vad ridning handlar om för dig så låter det mycket tråkigt. Du ska leda och ta initiativen, inte hon. Om du inte klarar det kan du inte skylla dina tillkortakommanden på hästen!

Hästar har bra minne för att de ska kunna orientera sig i nuet. Det betyder inte att de står och funderar över gårdagen.

ni behöver inte varar rädda för att jag piskar enne, för det går inte att ens ha spö med sig när man rider henne.

Nu är du helt ute och turnerar när du tänker på den här situationen.

Hästen har aldig haft för avsikt att slänga av dig. Du skriver ju själv att hon är lite otrygg. Du kan t ex inte ens att ha med spö när du rider. Hon är också ranglåg och lite egen/blyg håller sig för sig själv även i flocken.
Hästen har helt enkelt reagerat på något och slängt sig åt sidan. Vad är ju omöjligt att säga. Det kan vara allt från en inbillad fara till något som rört sig eller något som du själv gjort. Som en hastig rörelse, ändrat din vikt fördelining eller en prasslande jacka. Kort sagt vad som helst som just din häst upplevt om skrämmande. Att du sedan har en sadel som inte passar hästen kan faktiskt inte hästen hjälpa. Som du beskriver det hela så är det just sadeln som är orsaken till att det händer. Du har ju inte trillat av henne innan.
Att hon sedan springet bort en bit och ställer sig är ju en fullt naturlig reaktion för henne som du beskrivit henne som häst i flocken. Hon lämnar inte dig men håller sig ändå på tryggt avstånd från det som skämt henne från början. Hon som häst ranglåg och blyg går ju aldrig fram till en ranghögre häst. Så när du kommer bort till henne visar hon att hon inte vill något illa. Du fungerar sedan som tryggheten (flocken) och hon följer dig.
Troligen har det att sadeln gled och du trillade av skrämt henne ännu mer än det som orsakade det hela från början.

SÅ det inte frågan om att vinna eller försvinna. Troligen beror era problem (dina och hästens) på att ni inte kan kommunisera. Ni förstår inte varandra. Så då är frågan istället vem som är klokast av er och som lättats kan lära sig att tolka den andras språk och signaler? Du eller hästen?
För visst hästar kan komma ihåg saker även om de inta gör det på samma sätt som vi gör det. Så för minimera riskerna med att din häster kommer ihåg fel saker se till så att sådana här riktgit dumma händelser, som helt beror på dig när du rider en häst i en sadel som inte passar, inte sker igen. Var konsekvent och tänk efter före innan du gör så dumma saker igen. Var glad att det gick så bra denna gången och du inte skadade dig eller hästen mer än vad som hände. Även den snällaste häst kan för oss människor av helt obegripliga saker någon gång kasta sig åt sidan.

Du kan inte heller jämföra henne med dina katter. Olika djur kommuniserar på olika sätt. Det som t ex betyder en sak för en hund betyder det motsatta för en katt.
Ska ge ett exempel på det. Under en period hade jag en shettis hingst ihop med en bagge i samma hage. De gick där och tittade skumt på varandra. Ponny valde att ställa sig mot baggen med huvudet lågt för att visa att han inte var farlig. Vilket för baggen var rena utmaningen så kan kom rusande och stångade ponnyn. Som då vände ändan till baggen. Vilket baggen tolkade som att ponny gav sig. Snacka om att han blev förvånad när ponnyn fortsatte backa mot honom och sedan sprakade bakut. Baggen for över halva hagen. Typiskt exempel på att de misstolkade varnadras signaler. Det tog de här två herrarna ca en dag att reda ut sina språkförbistningar. Sedan blev de mycket goda vänner och rymde gärna in till varandra om det inte gick samma hage.

Till sist för att svara på frågan i ursprungs rubriken. Ingen av er har hittills vunnit något, ni har bägge bara förlorat!

det är inte direkt första gången hon flyger åt sidan, när hon inte vill göra det jag vill gör hon så, och det gör hon oavsett i vilken sadel jag rider i, eller om jag kör.

när jag har spö med mig håller hon koll på det heeela tiden, och så fort jag ens petar (ja petar, inte slår) så slår hon tillbaka och blir galen.
antagligen har hon blivit mkt slagen hos sin förra ägare pga istadigheten.

Hon är inte istadig pga att hon är osäker. Hon blir skitarg och bestämmer sig bara för att stanna eller vända. När hon väl går igen är det inte den minsta tvekan, hon blir inte rädd, tittar sig inte runtomkring eller så, hon är bara egensinnig.

Liknande trådar

Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 533
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 757
Senast: RonjaH
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 567
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama