Vem tar premierna vid prisutdelning? Ägare/Ryttare?

M

MakeMyDay

Jag undrar hur ni brukar göra. Om det är så att ni tagit hjälp av någon för att tävla eran häst på säg 110-120cm nivå. Vem ska då ha premierna? Jag som ägare till hästen eller ryttaren?
Jag betalar alla startavgifter o även en avgift till ryttaren per antal klass denne tävlar.
Får jag då premierna, oavsett om det är pengar eller bara smågrejor?
Hur brukar ni göra? Någon som har erfarenhet av detta?
Nu är det ju bara småklasser, inga stora pengar precis, men det hade ändå varit bra o veta hur man ska göra om man hamnar i den situationen. Det känns ju som att dom borde tillfalla ägaren eftersom denne köper tjänsten utav ryttaren att han skall tävla hästen.
Tacksam för svar! :bump:

Sv: Vem tar premierna vid prisutdelning? Ägare/Ryttare?

Min tränare tävlar min häst ibland, än så länge har det bara varit upp till 125 o de premier de vunnit har jag alltid fått. Tränaren tar juh en avgift för o rida hästen bara men den är detsamma oavsett om de blir plac. eller ej. Tycker absolut att premier + hederspris ska tillfalla ägaren.

Min tränare tävlar min häst ibland, än så länge har det bara varit upp till 125 o de premier de vunnit har jag alltid fått. Tränaren tar juh en avgift för o rida hästen bara men den är detsamma oavsett om de blir plac. eller ej. Tycker absolut att premier + hederspris ska tillfalla ägaren.

Det var så jag trodde det var oxå. Tack för ditt svar!

Förr har det i alla fal stått i TR att Premier tillfaller ägaren och hederspriser ryttaren. Men jag minns inte om det fortfarande gör det.

En ryttare som denna som är ute o tävlar helg efter helg året om bryr sig knappast om hederspriserna, ligger rosetter,plaketter & "onödiga" hederspriser kastade lite överallt i dennes lastbil, men det är bra att veta vad det står i TR. Tack för svar! :bow:

Precis som Minelli vet jag att det fram till åtminstone förra året stod i TR att premier tillfaller ägaren. Dock vill jag minnas att det ändrats i TR sen dess. Mitt råd är därför att du kollar i TR för säkerhets skull, ligger ju ute på förbundets hemsida :laugh:

Premier och hederspriser tillfaller ryttaren (om inget annat avtal finns mellan rytt/äg). Rosetter tillfaller ägaren.

Har du läst detta i TR?

Så jag vet säkert eller om jag ska kolla.

Jag har läst TR precis nu på ridsportsförbundets hemsida.

Det viktiga är att man har gjort upp sånt här före tävlingen, vad som tillfaller vem är lite olika beroende på avtal.. det som står reglerat i TR gäller ju i första hand proffs... handlar det om tex. en regional klass där premien är typ 3-400 kronor är det nog rätt löjligt att vara paragrafryttare.. gör bara upp före och inte efter för det är då konflikterna kan komma...

Den som betalar startavgiften får prispengarna .

Jag har nu hört mig för och det är väldigt fel uttryckt i TR, där står ju inget om hur det är när man tävlar nån annans häst, bara rent generellt och då är det klart att premierna tillfaller ryttaren (då utgår man ju ifrån att det är dennes häst).

Dom som jag nu pratat med har alla sagt samma sak- att premierna (pengarna) tillfaller ägaren om man inte kommit överens om något annat, vilket man oftast inte gör i dessa små-klasser, mer om det är större nationella tävlingar där premien ju oxå är större. Finns ingen "lag" på att ryttaren ska ha premien.

Tack för alla era svar!

Okey. Jag ber om ursäkt. Tänkte inte på det när jag läste TR.. :o :o

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Lider av en STOR gnutta beslutsångest angående hur jag ska göra kring min häst, hade varit underbart att få bolla lite med alla kloka...
Svar
10
· Visningar
1 904
Senast: ancan
·
Gnägg Och nej, jag tänker inte sälja hästen men skulle vara intressant att höra vad andra tycker! Flytta gärna om tråden ligger fel! Min...
Svar
2
· Visningar
1 476
Senast: Fille
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?