VEM står som uppfödare??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare billbull
  • Startdatum Startdatum
B

billbull

Kan man om man betäckt någonannans häst ändå stå som uppfödare? Eller är det hästens enl papprenas ägare som måste göra det?

OM man kan stå som uppfödare även om man inte äger hästen, hur går man tillväga då rent "papper-mässigt"?

Sv: VEM står som uppfödare??

Är man tex fodervärd åt stoet skickar man med en kopia på det kontraktet när man registrerar ev fölunge, så det är inga problem att vara uppfödare åt ett föl även om det är annan ägare på stoet.

Vad är det för fodervärds avtal?

Kan man köpa ett avtal och bara skriva att det är en foderhäst men ändå inte "betala varje månad" utan bara vara fodervärd under födslen?

När måste man skicka fodervärds avtalet? Räcker det att man gör det innan man skickar in papprena för att fixa pass?

Vad skall det stå i papprena f(fodervärdsavtalet) så man blir uppfödare?

En fråga till:

Om man nu inte står som ägare, kan man på ngt sätt även utan att vara fodervärd eller dylikt stå som ägare?

Kan man när man bara skall skicka in papprena för att fixa pass skriva vem som som är uppfödare - och själv skriva vem som är uppfödare?

Bra saker att veta!!!!

Vid vilken ålder fixar man pass?

Det borde räcka med att det finns ett dokument som ägaren skriver under där det framgår att du är den som ska stå som uppfödare, men jag är inte helt säker. Det borde dock finnas ngn annan här inne som har mer koll.

Jag lånade ett sto som enbart var hos mig för betäckning och sedan fölning, och jag står som uppfödare. Där formulerade jag ett eget kontrakt där en punkt var just att jag skulle stå som uppfödare.

Nu vet jag ingenting om vilken ras eller vilken registrator vi talar om och mina kunskaper är helt och hållet inskränkta till att gälla SWB.

Där behöver Du vare sig kontrakt eller någonting annat som bevisar att Du är fodervärd utan det räcker alldeles utmärkt med att ägaren till stoet genom sin namnteckning på registreringsunderlaget bekräftar att Du skall stå som uppfödare till fölet.
Det finns mig veterligen inga tidsmässiga begränsningar på när Du kan ansöka om pass och alltså också registrera men inom ASVH höjs kostnaderna såväl för själva passet som att man om det dröjer för länge kan kräva kompletterande DNA-analyser så det är nog att rekommendera att man ID-beskriver och sänder in reg.handlingarna i början på hösten någon gång om man vill undvika extra kostnader.

För SWB gäller:

Fr o m 2009 skall passet vara utfärdat senast 31/12 födesleåret eller, för föl födda efter 1/7, när fölet är 6 månader. Det åligger hästägaren att skicka in handlingarna i så god tid att detta är möjligt.

Det är alltid stoägaren som blir uppfödare och ägare till fölet. Om stoet är utlånat, fyll i punkt 4 på Registreringsansökan ”Överlåtelse av uppfödarskap”, eller bifoga kopia av fodervärdsavtal.

Fölregistering

Det är verkligen inte lätt att tolka dessa reglementen..
Enligt den text Du kopierat så SKA man ansöka om pass senast den 31/12, vilket i min värld betyder att det inte fungerar senare.

Trots detta anges på samma sida att man för registreringsansökningar inkomna efter 1/1 året efter födelseåret får betala ett förhöjt pris...så då går det ju alldeles utmärkt att ansöka även senare...eller??
Tyvärr inte första gången reglementet är motsägelsefullt.

Jag kanske var lite snabb där...för det är nog så att enligt EU-förordningen så SKA man ha pass vid den tidpunkter..

men enligt reglerna för registrering av SWB så kan det ske precis när som helst..
Jag får helt enkelt ta tillbaka min kritik om tvetydigheten..:o

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 570
Senast: Gunnar
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 500
Senast: ildiko
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka