Hej!
För att de flesta jag träffat verkar mest vilja sälja en sadel. Inte den perfekta sadeln och i många fall inte ens en hyffsat passande sadel utan just EN sadel. Min häst är inte superlätt att hitta sadel till, än så länge har de flesta misslyckats att prova ut en sadel som funkar och ändå vill de (bland med rätt desperata/fula metoder) sälja en halvpassande sadel.
Jag har varit med länge nog för att kunna säga nej, men alla har ju inte det och det finns många därute som blir pålurade sadlar som inte alls ligger bra.
För att göra det ännu lite roligare har varje sadelprovare/massör som tittat på min nuvarande sadel haft olika åsikter om den. Den kommer aldrig fungera, den kommer fungera med padd i bak, padd i fram, padd överallt, lägg längre fram, lägg längre bak, stoppa om så funkar den osv osv osv. På de sadlar jag provat har jag fått höra att det inte går något med ruggad päls, att knölarna längs ryggraden inte är farliga - de försvinner ju, att sadeln SKA ligga på bogbladet, att hästen går som skit för att den är ovan vid sadeln, det gör inget att den ligger så långt bak osv osv.
Jag vet att det inte är lätt att passa ut sadlar men då kan de väl erkänna att de inte har någon sadel som passar, de får ju faktiskt pengar för utprovningen i alla fall.
Och för att avsluta det hela med att jag tyvärr gått igenom en hel bunt olika sadelutprovare som samtliga mest velat sälja mig en sadel. Så det är inte bara en. Att hitta en bra sadelutprovare är svårt, utbildning och kurser säger ingenting. Och att resten av stallet har samma kan ju vara ett tecken på en bra sadelutprovare eller ett tecken på att alla gått på samma säljsnack.
/Lavinia, blivit bränd några gånger för mycket.