Sv: vem skriver böckerna??????
Är det här råd om du skulle skriva i en bok för nybörjare om hästhanering??
Det är ju inte direkt konkreta råd. Blir alldeles för abstrakt för någon som inte har mkt vana. Även någon om inte har känsla/vana/fallenhet måste väl också få hantera hästar på tex en ridskola.
Bara för att man håller en häst kort betyder betyder ju inte att man ska hålla hårt eller dra. Det kanske stod i nästa mening i boken. Jag om har 25 år hätvana kan leda för mig kända hästar nätan hur som helst, för jag känner dem och kan läsa dem. Men när jag ska leda en helt okänd häst går jag tillbaka till det som sitter i ryggmärgen som det GENERELLT säkraste sättet att leda en häst på, vilket antagligen är det som beskrivs i boken.
Sedan fungerar det utmärkt för mig att gömma grimman för min ibland svårfångade häst. Om hon tycker att hon varit ute för kort tid så vill hon inte komma in och vänder och går om man har grimman/grimskaftet med sig, men har man det inte kommer hon fram direkt eller står still. Detta har fungerat i 3 år när det har varit nödvändigt.
Jag är annars väldigt bra på att fånga ovilliga hästar.....
jag tror i detta fall att det är du som är "problemet"
vissa har lättare att fånga hästar än andra.
vilket jag många gånger kostaterat..
detta gäller djur i största allmänhet
(ex, min killes hund får de aldrig fast om den är lös, tar evighet.. men an nån anledning tar det inte många minuter innan den kommer till mig)
men hästar läser av din hållning (din hållning är likamed kroppspråk)
hästen reagerar inte bara på grimman..
så ang. längden
man måste ju hela tiden veta var man har hästen, inte menar jag att man skall hålla i i andra änden heller, för då händer det lätt att hästen kommer framför dig.
om du håller i längre bort i grimskaftet får du lättare en "snärt" att dra tillbaka hästen med, om du håller i närmare har hästen mera kraft i sitt huvud/hals.
personligen tycker jag att jag har lättare att betrakta hästen om den står en liten bit längrebak/till sidan än om jag är fast vid den.
dessutom om man har en okänd häst är det onödigt att inkräkta på dess område medetsamma. så finns det oxå hästar som blir mer nervösa om man håller dem kort, ganska många funkar på det viset faktist.
men visst är det olika människor emellan, vad man är van med och sånt.
Är det här råd om du skulle skriva i en bok för nybörjare om hästhanering??
Det är ju inte direkt konkreta råd. Blir alldeles för abstrakt för någon som inte har mkt vana. Även någon om inte har känsla/vana/fallenhet måste väl också få hantera hästar på tex en ridskola.
Bara för att man håller en häst kort betyder betyder ju inte att man ska hålla hårt eller dra. Det kanske stod i nästa mening i boken. Jag om har 25 år hätvana kan leda för mig kända hästar nätan hur som helst, för jag känner dem och kan läsa dem. Men när jag ska leda en helt okänd häst går jag tillbaka till det som sitter i ryggmärgen som det GENERELLT säkraste sättet att leda en häst på, vilket antagligen är det som beskrivs i boken.
Sedan fungerar det utmärkt för mig att gömma grimman för min ibland svårfångade häst. Om hon tycker att hon varit ute för kort tid så vill hon inte komma in och vänder och går om man har grimman/grimskaftet med sig, men har man det inte kommer hon fram direkt eller står still. Detta har fungerat i 3 år när det har varit nödvändigt.
Jag är annars väldigt bra på att fånga ovilliga hästar.....
Senast ändrad: