Vem ska stå på försäkringen?

Taefill

Trådstartare
Jag ska ha en foderhäst och kom då att tänka på försäkringen. Vems namn ska stå på den?
Jag kommer att betala allt för hästen, alltså även försäkring. Ägaren har idag hästen försäkrad. Bör (och kan) jag be att försäkringen skrivs över på mig, eller ska den stå kvar på ägaren? Och vem ska ha försäkringspapper och liknande hos sig, jag eller ägaren?

Sv: Vem ska stå på försäkringen?

Försäkringsbolagen rekommenderar att ägaren står för försäkringen. Så om du litar på ägaren är det bästa att du betalar premien till ägaren som sedan betalar bolaget.
Det är för att om hästen dör är det ägaren som ska ut livbeloppet. Dessutom är det inte alla bolag som låter en foder teckna en livförsäkring på hästen. Utan de låter dig på sin höjd teckna en veterinärvårdsförsäkring.

Okej.
Jag känner inte hästägaren men har fått förtroende för personen då jag träffat hästen och liknande, men det behöver ju inte vara någon garanti. Kan jag på något sätt vara säker på att ägaren verkligen betalar försäkringen, om jag betalar till den?
Jag tror förstås att personen skulle betala, men jag vill inte gärna stå där en dag och hästen är sjuk och försäkringen har inte blivit betald :crazy:

Skriv in i kontraktet att hästägaren är skyldig att hålla hästen försäkrad för xkr samt ykr veterinärvård, att det ska betalas av fodervärden men att i händelse av att hästägaren inte håller hästen försäkrad så står denna för alla kostnader utöver vad självrisken skulle ha legat på (X kr).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 583
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 677
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar