Vem ska ja tro på, tro på, tro på när.....

mahlmt

Trådstartare
Ja, Di Leva går jag o nynnar på.
Letar påläggskalv (arab) och har förstått att det finns för många ideer om vad en blivande distanshäst ska ha för stam.

Dels har vi galoppstammen. Både svenska, ryska, polska och franska. Men galoppblod måste det vara. Eller hur?

Sen har vi utställningsstammen. De hästarna har i vissa fall några hästar bakom sig som gått en eller två år på galoppbanan. Den meriten läggs fram hårt. En arab måste se ut som en utställningshäst, de andra är inte araber. I bästa fall så promenadrids föräldrarna och det räcker ju för att bevisa hållbarhet och ridbarhet. Eller hur?

Sen har vi crabbet. Engelska linjer med mycket fuxar och vita täcken. De är de bästa atleterna till distans. Eller hur?

Sen har vi mixen. De som tagit lite av allt o gjort sig den perfekta araben. Då får man ju den bästa hästen. Eller hur?

Jösses! Jag har varit runt och lyssnat på vad alla har sagt. Tittat och konstaterat att "här hade jag gärna köpt häst!" och tyvärr även "här vågar jag absolut inte köpa någon häst!".
Att jag sen inte vill ha Algomej eller Eldorado i stammen gör det inte lättare.

Men jag har konstaterat att va kul att det är att många tycker så olika! Tänk va många format araben har att erbjuda. Inte bara i stammar utan även i höjd, exteriör och personlighet.
Men sen kommer klumpen i halsen när man ska försöka välja. Hoppsan vad tycker jag själv då?
Ska man ta en sån man redan har typ öltunna med taxben, bred så en lastbil kan köra mellan frambenen?
Nä, jag ska kanske ha en långbent o gracil sak? Men finns det verkligen plats för hjärta o lungor i de smala kropparna?
Äh, jag köper en arab helt enkelt:rofl:

Jag har lusläst distanslistan (Tack för den Gert!) för att se VAD det är som går bra. Vilka stammar visar talang. Vilka stammar håller länge och ännu bättre håller länge och går bra.
Men det finns inga rätta svar.

Nu undrar jag hur NI valde distanshäst? :confused:
Tog ni en i högen, födde upp själv, nogrann utvald stam eller lyssnade på vad kompisen sa?

// Linda :eek:

..... men jag hoppas ändå på ett lyckligt slut.

Sv: Vem ska ja tro på, tro på, tro på när.....

Jag är ju nybörjare inom distans som du vet..sa nagra goda rad kommer inte fran mig, bara nagra ord!

Jag känner igen mig i allt du skriver nu när jag letat häst! Olika rad far man fran överallt. Sa är det med allt i livet.
Jag valde slutligen en oriden unghäst - för att "känna till" all träning, vad han varit med om osv. Med en stam som tilltalade mig och anses av manga var bra distanshästar (jag fick dock även negativ feedback av vissa, sa smaken är som.. :) )
Inte minst klickade det mellan mig och hästen. Vi ska ju förhoppningsvis tillbringa manga timmar tillsammans ute i skogen och da är det ju viktigt att vi tycker om varandra?
Lycka till!

Varför vill du inte ha Eldorado i stammen? Det är väl en av de få hingstar i Sverige som bevisat sin kapacitet som avelshingst både inom galopp och distans. Jag kan inte se att det finns nån hingst som ens är i närheten av hans storhet.
Tragiskt att du inte vill ha sånt blod i din häst, om du nu säger att du letar distanshäst.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har tittat efter prestationstam (har blivit mest inom galopp eftersom jag också är intresserad av det) men inte lika noga efter en speciell stam utan av en bra prestationsstam och till detta har jag lagt magkänslan att jag tror på hästen och tycker om den!!! Ögonen måste säga mig ngt! Såklart har jag besiktat och tittat på exteriören också men inte stirrat mig bling efter en helt perfekt häst för finns de??eller går de verkligen bättre? Ögonen säger mig mkt och inom distansen är det mkt vilja hos en häst också och då måste kemin mellan mig och hästen stämma.

Ingen ska ta illa upp över vad jag skrivit. Detta är mina personliga tankar.
Du tycker det är märkligt att jag inte vill ha Eldorado. Andra tycker det är lika märkligt att jag inte vill ha Algomej.
Detta är mitt val. Jag har mina favoriter och icke favoriter. Precis som du har dina.
// Linda

Jag tar inte illa upp.
Jag blir bara lite förbryllad över att du som verkar leta efter "den perfekta hästen" väljer att avstå från det bästa prestationsblod vi någonsin haft i Sverige.

Jag valde zadac utifrån kortet på annonsen. De ögonen sa allt!

Sen att jag höll på att vända innan jag klivit ur bilen när jag skulle titta på honom är en annan sak...
Tur att jag hade min kompis med som sa att har vi åkt 40 mil kan du åtminstonde provrida.
Efter den ridturen var jag såld.
När jag dagen efter ringde och sa att jag ville ha honom sa dåvarande ägaren att hon blev överlycklig, då Zadac hade vaknat upp och blivit en annan häst dagen efter provridningen. Han hade i alla fall valt mig!!!
Zadac köpte jag med hjärtat. Hade ingen aning om hans stam.

Zlota köpte jag enbart för att hon hade likadan stam som zadac.

Jag köpte Geshira för att jag tyckte att hennes storebror, Garish, var världens vackraste häst och jag ville ha en likadan!
Det finns ju ganska många helsyskon e. Shakespeare u. Galadriel och de som sett en del av dem vet att de inte alltid ser så lika ut, men märkligt nog blev faktiskt Geshira nästan en avbild av brorsan. (Så pass att hon höll på att bli ledd in i Garish´ box vid insläppet när de bodde i samma stall! :p)

Skulle jag köpa blivande distanshäst idag så skulle jag nog inte köpa ett föl igen. Det var jätteroligt att följa med ända från början, men jag tror att jag ändå skulle kosta på mig en äldre, redan inriden häst idag. Jag skulle försöka att inte förhasta mig och gå efter känslan, speciellt när jag provrider. I första hand skulle jag titta på hästar som har någon sorts prestationsstam, men jag har inga speciella preferenser vad gäller hingstar just nu.

Jag har lusläst distanslistan (Tack för den Gert!) för att se VAD det är som går bra. Vilka stammar visar talang. Vilka stammar håller länge och ännu bättre håller länge och går bra.

distanslistan är ett ypperligt hjälpmedel. Dock är den inte på långa vägar komplett (ännu...)
Vid en snabb titt nu konstaterar jag att Eldorado saknar i allafall 3 avkommor där.
Staffan Strandberg Maradon, som gått flera 16 milare, såld till Dubai. Jag har ingen koll, men tror han tävlat vidare, framgångrikt, under annat namn.
Eldoor, som vunnit en 16 mil i Danmark.
Tay Amira, som gått upp till 10 mil.

Kanske kan stämma?
Den Maradon jag tänker på har Csalfa som mamma, ett lippizanersto som även hon var ett framgångsrikt distanssto.
Mor även till Romario (160 km) och Vialli (115 km). Även de e. Eldorado.

Maradon´s mamma var ett halvblod med mycket fullblod i, enligt hästförteckningen i ett gammalt Roslagsrittsprogram hette hon Marabella och var e. Indus.
Ingela

Va, då har jag fattat fel i alla år! Men Eldorado är väl far i alla fall?

Ztefan köpte jag när han var 8 mån, för att han hade vackra ögon och för att han var i en prisklass jag hade råd med!
Majestic Prince för att han var otroligt vacker och ståtlig(min dåvarande sambo ville inte bo på landet och ville flytta in till stan, sa jag fick följa med om jag gjorde mig av med någon häst, jag köpte Prince istället!!)Princess Millenia har jag fött upp själv, plus några till. Ruwacha (som jag lånar) tog jag för att jag gillar hennes morfar och för att hon har en kropp/ben jag gillar, och för hur hon känns att rida . Så mao är det bara Ruwacha som jag valt utifrån att hon ska tävlas i distansritt. Tror man måste gå på känsla när man köper häst, speciellt om man köper unghäst, fördelen där är att man får forma dem som man vill och man vet allt de varit med om, finns tyvärr inga garantier för att ens ett toppstammat föl ska bli en perfekt tävlingsindivid. Nr 1 för mig är dock skallen, utan tuffhet och "hård" skalle kvittar det hur rätt alla vinklar är, kommer ändå inte bli en perfekt tävlingsindivid utan skallen. Letar man äldre häst finns det ju mer att gå på, meriter, skallen, utseende mm. Skulle jag leta häst idag hade jag tittat på prestations stammar av olika slag och gått på mest på känsla, de utställnings stammade har oftast fel typ för distans.

Glömde bort min åring!

Betäckte Zlota med Premier. Valde honom då jag tyckte det var en snygg hingst med bra stam. Rätt eller fel för distans? Tja, det lär vi få reda på om ett par år!!! :D

Jättekul att höra allas val. Låter som om de flesta väljer med hjärtat:love:.
// Linda

Mitt sto (e: Pamir ue: Emblemat valde jag nästan helt på känsla:p Jag hade inga pengar (äh vad gör det?) ingen stallplats, (hon kan väl stå i garaget;))
men jag köpte henne för galopp och där har hon en jätte trevlig stamtavla.
Om hon kommer bli en bra distanshäst får tiden visa. Än så länge ligger vi på 50 km nivå med sikte på iaf 80 km

Min unghäst (e: Samsheik ue: Algorytm) valde jag mest för hans stamtavla, hans bror tävlas i distans i Sverige & Samsheik har även fler suveräna avkommor inom både galopp & distansritt i utlandet. jag tycker dessutom om deras "enmans" temperament.
dock sålde jag honom nyligen som galopphäst men hoppas att en dag äga honom igen & tävla inom distans;)

Så det är nog väldigt olika, alla har olika värderingar och uppfattningar om vad som passar dom, & tur är väl det:p;)

Den Maradon som gick med Staffan och Emma i Sverige var inte u:Csalfa utan hade Indus som morfar.
Däremot har jag för mej att Staffan och Åsa ägde även denna mamma. Men hon användes inte inom distansen. Mej veterligen.
Medans Csalfa var den enda svenska hästen som kom runt 1990 på VM i Stockholm. Utan att vara 100 % säker har jag för mej att hon var placerad mellan 11-15 plats.

Liknande trådar

R
Avel Blev lite nyfiken på dem när jag läste er uppfödares tankar om dem i tråden om viktbärande raser, jag klurar lite på vad jag ska köpa...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: Rist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Skötsel av utedass
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur