Vem ska betala för djurskyddet?

Sv: Vem ska betala för djurskyddet?

bettysmatte skrev:
Varför inte låta folk ta ansvar för sin bil, i stället för att tvinga folk till bilprovningen en gång om året? När jag tyckte att mina bromsar började kännas sega tog jag kontakt med en verkstad för att få de kollade

Och andra struntar i att fixa bilen, bromsarna slutar fungera precis i fel ögon blick. Hoppas inte du råkar komma ivägen ;). Besiktningen är inte primärt för att snåla bilägare inte ska skada sig själv utan för att göra hela trafikmiljön säkrare för alla.

Jag tar nog den risken ;) . Tror att risken att jag ska bli påkörd av någon som kör för fort är mycket större. Man KAN inte ta ifrån folk allt eget ansvar för allt. Man får då ett samhälle fullt av människor som inte kan tänka själv. Jag lever på hoppet att människor i Sverige fortfarande har kvar lite förmåga att ta ansvar för sig själv, sina ägodelar (bilar, hästar, hus, etc.) och andra.

Det jag menar är att vara förutseende...alltså: en budget är ju en ekonomisk plan som (i vissa fall) säger hur föregående år gick samt vad som ev kan hända 1 år framåt. Det är väl inte så vanligt att privatpersoner budgeterar för 1 år framöver (även om det vore nyttigt). Men lite framförhållning bör man ha...saker kan hända...därför är en budget bra som sträcker sig längre än samma månad...

Jag betaler gärna för en inspektion, men då ska den göras på rätt sätt också. Jag har för två år sedan fått ut en inspektör som inte vet vad som är upp och ner på en häst. Han anmärkte på att mina hästar hade halm i hagen! Det var i januari, och jag hade en rejäl halmhög ute i hagen till hästarna, att knapra på, stå på, rulla sig i eller vad de nu känner för. Det sa han att jag måste ta bort. Hästar ska inte ha halm i hagarna. Han kunde inte motivera varför "Så är det, det borde du veta" sa han.

Dessutom har han lurat ut min dotter (9 år ) i stallet att gå runt och svara på hans frågor om foder mm eftersom jag först inte var hemma. Han hade sagt att om han inte fick svar på sina frågor fick vi inte ha djur. Jag ringde hans chef och var rejält förbannad. Slapp betala den gången i alla fall.

Så, jag betaler gärna om det är en djurskyddsinspektör som verkligen kan göra något för djurskyddet. Dåligt utbildade, oförskämda tölpar kan de behålla på kontoren.

bettysmatte skrev:
lite förmåga att ta ansvar för sig själv, sina ägodelar (bilar, hästar, hus, etc.) och andra.

Nja, så länge vi pratar om ägodelar där ingen annan levande varelse riskerar att skadas eller fara illa håller jag med dig. Men inte om man tittar på djurhållning, bilar som går i allmän trafik mm.

Det tror jag att de flesta håller med om, tror du verkligen på fullaste allvar att vi skulle ha samma höga trafiksäkerhet utan obligatorisk bilprovning?

Och hur skulle det gå med världens strängaste djurskyddslag, den som många (med rätta) tycker följs alldeles för dåligt??

athena skrev:
Det tror jag att de flesta håller med om, tror du verkligen på fullaste allvar att vi skulle ha samma höga trafiksäkerhet utan obligatorisk bilprovning?

Ja, det tror jag. De flesta bilar i Sverige nuförtiden är relativt nya. I Sverige är folk väldigt glada för att skicka sin bil på service och få sina stämplar i serviceboken. Då blir bilen kollad och åtgärdad. Varför ska vi bli tvingade till att ha dubbelkoll?

Jag skulle bli mycket nöjdare om pengarna som satsas på bilprovningen hade lagts på underhåll av vägar, som t. ex. snöröjning. Den är ju under all kritik i Sverige (jämfört med t. ex. USA). Där kan man snacka om fara för trafiksäkerheten!

Snarast är det så att svenska bilparken är relativt bgammal i jämförelse med resten av västvärlden. Man har ju faktiskt förlängt besiktningsintervallen på nyare bilar.
Tillbaka till djurskydd, så fort det kommer upp ett djurskyddsfall i pressen blir det ett väldigt liv om hur dålig tillsynen är men samtidigt verkar det som om många här på buke inte tycker att tillsynen skall gälla just dem.
Angående vem som skall betala är det en politisk fråga, om jag inte vore djurägare skulle jag nog inte vilja att löpande tillsyn betalades med allmänna medel.
Obefogade anmälningar måste dock betalas av det allmänna annars kan enstaka djurägare bli väldigt utsatta.
PL

Hmm..minns ett nyhetsinslag från Ekot under detta år. De berättade att Sverige har väldigt mycket gamla bilar i jämförelse med övriga "västvärlden". (Tror t o m att vår maskinpark är äldst, men det törs jag inte svära på.)

Jag tippar på att det är bl a tack vare kontrollerna som folk håller efter sina bilar så de rullar än idag.

Mkt smartare att göra som er kommun gör! :bow:
Att alla betalar samma redan prissatta avgift menar jag! Då vet man ju att den kommer, så då är det ju inga som helst problem!
Det jag opponerar mig mot är att det ju förut varit så godtyckligt vilka som fått inspektion! Det har berott på i vilken kommun man bor, hur noggrann inspektören är osv.

Men jag vill inte ta risken, dessutom så lär det inte behövs att man förhindrar många olyckor för att det ska löna sig. Sjukvården, sjukpening, rehabilitering etc betalas av det allmäna eller genom obligatoriska försäkringar. Heller betalar jag för bilbesiktning än sjukhusvård och dyra operationer, för att inte tala om att utsättas för dem.

Mampas skrev:
Hmm..minns ett nyhetsinslag från Ekot under detta år. De berättade att Sverige har väldigt mycket gamla bilar i jämförelse med övriga "västvärlden". (Tror t o m att vår maskinpark är äldst, men det törs jag inte svära på.)

Jag tippar på att det är bl a tack vare kontrollerna som folk håller efter sina bilar så de rullar än idag.

Det är nog tack vare att bensinen är så vansinnigt dyr i Sverige. Ingen har råd att köra här, så bilarna varar länge ;) ! Och ingen VÅGAR köra för långt för snöröjningen är så kass :D !

Du har helt rätt.
Skulle tro att jag är så avigt inställd pga den inspektör vi har i kommunen där jag förut bodde.
Där inspekterades ett enormt välskött travstall där det mättes med måttband och började argumenteras mot att boxen för ngn enstaka häst var EN cm för liten.
Samtidigt så kunde en annan hästägare svälta ihjäl sina hästar trots att människa efter människa anmälde honom!
Vår distriktsveterinär var vansinnig, inspektören fick en erinran (heter det så?) och det var full cirkus!

(lånar inlägg)

Många av er skriver om dåliga erfarenheter från inspektörer o dyl. Här förstår jag att det finns en stor brist (det var ju inget nytt iofs), och jag tror också att det kan vara en bidragande orsak till att djurägare blir avigt inställda.

I mitt fall borde det dock inte vara så, eftersom jag bott här ganska länge, känner alla (nästan) hästägarna privat (även den som skällde ut mig), har hästar själv och är en (i mina ögon sett iaf) inspektör med en stor dos sunt förnuft. Så det är inte förklaringen här.

Jag är en sådan där "budgeterare". Hade alltid pengar undansatta till oförutsedda saker, och visste ända ner på öret hur mkt saker och ting kostade mig.
Sedan kraschade min ekonomi totalt! :crazy:
ALLT gick sönder samtidigt, bufferten var snart borta pga det!
Dessutom så begrep jag inte att hästeriet kostade så mkt mer per månad än jag beräknat?! :confused:
När jag bytte stall så förstod jag varför hästarna kostade så mkt! Det STALS stora mängder foder av mig i stort sett dagligen!!
Vilket jag inte märkte, för det försvann ju "bara" en full foderstat för en häst varje dag i snitt. Det i foder och även i spånbalar.
Så jag hade ju i själva verket TRE hästar jag "födde" per månad! :crazy: Vilket jag ju INTE har råd med!

Måste erkänna att jag var rätt blåst som inte fattade vad som var fel tidigare, men ibland ser man ju inte skogen för alla träd...:angel:

Tja. Det var en intressant teori. Jag menade iallafall inte att besiktningen är enda orsaken till den gamla maskinparken; det finns ju en drös av tänkbara anledningar till att den är gammal.

F ö är bilarna i skogs- och norrlandslänen äldst i Sverige och där rullar de, vill jag lova, eftersom kollektivtrafiken är i det närmaste obefintlig.

Men apropå djurskyddet så har jag talat med vår kommuns inspektör. De kommer att ta en timtaxa (ej bestämt hur mycket). Vid kontroll av anmält stall kommer avgift endast att tas ut om det finns anmärkningar.

Dessutom kan ju du just häst.
Många inspektörer gissar jag inte alls har ngn hästvana, och de kunskaper de har med häst har de ju då läst sig till.
Och då måste det ju bli enormt mkt svårare att "tänka logiskt" eller hur man säger.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka