Vem ska betala för djurskyddet?

Sv: Vem ska betala för djurskyddet?

På tal om att få betala så , när vi ansökte om att få gräva ner ett föl i april i år så kostade det inget alls utan då var det gratis, men efter 1 juli så kostar det så när vi tyvärr var tvugna att avliva ett av de andra fölen och skulla ansöka igen om att få gräva ner så kostade det 635 kr i timmen , så det fick vi betala denna gång så vi ansökte för 6 st i stället så har vi sparat in de pengarna för det kan ju hända igen.

athena skrev:
Men det jag vill ha fram med den här tråden är ju att det är LAG på att vi ska kolla stallar. Det är alltså inget vi väljer eller väljer bort att göra. Riksdag och regering har bestämt att det är kommunen som är tillsynsmyndighet för djurhållning i det här landet. Är det i så fall rätt att vi bryter mot lagen och gör skillnad på folk?

Om man vänder på det; och kommunen bryter mot lagen på ett sätt som i stället MISSGYNNAR en grupp av medborgare - vad tror ni skulle hända då?

Men snällan nån jag skrev väl inte att det inte skulle göras inspektioner, jag skrev att det vore smartare och billigare för både kommun och STC att sammarbeta och göra inspektionerna tillsammans? För det står väl inte i lagen att det måste vara en kommunanställd som gör jobbet? Det måste kunna fungera lika bra med avtal. Det kan ju inte vara så mycket som skiljer rent hästhållingsmässigt, men sen har travtränare ytterligare några krav påsgi, alltså borde kommunerna kunna skriva ett avtal med STC vilka de ska gör inspektioner hos och då även kunna ta samma summa som djurskyddsinspektörern tar, men det spar arbete för djurskyddsinspektörer som då slipper åka till den gården och kan lägger ner med tid på andra gårdar som man kanske inte hunnit med... För enligt "alla" så har man ju inte tid att kontrollera allt...

Senast ändrad:

Vi har aldrig fått besök av varken kommun eller STC. Enda gången någon har visat sig hemma hos oss var när vi anmälde att vi byggt stall och en inspektör kom och tittade så boxarna höll måttet.

Det visade sig att han kände pappa så han tittade in genom dörren, sa "Ja, det ser ju bra ut." och gick in och drack kaffe i köket istället. :smirk:

Ååååh, får jag gissa :D G.P???

Hmmm, STC har varit hos mig 1 gång om året, och det är kostnadsfritt...dom kollar mest foderförvaring, mediciner, utrustning och hur hästarna ser ut....dessutom kollade dom hur MYCKET foder jag hade ett år??..men då kollade dom inte hästarna alls...??!!

förresten så kom jag på att mina kartor ligger ju fortfarande här hemma :crazy:

Snurrfian skrev:
För det står väl inte i lagen att det måste vara en kommunanställd som gör QUOTE]

Vem som får göra inspektion är mycket strikt reglerat i lagen.

G.P. var jag hos förra året, hans fru var grinig först men när allt var OK var hon hur nöjd som helst :D.

Nä, det var T.S., alltså kanske inte den roligaste att diskutera med... (man är ju lite rädd att få en smäll :D).

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar, men jag får väl uttrycka mig på ett annat sätt.

Givetvis vet ju varje vettig människa att en häst medför kostnader. Men om man samma månad när hästen ändå kostat en del (veterinärbesök jourtid är ju inget i allafall jag kan planera i förväg), även får en räkning från kommunens inspektör utöver de vanliga kostnaderna, så är ju ngn kostnad ibland "en för mkt".

I allafall jag har "räkningstoppar" vissa månader. Då lönen kommer sluta på noll. Andra månader blir det över.
Och blir "räkningstopparna" så stora att jag måste ta av min buffert, då skulle jag bli skitsne om jag då hade med en räkning för djurskyddsinspektion. Det är så jag menar.

Jag behöver inte betala för att få på ett papper att mina hästar har det bra, det vet jag redan. Så skulle det kännas om jag fick en räkning för en inspektion "fel" månad.

Senast ändrad:

Jag förstår hur hon menar. Om du har räkningar på, säg 15 000:- i snitt varje månad så sätter man helt enkelt av så mkt VARJE månad. Oavsett om det är 10' eller 20' just den månaden. På det sättet finns alltid pengar till räkningarna. Detta förutsätter givetvis att du räknar in kostnaden för djurskyddet per år i den månatliga utgiften för hästarna!

Får du en veterinärräkning den månaden också, ja då är det ju faktiskt DEN som är oförutsägbar.

För övrigt så kommer det i just vår kommun att från årsskiftet bli helt andra taxor. Då kommer ALLA (med fler än fem djurenheter tror jag) att få betala en avgift VARJE år. Oavsett om ngn inspektion sker eller ej!

kopparberg skrev:
Jag behöver inte betala för att få på ett papper att mina hästar har det bra, det vet jag redan. Så skulle det kännas om jag fick en räkning för en inspektion "fel" månad.
Ta inte illa upp nu men så resonerar nog många okunniga som tror att deras hästar har det bra. Givetvis måste alla kollas för kommunen kan ju inte lista ut vem som sköter sig och vem som inte sköter sig.

Jag kan förstå att man blir irriterad på alla kostnader men det gäller att inte låta det gå ut över en inspektör. När du tar på dig ansvaret att hålla häst så tar du på dig att bli inspekterad samtidigt. Det hör till hästägandet.

Snurrfian skrev:
Men snällan nån jag skrev väl inte att det inte skulle göras inspektioner, jag skrev att det vore smartare och billigare för både kommun och STC att sammarbeta och göra inspektionerna tillsammans? För det står väl inte i lagen att det måste vara en kommunanställd som gör jobbet? Det måste kunna fungera lika bra med avtal.
Myndighetsutövning skall inte läggas på privata företag eller organisationer. Risken för intressekonflikter är uppenbar.

Tycker att det var en helt ok summa.

Konstigt att du får den reaktionen... de borde väl bli glada för att kunna visa upp hur bra deras hästar har det! Eller hade de inte det, kanske det är där skon klämmer... för 500,- är inte dyrt, vad kostar en ev. skada på hästen som uppkommer pga fel miljö?

Ser det som en rådgivande instans. Betalar 1800,-/år för att en inspektör från milljö & hälsa skall komma ut till oss för att vi säljer paketerad skinka och korv. Tycker väl att det är lite att ta i. Men jag skulle inte vilja vara utan deras hjälp!

athena skrev:
Om man vänder på det; och kommunen bryter mot lagen på ett sätt som i stället MISSGYNNAR en grupp av medborgare - vad tror ni skulle hända då?

I stort sett ingenting, bara lite pappersväxling. Tex det här med personer som har fuktionshinder. Enligt lagen har dessa personer rätt till tex extra hjälp, handikappsanpassade ingångar till olika byggnader osv Kommunen skyller på penningbrist men likt förbannat bryter dom mot lagen och inget händer :smirk:

När det sedan gäller inspektioner så tycker jag det är helt ok om dom på eget bevåg vill komma ut och inspektera. Däremot tänker jag inte betala för något jag INTE beställt. Inte tar väl polisen betalt av bilister då dom upprättar en poliskontroll längs vägarna för att kontrollera bilar, körkort och nykterhet :smirk: Däremot får du ju betala om du har brutit mot lagen men så länge som du är laglydig så behöver du inte betala. Varför gör ni inte likadant, detta är ju naturligt att om allt är ok så ska man ju inte behöva betala :confused:

Senast ändrad:

Ann skrev:
eller sotaren...

Eftersom jag INTE beställer en sotare så behöver jag heller inte betala en sådan om den plötsligt bara dyker upp :smirk:

Senast ändrad:

Nu säger lagstiftningen att de skall inspektera o ta betalt för det så du har nog bara att hosta upp pengarna,sen får du väl jobba politiskt för att ändra på situationen.
Har du sagt ifrån dig sotningen måste din egen sotning ändå inspekteras.
PL

Som Martha skrev så kollar STC framförallt att man sköter hästarna på ett sätt som gynnar dem som travhästar. Vårt travsällskap gör kontroller en gång om året, och då kollar de hästarnas hull, lite allmänt om hur och vad man fodrar med, de kollar så att det finns ett låsbart medicinskåp och att det står namn utskrivet på de ev. receptbelagda mediciner o.s.v. Faktum är att de aldrig lagt märke till eventuella brister i stall eller hagar.
Vet en tränare som för inte så länge sedan blev fråntagen sin licens. Han har ett fint stall, men det hjälper inte när hästarna (tävlingshästar) alltid stannar när det är 500 meter kvar, och det visar sig att han enbart fodrar sina hästar med hö (alltså inget kraftfoder som väl är ganska behövligt för en häst i tävlingskondition). Jag tror inte djurinspektören skulle lägga sig i hur jag fodrade mina hästar, så länge de är bra i hullet? Men STC kollar så att de även har energin att tävla på tuff nivå.

TomasN skrev:
Betalar du inte Bilprovningen heller?

Varför inte låta folk ta ansvar för sin bil, i stället för att tvinga folk till bilprovningen en gång om året? När jag tyckte att mina bromsar började kännas sega tog jag kontakt med en verkstad för att få de kollade. De kan väl vem som helst klara? Bilprovningen = skatt. Det finns alldeles för många förbud, förordningar, regler och skatter i Sverige. Någon mer än jag som är :devil: förbannad över höjningen av vägskatten med 23%, förresten?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka