Vem rider i säkerhetsväst?

A

Annikan

Hur många här är det som använder väst i tävling/träning? Har ni den enbart i träning eller även i tävling?

Vilka västar är bra och smidiga för så långa/svettiga ritter??

Jag började rida med säkerhetsväst när jag blev mamma och ansvarar för ngn annan än mig själv :) Köpte då en väst som tydligen var väldigt poppis bland fälttävlansryttare - kommer inte ihåg vad den heter nu men kostade drygt 1500 vill jag minnas. Den känns rejäl och stabil.... men - den är tjock och har en tendens att slå i sadeln med ryggskenan... När jag börjar tävla igen tror jag att jag kommer tycka att den är "för rejäl", å andra sidan kanske de som inte är så rejäla gör ngn direkt nytta...?

Finns det ngn därute som tävlar i väst, vilken?

Sv: Vem rider i säkerhetsväst?

Hej!
Jag rider alltid i väst. Jag har nyligen köpt ny för att ha pa tävling och det är en Racesafe. Den är godkänd i den högsta säkerhetsklassen och mycket lätt och nätt. Den är utformad för jockeys och den vanligaste bland dem.

Med min gamla hade jag samma problem som du, den slog i bakvalvet och det var hemskt obekvämt. Den nya känns inte ens, sa jag glömmer ibland att ta av den när jag kommer tillbaka fran ridturen och har pa den när jag mockar, av bara farten :D.

Ganska dyr men värd varenda krona!!

Jag rider alltid i min säkerhetsväst, träning som tävling, oavsett väder och vind.
Har en smidig modell, trots värme så blir man inte instängd i svett.
Köpte den hos Ingdams för ett par år sen, modellen heter Ride Lite.

jag måste komma ihåg att kolla vilket märke jag har... men då låter det ju iaf som att det finns sådana som blir "som ett 2a skinn"....

Rider alltid med väst, har haft flera olika men den jag har nu Racesafe är helt klart bäst. Har på mig den även när jag inte rider!

Jag rider nästa alltid med säkerhetsväst när jag tränar och har gjort det största delen av mina tävlingar med.

Har en race safe, men inte den som finns nu på diverse ställen, utan en ngt äldre modell, BETA klass II, så inte den säkraste. Västen är väl snart 9 år, så funderar på att byta ut den. Men den är i alla fall väldigt smidig och går bra att ha på även vid borstning och annat om jag glömmer ta av den ;)

hmm vad kul att höra lite 'bra' rapporter om västar, annars är jag ganska skeptisk från många år av obekväma som sällan blir använda, men precis som Annikan så har jag barn och börjat fundera på om jag inte borde ha en, dels för min egetn säkerhet och dels för att min lilla tös börjar bli hästtolig och då måste man ju vara föredömme!

Racesafe verkar ju vara den som är tunnast men ändå 'säkrast' då?

Tack för att påpeka detta, jag ahde glömt bort det ett tag nu, kansk blir att ajg tar o köper en snart iallafall då :)

Jag rider alltid med säkerhetsväst, den känns lika självklar som ridhjälmen.

Jag har också en ganska tjock modell av väst, lite dumt då den har åkt av på tävling och varma dagar. Dock kan jag rekommendera dig att skära/klippa av en liten bit av din så den inte slår i sadeln. Mamma gjorde det med sin och det blev mycket bättre även om det inte ser jättevackert ut.

Någon bukare rekommenderade för övrigt mig att rida med MC-skydd men det har jag inte provat. Dock ska jag köpa en racesafe-väst någongång är det tänkt.

Tidigare krävde mamma att jag hade väst, men när jag växte ur den (över ett år sedan nu) blev det inte av att köpa någon ny.
Bortsett från att jag inte hittat någon jag trivs med, så har jag ett beckenfel som påverkar hela ryggen. Beckenet vrider sig succesivt framåt, och i takt med det dras ryggraden ihop till mer och mer ett slags kantigt S. Detta ger mig mot slutet (innan jag släpar mig till naprapaten) en ganska..svankrygg i ländryggen/korsryggen. En väst som passar v.2 passar inte alls v.10, sen naprapatbesök och så börjar det om..
Sen skulle jag nog inte använda västen sommartid, då jag blir väldigt trött och illamående av kvav värme - även med t.ex. linne.

Nån som har något tips på en väst som så att säga anpassar sig efter ryggen?

Nu har jag kollat o det är en Air o Wear jag har... Zippa. inköpt för 2000 drygt..

Används tydligen mest av fälttävlan o hoppryttare...

Har ngn av er erfarenhet av dessa o hur de står sig i smidighet mot de ni pratar om??

Jag rider med MC-ryggskydd. Jättepraktiskt och inte så instängt som en vanlig väst eftersom det inte är skydd i fram utan bara på ryggen. Jag tänker inte på att jag har det när jag rider.

Jag rider alltid med väst- året om. Jag har en sådan svart med många små paneler i- från racesafe. Den var dyr (2 000) men den är helt underbar:love:. Den känns knappt när man har den på sig!

KL

Läs detta innan köp av väst http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=45908

Trist att många västar inte är säkra som man tror. :(

Rider alltid i västen, har fått in vanan att ta på mig den lika väl som hjälmen. Första västen var ett felköp och för stor, den ska sitta fint även uppsuttet och inte slå i bak. Varmt och gott nu på vintern.

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 614
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 414
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 327
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar