Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?

Sv: Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?

Både hingsthållare och station rapporterar till asvh. Allt ska in, betäckningsdatum, hingstbyten och dräktighetsresultat.

Hos mig är det nog 50/50. Det är både sto-ägare och stationer som rapporterar dräktighet, och vissa får jag ringa till och fråga!

Alla blanketter, för både hingsthållare och station, finns på asvh.se

:confused::confused:
Fattar uppriktigt noll nu :D På vilket sätt har hingstägarens rapportering av språngrullan = hur många till antalet ston som blivit betäckta av hingsten ifråga.
eller rapporteringen av levande föl (alltså födda föl ca 320 dgn senare än det tillfälle jag undrar över) med min fråga att göra ?

Dessa bitar har ju inte någonting med att göra om det är stoägaren eller stationen (eller någon av dem för den delen) som skall redovisa 16 dgns resultatet till hingsthållaren. :confused:
Om du byter hingst så fyller du i en ny blankett av den blanketten som heter anmälan till betäckning!

På den blanketten så ska man dessutom fylla i om stoet tidigare under säsongen betäckts med annan hingst än den som nu avses. ;)

Du hittar blanketten här:

http://www.asvh.se/blanketter/anm_t_betackning.pdf

Jag har valt att betala levande föl, fyllde i det på blankett när jag lämnade stoet första gången.
Blanketten heter något liknande som Beställning av seminering.

Har betalat alla andra fakturor löpande under sommaren men när jag nu gjorde UL hemma ringde jag dit och sa att hon äntligen var dräktig, 1 månad sen nu men har inte fått ngn faktura som sagt.

Har du fått fakturan på de 800:- i språng ? För inte ens den hade jag fått innan och den är ju inte beroende av resultatet.

Börjar tro att hon kanske egentligen helt har missats på Flyinge precis som jag var rädd för. Dock har ju i alla fall hingstägaren hela tiden vetat om resultatet (hingsten är instationerad på Flyinge) så möjligt är också att det är han som reagerat om hon saknades.

Om du byter hingst så fyller du i en ny blankett av den blanketten som heter anmälan till betäckning!

På den blanketten så ska man dessutom fylla i om stoet tidigare under säsongen betäckts med annan hingst än den som nu avses. ;)

Du hittar blanketten här:

http://www.asvh.se/blanketter/anm_t_betackning.pdf

Prova att rysta och skaka lite på huvudet och läs sedan mina frågor igen ;) nu är du allt ute och svajjar ordentligt på helt andra frågor än de jag ställt :D:p

Det är ju trevligt att du är ute och lägger in länkar till dokument i tråden men du får gärna förklara hur du vill koppla dessa dokument till vem som skall rapportera till hingsthållaren ang om ett sto är dräktigt på 16 dgn eller inte :rofl:

Prova att rysta och skaka lite på huvudet och läs sedan mina frågor igen ;) nu är du allt ute och svajjar ordentligt på helt andra frågor än de jag ställt :D:p

Det är ju trevligt att du är ute och lägger in länkar till dokument i tråden men du får gärna förklara hur du vill koppla dessa dokument till vem som skall rapportera till hingsthållaren ang om ett sto är dräktigt på 16 dgn eller inte :rofl:

Jag provar igen då:

DU rapporterar! :D

I slutänden är ska det rapporteras till asvh från både hh och station.

Men jag kan tycka att det är upp till stoägaren att rapportera till hingsthållaren om och när stoet är dräktigt. Det kan inte vara lätt för en station att hålla reda på vilka hingstar som har vilka villkor? En del ska rapporteras på 16, en del på 40, en del på 70 och andra på 90 osv osv...

Men jag kan tycka att det är upp till stoägaren att rapportera till hingsthållaren om och när stoet är dräktigt. Det kan inte vara lätt för en station att hålla reda på vilka hingstar som har vilka villkor? En del ska rapporteras på 16, en del på 40, en del på 70 och andra på 90 osv osv...
:bow:.............

Jag provar igen då:

DU rapporterar! :D

Det står ju klart och tydligt i den text (seminstationsavtalet) du själv lade in att det är STATIONENS skyldighet att rapportera.

Klistrar in den igen och göra samma fetmarkering på var det står, finns ju inget oklart alls utan så länge stoet både semineras och dräktighetsundersöks på samma station så är det STATIONEN som skall rapportera resultatet.

Så här står det i seminstationsavtalet:

§ 2 Undertecknade stationschef förbinder sig att till ASVH senast den 31/8 rapportera
årets betäckta ston på stationen. Antingen via en lista (skickas ut i början av säsongen)
eller via Anmälan till betäckning/insemination, fullständigt ifylld, se ovan.
Dräktighetsresultat ska finnas med i rapporteringen. Det är mottagarstationens
skyldighet att rapportera dräktighetsresultat om stoet ifråga är dräktighetsundersökt på
stationen, annars övergår ansvaret på stoägaren.
§ 7 ASVH kan vid bristande eller sen rapportering ta ut en förseningsavgift på 1000 kr
inklusive moms, gäller för såväl rapportering till ASVH som till hingstägare/avsändande
station.
Vid brister i rapportering eller övriga rutiner i seminhanteringen kommer
stationen att bli anmäld till Statens Jordbruksverk.

Och detta gäller vid lösandet av betäckningsliscensen för hingstägaren:

Jag som hingstägare/hållare förbinder mig att:
 skicka in godkända provsvar till ASVH avseende CEM och EVA före spermasamlingsperiodens början.
 Lägga ut ett faktablad på hingsten innan betäckningsperioden börjar.
 inom föreskriven tid (senast 30/9) rapportera 2008 års betäckta ston samt 2008 års födda föl till ASVH.

Licensavgiften kommer att faktureras med förfallodatum 15 maj 2008.

Det står ju klart och tydligt i den text (seminstationsavtalet) du själv lade in att det är STATIONENS skyldighet att rapportera.

Klistrar in den igen och göra samma fetmarkering på var det står, finns ju inget oklart alls utan så länge stoet både semineras och dräktighetsundersöks på samma station så är det STATIONEN som skall rapportera resultatet.

Så här står det i seminstationsavtalet:

§ 2 Undertecknade stationschef förbinder sig att till ASVH senast den 31/8 rapportera
årets betäckta ston på stationen. Antingen via en lista (skickas ut i början av säsongen)
eller via Anmälan till betäckning/insemination, fullständigt ifylld, se ovan.
Dräktighetsresultat ska finnas med i rapporteringen. Det är mottagarstationens
skyldighet att rapportera dräktighetsresultat om stoet ifråga är dräktighetsundersökt på
stationen, annars övergår ansvaret på stoägaren.
§ 7 ASVH kan vid bristande eller sen rapportering ta ut en förseningsavgift på 1000 kr
inklusive moms, gäller för såväl rapportering till ASVH som till hingstägare/avsändande
station.
Vid brister i rapportering eller övriga rutiner i seminhanteringen kommer
stationen att bli anmäld till Statens Jordbruksverk.

Och detta gäller vid lösandet av betäckningsliscensen för hingstägaren:

Jag som hingstägare/hållare förbinder mig att:
 skicka in godkända provsvar till ASVH avseende CEM och EVA före spermasamlingsperiodens början.
 Lägga ut ett faktablad på hingsten innan betäckningsperioden börjar.
 inom föreskriven tid (senast 30/9) rapportera 2008 års betäckta ston samt 2008 års födda föl till ASVH.

Licensavgiften kommer att faktureras med förfallodatum 15 maj 2008.
Vet du vad? Ring ASVH så kan dem hjälpa dig! :)

I slutänden är ska det rapporteras till asvh från både hh och station.

Dock står det som sagt klart och tydligt i deras avtal som seminstation att det är de som skall sköta detta.

Vet du vad? Ring ASVH så kan dem hjälpa dig! :)

Vad skulle de hjälpa mig med ? Jag fick ju svar på min fråga genom dokumentet du la ut, det är ju ingen tvekan utan att det är seminstationen som skall sköta rapporteringen det står ju svart på vitt där, inget att ta fel på.

Vad skulle de hjälpa mig med ? Jag fick ju svar på min fråga genom dokumentet du la ut, det är ju ingen tvekan utan att det är seminstationen som skall sköta rapporteringen det står ju svart på vitt där, inget att ta fel på.
Jag har bara försökt att reda ut för dig vad som är stationens och hingstägarens ansvar och vad som är ditt ansvar som stoägare, när det gäller rapporteringsansvaret av genomförda betäckningar och resultatet av dessa....

På blanketten som heter anmälan till betäckning så kan du läsa om ditt ansvar som stoägare. Det står längst ner på sidan två.

Alla andra rapporteringar skötas av hingstägaren och stationerna.

Jag har bara försökt att reda ut för dig vad som är stationens och hingstägarens ansvar och vad som är ditt ansvar som stoägare, när det gäller rapporteringsansvaret av genomförda betäckningar och resultatet av dessa....

På blanketten som heter anmälan till betäckning så kan du läsa om ditt ansvar som stoägare. Det står längst ner på sidan två.

Alla andra rapporteringar skötas av hingstägaren och stationerna.

Men du talar ju helt emot dig själv där även om man går efter vad du anger står i det (har aldrig fått något sådant själv vid någpt av tillfällena jag haft sto på seminstation)

Klistrar in texten du skrev stod där

Den blanketten innehåller följande rader:

Glöm inte att rapportera till hingstägaren/hingsthållaren när ditt sto fölat!

Du måste även rapportera omgående om stoet inte har blivit dräktigt eller om hon respoberat eller kastat!

Vad var det då för rapportering som uteblivit som jag undrade om, jo ATT HON ÄR DRÄKTIG på 16 dgn alltså varken en rapportering om att hon fölat eller en rapportering om att hon INTE är dräktig.

Sen står det som sagt även att det är seminstationens uppgift att sköta all rapportering både till ASVH och till hingsthållare/skickande station i det avtal som gäller som seminstation så jag kan uppriktigt inte förstå alls var du hittar att det skulle vara jag som stoägare som skulle rapportera att hon är dräktig på 16 dgn till hingsthållaren.

Om du hittar det någonstans i texten så får du gärna markera det för då är jag blind.

Jag har inte behövt göra någonting utan min seminstation (Troedsberga) har både skrivit i alla papper samt rapporterat till hingsthållaren att stoet var dräktigt vid 45-dagarskontrollen. Efter två dagar kom sedan räkning på hingstavgiften (som ett brev på posten);)

Du har nog rätt Gylle! :crazy: :D

Nu har jag fått se något som för mig är helt nytt! På asvh:s hemsida så står det att stationsavgiften är en avgift för följande:

"Stationsavgift: Stationens ersättning för ansvar för stoet och information till stoägaren samt
dokumentering och rapportering avseende resultat av seminering/betäckning till ASVH och
hingstägare.
Beställning av sperma för seminering efter veterinärens anvisningar.
Stationsavgiften utgör i förekommande fall även ersättning för seminering av stoet då godkänd
personal finns tillgänglig och är anmäld som seminör i ”Ansökan om bedrivande av
seminstation” till Jordbruksverket. Seminören skall vara godkänd av ansvarig seminveterinär
samt ha godkänd seminutbildning enligt Jordbruksverkets normer."

Tidigare så var den avgiften en avgift som hingsthållare/stationer kunde ta ut för hanteringen av andra hingstars sperma än stationenes egna!

Tydligen så är detta nu ändrat! Jag ber om ursäkt men detta var helt nytt för mig. Konstigt att ingen info gått ut om detta?

Sorry Gylle!

Källa: http://www.asvh.se/document/styrelsedok/info_sto-hingstagare.pdf

En liten fråga ..

Var UL-ades hon på 16 dygn ? Hemma eller på stationen ?

Om det var hemma så är du skkyldig att rapportera resultatet om det var på statione så är det stationens skyldighet.

En liten fråga ..

Var UL-ades hon på 16 dygn ? Hemma eller på stationen ?

Om det var hemma så är du skkyldig att rapportera resultatet om det var på statione så är det stationens skyldighet.

Hon kollades på stationen flera gånger dessutom då det klämdes tvilling.

Vid 16, 45 eller 90 dygns avgift på dräktighet så är det brukligt att seminstationen rapporterar till hingsthålleren som sedan fakturerar avgift enligt det skrivna avtalet/faktabladet. I ditt fall verkar det som att din semonstation missat detta. Flyinge brukar då fakturera dr avgift, för att slippa betala denna om stoet inte är dräktigt på dessa dygn får man skicka in intyg på utebliven dräktighet. Kontakta din station som rapporterar in dina resultat alt kontakta Flyinge själv tel 046-64900. Hingstägaren i detta fall har ingenting med dr resultat el ekonomi att göra eftersom hingsten är i Flyinges Regi.

Resultat av Betäckning brukar komma i samband med beräknad fölning eller ett par veckor innan/efter. Detta Papper fyller stoägaren in och skickar till hingsthållaren och därefter erhåller men en faktura på levande fölavgiften som i Flyinges fall skall betalas när fölet överlevt de 2 första dygnen. I övriga fall får man fakturan efter konstaterad dräktighet vid 90 dygn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka