Sv: Vem rapporterar resultatet av bet till hingsthållaren ?
Jag provar igen då:
DU rapporterar!
Det står ju klart och tydligt i den text (seminstationsavtalet) du själv lade in att det är STATIONENS skyldighet att rapportera.
Klistrar in den igen och göra samma fetmarkering på var det står, finns ju inget oklart alls utan så länge stoet både semineras och dräktighetsundersöks på samma station så är det STATIONEN som skall rapportera resultatet.
Så här står det i seminstationsavtalet:
§ 2 Undertecknade stationschef förbinder sig att till ASVH senast den 31/8 rapportera
årets betäckta ston på stationen. Antingen via en lista (skickas ut i början av säsongen)
eller via Anmälan till betäckning/insemination, fullständigt ifylld, se ovan.
Dräktighetsresultat ska finnas med i rapporteringen.
Det är mottagarstationens
skyldighet att rapportera dräktighetsresultat om stoet ifråga är dräktighetsundersökt på
stationen, annars övergår ansvaret på stoägaren.§ 7 ASVH kan vid bristande eller sen rapportering ta ut en förseningsavgift på 1000 kr
inklusive moms,
gäller för såväl rapportering till ASVH som till hingstägare/avsändande
station. Vid brister i rapportering eller övriga rutiner i seminhanteringen kommer
stationen att bli anmäld till Statens Jordbruksverk.
Och detta gäller vid lösandet av betäckningsliscensen för hingstägaren:
Jag som hingstägare/hållare förbinder mig att:
skicka in godkända provsvar till ASVH avseende CEM och EVA före spermasamlingsperiodens början.
Lägga ut ett faktablad på hingsten innan betäckningsperioden börjar.
inom föreskriven tid (senast 30/9) rapportera 2008 års betäckta ston samt 2008 års födda föl till ASVH.
Licensavgiften kommer att faktureras med förfallodatum 15 maj 2008.