vem har rätt? Om hästbantning...

E

Emily

Hej!

Jag och min stallhyresvärd är inte överrens om hur min rätt feta häst ska bantas och jag vill gärna höra era synpunkter på det.

Ur min synvinkel: Min inslänning som jag köpte i höstas behöver bantas, hon var tjock redan då och efter vintern så ser hon lite bättre ut men det är långt kvar. Av min tränare (mycket kunnig och välkänd) fick jag rådet att ge henne max 4 kg hö per dag och ingen kraft. Det höet hon får ska vara bra värden på. Tilläggas bör att även om hon serveras 4 kg äter hon mer eftersom hon äter upp sin grannes kvarlämnade hö också samt att de går på lösdrift och äter det gräs som börjat komma upp.

Ur stallägarens synvinkel: 4 kg är för lite, hon bör få det dubbla eftersom hästarna mår bäst av att ständigt äta och ha något att tugga på. Ok att dra ner på kraften.

Så i nuläget ger stallägaren mycket mer hö än vad jag bestämt att hästen ska ha, dessutom får de lite extra om det är kallt ute eller ser hungriga ut?!? Under vintern fick hon kanske 8-10 kg per dygn och 7-8 dl kraft. Men det gick hon inte ner i vikt på. Det finns t.o.m. kvar av morgonhöet när vi fodrar middag och då tycker jag att de har fått för mycket. Och gissa vems häst som står och äter resterna...Tuggbehovet anser jag att de får tillfredställt genom att äta det gräs som börjar komma upp.

Vi har inga värden på höet, har tagit från flera olika ställen i år men nu har vi två olika sorter att välja på, ett grönt med bra värden och bra proteinhalt enligt den säljande bonden och sen har vi ett gulare som är senare slaget och har sämre värden. Jag vill ge av det gröna och stallägaren av det gula. Vad de innehåller energimässigt vet vi inte, bara bondens uppgifter om näringsvärden och han vet vad han snackar om.

Det blev långt det här men jag är tacksam för era synpunkter.

Sv: vem har rätt? Om hästbantning...

hmmm, svårt att säga.... generellt tycker jag ju att man drar ner på kraften och rider hästen hårdare.
tycker nog din stallägare har rätt i att hästen mår bättre av att ha mer att äta. skulle nog ge större mängder av det hö med sämre värde (om det nu har det, det är svårt att se på ett hö om det är bra eller dåligt, be bonden att få se analysen).
säger man inte att hästen minst ska ha 1kg /100kg häst, och det är bara för underhållet. om din häst väger 400 kg så är ju 4 kg absoluta minimigivan för den, och då ska du inte rida egentligen.

tänk på att hästens mag och tarmflora kan rubbas av att man bantar den. och man kan inte snabbanta en häst som en människa kan göra

när jag har "bantat" hästar så har jag dragit ner på kraften och ökat lite på högivan, gärna gett ett hö med lite sämre värden samt dragit ner på träningar för instruktör och "trimning" och fokuserat på att ligga ute och cantra. tänk på att hästen inte kan göra sitt bästa när den inte får så mycket mat. Ge så mycket betfor du vågar, nya studier har kommit fram till att det ger mindre mjölksyra.
fodra också med halm om du har möjlighet till det.

rörigt svar kanske...?

...och räkna inte med att se resultatet förrän om ett halvår...

jag tycker hästen ska få gott om grovfoder och kraftfodret lär du inte behöva. du kanske kan behöva börja rida lite mer också :)

Jag skulle gå på din tränares linje. Stråfodermängden är lite låg dock så jag skulle nog komplettera med kanske 1 kg halm per dag. Med 8-10 kg hö per dag skulle mitt islandssto bli FET som ett hus. Jag är mycket glad åt min stallägare som är duktig på att hålla hästarna i bra hull och INTE överutfodra. Våra lättfödda hästar har fått ca 5-6 kg hö per dag i vinter. Och ser perfekta ut i hullet!

4 kg hö per dag är ju lite för lite för att täcka alla behov, men om hästen är väldigt överviktig är ju frågan om det inte är bättre med några månaders diet/bantning av lite tuffare slag (kanske kan du träna hyfsat lindrigt under den tiden) för att sedan få en häst som är smalare och därmed sliter mindre på kroppen och minskar riskerna för följdskador? Med fortsatt 8-10 kg hö per dag kommer hästen istället riskera få ledproblem/hältor och risken för fång ökar också med en tjock häst.

I ditt läge tror jag det kommer bli MYCKET svårt att få ner din häst i vikt så länge du är inackorderad där du är. Stallägaren kommer troligen helt enkelt inte lyda order (för då hade hän redan gjort det). :crazy: Om ni åtminstone hade någon slags rimlig förutsättning att mötas i diskussionen... men när hon anser att hästen har behov av såna kopiösa mängder hö per dag så tror jag det blir svårt...

4 kg tycker jag låter aldeles för lite. 1 kg torrsubstans är minimumgivan av hö per 100 kg häst. på hö blir det i normala fall runt 1,2 kg per 100 kg häst i minimum giva.

En uträcknad foderstat är vad som är att rekomendera, d.v.s. en fodeerstat som är uträknad efter vad hästen bör väga å inte vad den väger i dagsläget. Motion är alltid bästa sättet att få ner hästen i vikt, mycket skritt å trav. å ingen lat skritt utan en lite mera engagerad skritt så hästen gör av med lite å inte bara går å såsar.

minimumgivan är 1.5kg ts per 100 kg kroppsvikt.....

säger man inte att hästen minst ska ha 1kg /100kg häst, och det är bara för underhållet. om din häst väger 400 kg så är ju 4 kg absoluta minimigivan för den, och då ska du inte rida egentligen.
Ja, fast den mängden är nog snarare 1,2 kg hö/100 kg häst. (1kg gäller för torrsubstans och inget hö är 100% torrt). Och det handlar inte om NÄRINGSbehovet utan om just tarmens behov av stråmängd. Hur just ridning skulle kunna ge värre konsekvenser av för lite stråfoder begriper jag inte? :confused:

De flesta hästar klarar att gå på minimigiva i stråmängd under en period. Men jag skulle vara mycket uppmärksam på tarmen; se så att den bajsar normalt och verkar frisk. En känslig häst kan kanske få magproblem.

Vill man kompensera stråmängden utan att öka protein/energi så är halm ett strålande alternativ. Det innehåller i stort sett inget protein och hälften så mycket energi jämfört med hö.

TS: i ditt fall är det ju just energimängden som behöver minskas. Det är den delen som ger fett/hull. Protein bygger muskler.
Därför är jag mycket tveksam till att ge ett foder med "sämre värden"... oftast är det just proteinmängden som är sämre i ett "dåligt hö". Och den vill/ska du inte minska på. RIsken är att hästen bara behöver äta mer hö av detta för att kompensera sig vad gäller protein och då får den i sig för mycket energi istället (om den nu skulle reglera sig självt så att säga). Jag tror istället på att se till att höet har ett BRA proteinvärde och så låg energihalt som möjligt.

I övrigt håller jag med lkn02001 om att det kan vara bra att inte träna så intensivt och kräva fullt arbete. Dels för att hästen just ÄR överviktig, men också för att den går på diet.

okej, tarmens behov. sorry hade faktiskt inte koll på det (visste dock att magen kan kollapsa om dom inte får tillräckligt). men å andra sidan så om dom bara får precis tillräckligt för att hålla systemet igång så är det väl knappast läge att rida?

ang. värdena på höet så var jag nog otydlig. tänkte hela tiden på energivärdet. det var därför jag tyckte att ts borde se analysen.
även om också proteinet är lägre i höet kan man kompensera detta med t.ex. sojaprotein. har också sett en av tjejerna i stallet som tillägsfodrar med ett pulver som är mkt koncentrerad protein (tror hon ger typ 2 msk per dag) vet ej vad det är dock.

jag tycker att det är viktigt att hästen inte går hungrig, för då mår den inte bra för det.
kan ts fodra med halm är ju det ypperligt!

äsch, känner mig trött och får inte fram dte jag vill säga... lägger ner för idag. godnatt!!

Skulle gissa på att pulvret hon ger är soja. enda pulvret jag känner till som innehåller mycket protein.

Tack för era svar. Vill förtydliga lite:

Även om hästen serveras 4 kg hö per dag så kommer hon att äta 5-6 kg grovfoder eftersom hon stjäl det grannen inte orkar äta upp vid varje måltid oavsett om vi fodrar inne eller ute. Dessutom äter de lite gräs som har börjat komma upp. Hästarna går alltså på lösdrift dygnet runt. Dessutom får hon mineraler och givetvis saltsten.

Jag har inte möjlighet att öka motionen pga tidsbrist men hon går inte särskilt hårt i nuläget, ca 3 ggr i veckan.

Jag har pratat med bonden igen. Han tror att det gröna höet kan ha en energihalt på 10 eller strax över (beräknat på ensilaget taget vid samma tidpunkt och på angränande marker med samma jord och växter) och det gula höet kanske då kunde ligga runt 9,5. Men det är mest hans gissningar.
Jag borde kunna få tag på halm (av samme snälla bonde). Hur mycket ska jag ge i så fall? Är det lönt att börja tilläggsfodra med mer proteinrikt foder, typ lusern som vi haft periodvis, nu när det börjar växa nytt gräs ute? (Bonden bara skrattar åt mina funderingar och tycker hästägare är ett mycket märkligt släkte)

Till Björk: Jo, det var så tränaren tänkte, att ett par månaders hård diet med en grinig häst skulle resultera i en smalare glad och mätt häst när man sen ökar fodret sen till rätt nivå, istället för att småbanta och ha en halvgrinig häst under längre tid.

Mer synpunkter, tack. Jag vill kunna förklara för stallägaren med faktakunskaper (även om jag får revidera mina åsikter efter att ha konsulterat er här) så att hon förstår att hon inte kan fodra som hon tycker är rätt utan efter den foderstat jag har gjort. Och gärna tips på hur man löser fodringstillfällena med en som äter massor och en som ska bantas.

Om du vet att den snor av kompisen så räcker 4 kg om du verkligen vill banta den. Det blir ju helt omöjligt sen när gräset kommer om du inte använder redan avbetad eller mindre hage.

Mitt halvblod som sattes på bantning vid fång, fick bara 6 kg hö o vit o linfrö. Den vägde 632kg o gick ner 6 kg på 5 v i boxvila inne / sen ute.
Den såg dock ut att ha gått ner mer. "Ponnyvalkarna" på sidorna försvann.

Det är ett snudd på olösligt problem att blanda lättfödda hästar med sådana som behöver större mängder i lösdrift. Jag brukar dela upp hagen för sådana hästar. Det är en onödig belastning för skelett och leder att vara överviktig och medför en ökad fångrisk.

Det enda sättet att lösa det om man lyckas få tag på ett foder med hög proteinhalt och mycket låg energihalt och ge de mindre lättfödda mer utanför hagen. Det är dock svårt att hitta ett sådant ideal grovfoder. Själv lyckas jag sällan.

Om din häst har matchvikten 350 kg behöver hon minst 4 kg torrsubstans, i hö räknat ca 6 kg för att tarmen ska må bra.

Nästa problem är att tillgodose proteinbehovet på 6 kg hö. I underhåll behövs ca 250 gram smältbart råprotein, med en timmes lätt arbete om dagen ca 50 till. Då behöver grovfodret innehålla 50 gram smältbart råprotein per kg om du ska nära henne på 6 kg.

Vad gäller energibehovet är underhållsbehovet för en genomsnittslig 350 kg islandshäst ca 40 MJ. Med en timmes lätt arbete per dag får man lägga till ca 5 MJ.

Så 6 kg av ett grovfoder som innehåller minst 50 gram smältbart råprotein och högst 7,5 MJ per kg vore det idealiskt. Nu kan du kanske inte välja ett sådant. Av de 2 hösorterna du har att välja bland – ta det som är tidigast skördat om du inte kan få veta proteinvärdena. Om båda hösorterna kommer från samma bonde borde han veta. Färgen har ingen betydelse.

Så jag håller litet mer med din tränare än din stallägare. Dock jätteviktigt att säkra proteintillforseln. Om inte höet håller proteinvärdena ovan får du ge tillskott, lusern eller koncentrat tills gräset kommit upp.
HH

Jag skulle nog kombinera de båda linjerna och gå på en mellanvariant. Det är ju inte nyttigt för en häst att vara överviktig och det kan ge permanenta förslitningskador i knän osv. Samtidigt vill man ju inte riskera alla skador som en tom mage kan åstadkomma. Störningar i bakteriefloran och magsår pga syror som ligger och fräter är ju bara några exempel.

Prata med stallägaren och förklara att hon måste gå ner lite i vikt, men att du inte ska hetsbanta. Säg att det är viktigt att hon följer det du bestämt.

Utan att veta värdena på höet skulle ajg nog ge ca 5 kg hö om dagen plus 2 kg halm. På det viset får hon tillräckligt att tugga på men ändå mindre kalorier= viktnedgång. Tänk på att jobba lågintensivt under viktnedågngen, dvs långa skritturer och konditionsträning. Rider du hårdare någon dag är det viktigt att ge lite extra så musklerna som bryts ned kan återuppbyggas, annars får du snart en muskelfattig häst. Se till att öka fodergivan igen i tid när hon är nästan nere i lkagom hull så balanserar det sig förhoppningsvis på en bra nivå.

Om hästen är pluffsig kan det också hjälpa med att lägga om kosten mot en lite mer proteinrik vaiant.

Ta bort kraftfodret först och främst

okej, tarmens behov. sorry hade faktiskt inte koll på det (visste dock att magen kan kollapsa om dom inte får tillräckligt). men å andra sidan så om dom bara får precis tillräckligt för att hålla systemet igång så är det väl knappast läge att rida?
Nja, jo... om hästen ska bantas så måste den ju få lite mindre mat än vad dens kropp kräver och lite mer motion. Precis som med folk. Annars kommer den ju aldrig gå ner i vikt. Minimigiva i strå tror jag inte påverkas av just ridningen. Däremot kan ju en häst som får mindre mat än vad dens kropp behöver förstås inte tränas fullt ut som en elitidrottare.

Senast ändrad:

Tack för era svar. Vill förtydliga lite:

Även om hästen serveras 4 kg hö per dag så kommer hon att äta 5-6 kg grovfoder eftersom hon stjäl det grannen inte orkar äta upp vid varje måltid oavsett om vi fodrar inne eller ute.
Den andra hästen lämnar alltså mat i hagen. Och din äter upp det...? Hm, eländes. Jag tror att det enda som går att ordna i så fall är olika hagar. Eller att den andra hästen istället står på stall på natten och får fri tillgång på mat då. Eller tvärtom: din står inne utan mat halva dygnet och den andra får då äta så mycket som den vill. Sen är ju i och för sig frågan om den andra hästen verkligen behöver all denna mat... men det får väl den ägaren bekymra sig för antar jag.

Jag har pratat med bonden igen. Han tror att det gröna höet kan ha en energihalt på 10 eller strax över (beräknat på ensilaget taget vid samma tidpunkt och på angränande marker med samma jord och växter) och det gula höet kanske då kunde ligga runt 9,5. Men det är mest hans gissningar.
Jag borde kunna få tag på halm (av samme snälla bonde). Hur mycket ska jag ge i så fall?
Oj, det är högt energivärde det! Vårt senaste hö innehöll 7,8 MJ/kg hö. Och det är inte lätt att göra en foderstat om man inte VET värdena. Nu är det ju sent på säsongen och snart slut på höfodrandet (?) ...i annat fall hade jag rekommenderat dig att själv göra en analys av fodret. Nu kan jag förstå om det känns lite overkill för bara två månaders fodring...
Mitt sto (kraftig typ, 135 cm hög, islandshäst) räknar jag behöver ungefär 46-50 MJ/dag vid lätt arbete. Din häst skulle jag lägga i det nedre intervallet. Då ska den inte äta mer än 4,8 kg hö/dag (ger 46 MJ).

Jag skulle inte börja proteinutfodra nu när det snart är gräsdags mest för att det tar tid att vänja in hästen och det är kort tid kvar. Däremot skulle jag absolut se till att få en bra lösning till sommaren så att hästen kan fortsätta bantas då. Hur ser det ut med betet? Din häst bör (enligt min erfarenhet) INTE gå på bete dygnet runt, om inte betet är MYCKET magert. För ett par år sen gick min pålla och betade en uppvuxen vall ungefär 4-5 timmar per dygn och fick ca 2 kg hö per dygn. På det blev hon ganska småtjock... :crazy: Du behöver hitta någon bra lösning för sommaren så att hästen verkligen börjar gå NER i vikt.

Mer synpunkter, tack. Jag vill kunna förklara för stallägaren med faktakunskaper (även om jag får revidera mina åsikter efter att ha konsulterat er här) så att hon förstår att hon inte kan fodra som hon tycker är rätt utan efter den foderstat jag har gjort. Och gärna tips på hur man löser fodringstillfällena med en som äter massor och en som ska bantas.
Det är svårt för dig att komma med foderstatsberäkningar som hon litar på när du inte har en analys tror jag... men du kan ju gott försöka. De mängderna hö som stallägaren talar om låter faktiskt inte klokt till normalstora vuxna islandshästar. Tycker ju jag då.

Lösa fodringarna är svårt med hästar med olika behov. Det blir alltid så att en måste stödfodras en - flera gånger per dygn och den andra måste komma ifrån matserveringen. Uppstallning halva dygnet kan vara en lösning. Eller olika hagar under halva dygnet.

Senast ändrad:

4 kg låter lite. 5-5,5 låter mer normalt för en islänning. kraft är väl sällan nåt man behöver dra ner på ur bantningshänseende, om det inte är nåt speciellt. men lite havre och betfor kan du gott ge trots bantning så hästen orkar motionera. min shettis, som ju har lite liknande dietbehov som en islänning, båda raserna är ju skapta för liknande förhållanden, får 2,5-3 kg hö, ca 3 dl havrekross och 1 dl betfor. då hålls hon i fin form och orkar jobba nån timme om dan. hon har ätit ungefär så under de år vi haft henne (& eller 7 tror jag)hon är ganska grov och väger ca 225 kg, om det är dig till nån hjälp.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 645
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka