Sv: vem har laglig rätt?
Skillnaden på vad man har ligger väll i vad man betalar för och OM man betalar.
Säg att du har din häst uppstallad, ägaren av stallet sköter allt du behöver egentligen bara komma dit och rida hästen för det betalar du 3000kr i månaden. Om du slutar betala, blir de problem. Jag tror ingen kan anmäla dig för vanvård för att du inte tränar din häst, lika lite som att man inte blir anmäld för vanvård för att man inte borstar sina hästar som går på sommarbete varje dag.
I ett annat stall ska du kanske mocka, släppa ut och fodra hästarna på vissa tiden plus betala 1500kr i månaden om du låter bli att göra de du ska eller slutar betala, blir de problem. Här blir de mer vanvård, hästen får inte den vård den behöver, vilket du själv hade ansvar för.
Om du har hästen i träning hos någon och du helt enkelt betalar för allt, du behöver aldrig vistas där, kommer och kollar på den på tävling kanske. Du betalar då kanske 7000kr i månaden, om du slutar betala, blir de problem.
I den sista kategorin betalar ägaren för att någon annan gör jobbet, precis som att ha en hästskötare, medryttare, halvfodervärd, fodervärd. (Förrutom att då kanske du får betalt.)
Sen lägger jag mig inte i hur man går till väga om detta händer, för det vet jag inte så mycket om. Men det var iallafall en lite buff från mig om hur jag tycker man ska tolka vad som är straffbart och djurplågeri.
//Petronella - Sen vi byggde staket runt våra hästar är det vi som har ansvaret.