vem har laglig rätt?

Sv: vem har laglig rätt?




för några år sedan hade vi en som gjorde likadant :mad:

när det hade gått ca 6månader utan att hon kom till stallet så pratade vi med polisen tror jag att de va och dom fixade så alla hennes hästar blev våra.
för om inte hästägaren sköter hästarna så räknas det som djurplågeri även om stallägaren ger dom mat osv.
Helt fel enligt gällande lag.
För när stallägaren tar på sig att fodra eller på annat sätt sköta om hästarna tar också stallägaren över ansvaret enligt Djurskyddslagen. Så är dessa hästarna misskötta och utsatta för djurplågeri är det stallägaren som åker på det.
Däremot kan Länsstyrelsen i vissa fall omhänderta hästar som kan anses vara dumpade d v s det inte går att tag i ägaren.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 258
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 233
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 808
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 819
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sluta rida?
  • Dressyrsnack 17
  • Bockhov

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp