Vem har gjort egan pannband?

Sv: Vem har gjort egan pannband?

såhär ser det ut på baksidan av mina..

25748929.jpg

Tack så mkt för bilden :D
Syr du fast själv änden i tyget eller i lädret?
Hur tycker du det håller? Kan man inte limma & häfta lr nått :P Ja är inte den bästa på att sy har jag kommit underfund med. hehe
Men tack för dina svar

Jag syr endast i banden, tror det skulle bli bökigt att försöka sy i lädret..
Det funkar säkert att bara limma alt häfta men jag tror ändå att sy e det bästa + ev förstärka med lim, med tanke på att pannbandet är mjukt och böjligt..

NU puttar jag genom att fråga er som flätar pannband:
Hur gör ni med ändarna på banden? limmar på baksidan, häftar eller syr? Någon som kan visa en bild hur det ser ut?
Kom på en till fråga ;) På rosetterna, syr ni eller limmar ni?

Nu får ni banne mej svara , för nu ska jag sy :D

Jag vill också veta hur ni gör när ni sätter fast rosetter på pannbanden. Syr eller limmar ni?:bump:

Vill oxå fläta sådär :D Ska öva, men är det inte dyrt att köpa pannband hela tiden? Är det inte billigare att "göra" dem själv, sy platta av läder bara ^^ Eller det kanske inte är så "bara" men ändå :P Men isf, vart köper man läder billigast? :)

Ingen som vill dela med sig? Hur sätter ni fast dem?

Jag har ju inte gjort rosetter på mina men skulle jag göra det skulle jag nog försöka sy, även om det skulle vara pilligt, alt limma med ett bra stark men ändå lite flexibelt lim..

Ok, tack! Men på vad fäster man sidenbanden? Papper, läder eller plast? Alltså själva basen för rosetten? Tänkte trixa lite här hemma :bump:

Det är nog en smaksak men tror plast eller läder e bäst då papper(kartong) försvagas ganska snabbt.. och om det skulle regna på det så blir det nog inte heller någon vidare hit..
Men man får nog testa sig fram till det man själv tycker funkar bäst..

Jag blev väldigt inspererad av dig och gjorde ett eget pannband till min poa av en "nackrem" från en nosgrimma.

27412753.jpg

tyvärr blev det inte så böjt för det vart lite kort trots att jag gjorde det 46cm långt.

*KL*

Idag har husse "snickrat" ihop ett pannband till pålle, Oh så fräsigt det blev :D

blog

Tack husse!

Absolut, jag skall prova det senare då jag går ned för att göra rent i stallet. Då tar jag bilder på hästen med tränset på :)

Hej allihopa! Riktigt snygga pannband ni gör! (:

Håller själv på en del och har lite frågor till er alla!

1. Är det någon som använder limpistol? Jag har nämligen en, men har inte vågat använda den till pannbanden. Man förstör väl inte satinbanden? Blir det missfärgat? Ser det konstigt ut, eller märks det inte?

2. Hur breda satinband (eller annat) använder ni? vart köper ni det? Jag har oftast 10 mm. Har köpt i den lokala textilaffärn, och har beställt lite från Ebay.

3. Vilket lim använder ni, samt limmar ni på fram eller baksidan? Bara i ändarna eller hela? Jag limmar på baksidan hela vägen.

4. Viker ni in ändarna på banden när ni limmar - eller virar ni ett varv med bandet i änden? (förstod nån detdär? :P) Ta gärna bild på hur era ändar och baksidor ser ut! (:

5. Samma frågor som nedan, alltså: gör ni egna pannband? Isåfall får ni gärna berätta tjocklek och bredd på lädret, nitarna osv. Samt hur stor "öglan" måste vara. Har bara Cobträns hemma, så vad är längden på pannband storlek Full?

Är det någon som undrar hur man gör hajtandsflätning, diamantflätning eller flätning med 3 band - så kan jag gärna hjälpa till med bilder och förklaringar.

*kl*
Där visar jag hur jag nitar mina pannband

Krullisgirl; det skulle vara jättegulligt om du kunde berätta storleken på nitarna, bredd och tjocklek på lädret och kanske vart du köpte det? Tjäder Läder? Jag är intresserad som bara den! :D Samt ifall dina nitar passar perfekt till hålet som håltagaren gör? Berätta gärna detaljerat, då jag är relativt dum i huvudet :angel:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
23
· Visningar
918
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Miingla
·
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och...
2
Svar
26
· Visningar
1 047
Senast: NilHe
·
Katthälsa Jag skaffade en kattunge som visade symptom på kattsnuva kort tid efter hemkomst trots vet besiktad ua hos veterinär samma dag. Fick...
Svar
1
· Visningar
330
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30