Vem har gjort egan pannband?

Sv: Vem har gjort egan pannband?

Jag skall försöka svara så gott jag kan iaf;)

På fråga nr 1: Ja, jag använder limpistol, inte en stor brännvarm, utan en liten hobby-pistol. Oumbärlig när jag pysslar!

Fråga nr 2: Jag använder för det mesta satinband på 9 mm bredd. Är det bästa, tycker jag.

Fråga 3: Som sagt, limpistol. Jag limmar bara i ändarna.

Fråga 4: Viker ej in ändarna, snurrar ej, utan limmar bara fast.

Fråga 5: Ja, här kommer vi till kärnfrågan;)
Vet ej om jag får skriva här var jag har köpt mitt läder och nitar, så jag kan PM:a dig om detta.
Lädret har en tjocklek på 3,5 mm och finns i olika bredder, ibland väljer jag breda ibland smalare, det är ju en smaksak.
Nitens storlek vet jag faktiskt inte, har inte mätt den... Men denna nit är iaf såpass lång att jag har fått lägga en extra bit läder emellan läderbitarna, som man såg på min beskrivning.

Öglornas storlek har jag fått prova mig fram med, men gör dem inte för stora, för då glider kanske pannbandet ner.

Har du en håltång, så kan du ju välja önskad storlek på hålen. Blir det för litet för niten, så är det ju bara att göra ett större hål;)

Det skall finna en måtttabell, som jag skrev någonstans här på Buke angående pannbandens längd, skall se om jag kan hitta den.
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=10757839&postcount=126
Hoppas detta hjälpte något:)

Jag håller på gör(flätar) ett pannband till ena fröken. Tur hon har mycket pannlugg för det vart inte det bästa resultatet. Bra gjort hittils ända med 8 fungerande fingrar tycker jag. :) Måste köpa mer band och sen göra rosetter till det.

Har ett schabrak i den nyansen till henne så det blir nog fint när det är klart.

29168315.jpg

Annan fråga - Ni som sätter på strass/glitter/stenar av olika slag; hur gör ni? Limmar, stryker? Var köper ni stenarna?

Ni som gör rosetter - vad har ni för "grund"? Kartong? Plast? Läder? Jag funderade på att ha en stor, platt knapp (sådan med 4 hål i mitten) MEN, då skulle nog inte limmet fästa(om knappen är av plast, typ).. Eller? :P Kanske kan man sandpappra lite, så fäster det. Nån som provat?

Senast ändrad av en moderator:

*Delvis KL*

Tråden e ju oifs lite gammal, men jag vill oxå va med:bump:!

Detta har jag knåpat ihop. Snyggare i verkligheten dock, svårt att få det att glittra på bild :p.

29397798.jpg

29397892.jpg

Jag har limmat, hittade ett alltiallohobbylim hemma, verkar funka. Har dock inte använt det än, så jag vet inte hur länge det kommer hålla...

hur gjorde du det? alltså hur flätade du och vad för band storlekar/längd hade du???

Jag har gjort ett eget! Köpte swarovskikristaller, silvermellanpärlor och sötvattenspoärlor. Trädde dem i ett mönster på en tråd. Skar ut en fåra med mattkniv och limmade fast dem. Blev riktigt snyggt och jag är jättenöjd! Har tyvärr ingen bild.

Jag har gjort sidenpannband förr, men nu har jag avancerat till att sy hela träns! Har gjort ett pannband...
trans2_59678609.jpg

Hängde det på nosen så det skulle synas under allt "burr"
pannband1_59678735.jpg

Men nu hr jag lärt mig göra tenntrådspynt, ännsålänge har det bara blivit på nosgrimmor, men jag jobbar på mitt första pannband oxå... Nackdelen med pannband e att de är så långa o det går åt så mycket tråd...o tråden e DYR...

Nosgrimma
nosgrimma_66889303.jpg

Hej är det någon som vet hur man gör ett pannband med namn på???? Med plastband och vad är det mer som man använder och var kan man köpa grejer till det.?????????

Hej allihopa! Riktigt snygga pannband ni gör! (:

Håller själv på en del och har lite frågor till er alla!

1. Är det någon som använder limpistol? Jag har nämligen en, men har inte vågat använda den till pannbanden. Man förstör väl inte satinbanden? Blir det missfärgat? Ser det konstigt ut, eller märks det inte?

2. Hur breda satinband (eller annat) använder ni? vart köper ni det? Jag har oftast 10 mm. Har köpt i den lokala textilaffärn, och har beställt lite från Ebay.

3. Vilket lim använder ni, samt limmar ni på fram eller baksidan? Bara i ändarna eller hela? Jag limmar på baksidan hela vägen.

4. Viker ni in ändarna på banden när ni limmar - eller virar ni ett varv med bandet i änden? (förstod nån detdär? :P) Ta gärna bild på hur era ändar och baksidor ser ut! (:

5. Samma frågor som nedan, alltså: gör ni egna pannband? Isåfall får ni gärna berätta tjocklek och bredd på lädret, nitarna osv. Samt hur stor "öglan" måste vara. Har bara Cobträns hemma, så vad är längden på pannband storlek Full?

Är det någon som undrar hur man gör hajtandsflätning, diamantflätning eller flätning med 3 band - så kan jag gärna hjälpa till med bilder och förklaringar.

Krullisgirl; det skulle vara jättegulligt om du kunde berätta storleken på nitarna, bredd och tjocklek på lädret och kanske vart du köpte det? Tjäder Läder? Jag är intresserad som bara den! :D Samt ifall dina nitar passar perfekt till hålet som håltagaren gör? Berätta gärna detaljerat, då jag är relativt dum i huvudet :angel:

nu e det här en väldigt gammal tråd så jag förväntarm mig inga svar men jag gör ett försök ;)
jag skulle gärna vilja vet hur man gör diamantflätning och flätning med tre band :)

Jag har flätat mitt eget, hajtands mönster :) Rött och vitt.

Men hur gör man rosetter till pannband?
rosett_175565827.jpg

Haha, gissa om jag blev förvånad när plötsligt Benny hoppade upp i storbild på skärmen!

Han kommer inom kort vara shetlandsponnyn med flest pannband, jag kan inte låta bli att göra fler jämt!

Tex en miniatyrvariant av mina vanliga, till Bennys seriösa kostym!
kapad.jpg

dvs samma som det här då, fast allt är mycket mindre
32022738.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
23
· Visningar
913
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Miingla
·
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och...
2
Svar
26
· Visningar
1 047
Senast: NilHe
·
Katthälsa Jag skaffade en kattunge som visade symptom på kattsnuva kort tid efter hemkomst trots vet besiktad ua hos veterinär samma dag. Fick...
Svar
1
· Visningar
330
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka