Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även tävlar/åker på clinics etc.
Har alltid haft vanliga skor på mina hästar och dom jag rider, men fått ögonen upp mer och grävt lite i det med barfota. Vad har det inneburit för er som har era hästar så? rider ni helt barfota i ridhus/paddock och då boots vid uteritt? hur gör ni på vintern när det är halt ute? går era hästar barfota i hagen (tänker samma igen med frost/is).
Har ni också gått kurs så ni kan fila ner hovarna själva?
Kanske någon som har haft barfota, men det inte har funkat?
Dela gärna allt info ni har
är bara intresserad av allmänt höra folks erfarenheter
Vi tog av bakskorna på vår KWPN för ca 1 år sen pga skador. Han hade behövt 2 olika sjukbeslag som tog ut varann, så i samråd med utbildad och godkänd hovslagare beslutades att ta av skorna och se om han läkte av det. Det gjorde han!
Till sommaren bytte vi stall och tydligen tyckte KWPN att det där med barfota var riktigt nice för han klädde av sig båda framskorna. Trots att vi letat som idioter (i en plan gräshage som vi också mockat) har vi inte hittat skorna - han måste ha kastat bort dom.
I samma veva som vi flyttade behandlades min arab för generell, eventuellt kronisk smärta. Vi var osäkra på om hon skulle leva efter sommaren och på det fick hon en hovböld, så då kändes det som att vi lika gärna kunde plocka skorna på henne också. Hon har haft stora problem med sina hovar mer eller mindre hela livet. Hon har alltid varit enormt ömfotad vid tappskor och jag trodde väl egentligen att skorna skulle åka på igen rätt fort.
Nu har vi två mycket nöjda och glada barfotahästar. Araben är piggare och gladare än nånsin. För våra hästar har barfota varit ett stort lyft, båda är mjukare i kropparna, mer i balans och har mer koll på hovarna.
Båda rids med boots, KWPN med flex boots (han gillar när det är lätt om fötterna) och araben med Equine fusion all terrain med rem (hon har 2 cm skillnad mellan längd och bredd på hovarna så kan inte ha de flesta bootsen :-(. Araben går barfota på ridbanan (på grus) men vi har rätt mycket stenar på vägarna så där är båda bootsade.
Hovslagaren kostar mindre nu och kommer mer sällan, var 12e vecka, och vi underhåller mellan han är ute (araben måste raspas typ 1gång/vecka för att inte växa iväg i trakterna). Boots tog ett tag innan vi hittade rätt till herr KWPN, han både vred och hade sönder ett par innan vi hittade flexen. Så bootskostnaden har varit rätt stor i början.
I år har varit hemskt med isen i hagen, båda har fått gå med boots med dubbar dygnet om. Vi är där och vädrar hovarna varje dag.
Arbetsmässigt är det betydligt lättare att ha skodd häst, den har liksom skorna och man kan inte göra så mycket mer än brodda och kolla att skorna sitter på plats. Barfota raspar vi ca 1 gång/vecka, kollar efter varje ridtur att dom inte rivit upp hovarna och dessutom tar det tid att ta på och av bootsen. Speciellt i kylan (vi står ute) och när det är snö (med is under) har det varit rätt mycket jobb.
Vi har inte kunnat rida så mycket nu i vinter, pga isen och att vi varit sjuka, men annars tränar vi dressyr ca 1 gång/vecka och rider ut flera dagar/vecka, en dag minst är längre tur. Vi har ridit i lera, på sten, på asfalt och såklart grus och gräs. Bootsen har supergrepp på alla ställen.
På det stora hela vill vi inte gå tillbaka till skor, hästarnas hovar (och hästarna) mår så mycket bättre, men det är mer pyssel nu än med skor.
/Lavinia, har 3 barfotingar, hoppas Lillen inte kommer behöva skor alls