Min häst är barfota nu för att han funkat dåligt i vanliga skor. Han funkar inte så himla mycket bättre barfota dock
För mig handlar det om att jag har insett att det är lättare att påverka hovarnas utveckling när han är barfota än när han är skodd med en vanlig sko. Det är dock ett evigt brydderi med hovhälsa, verkning, boots, limskor, underlag osv. Jag är också öppen för att tex låta min vanliga hovslagare slå på en Easyshoe Performance NG jag har egentligen mest bara strukit vanliga skor förrän han mår bättre i sina hovar.
Min häst är tyvärr öm oavsett om han är skodd eller inte men på olika vis i mina ögon och jag tycker jag får väldigt låg respons från hovslagare/veterinärer osv generellt så jag har liksom fått ta saken i egna händer och leta mig fram. Jag underhåller hovarna lite själv emellanåt, har min vanliga hovis kvar, limmas han så gör
@mily det inkl verkning men tyvärr har vi några timmar mellan oss. Jag hade i detta läget gladeligen gett någon typ av barfotaverkare jag har förtroende för en halvårschans eller så att verka min häst men inte hittat någon i Skåne ännu, jag är helt klart kräsen.
Han har boots vid behov i hagen (fruset eller att jag vill han ska gå på olika typer av sulor). De som funkar bäst i hagen för oss är Easyboot Cloud och Stratus. Är det torrt/fruset gillar jag Flex eftersom de enbart ligger emot med neoprene i mitten av ballarna. I alla fall min häst är väldigt känslig för tryck på kronranden, då störs tillväxten och hornrören blir inte raka. Vid motion gillar jag Flex och Easyboot Glove där Easyboot Glove har lite mindre kapacitet att rymma olika typer av sulor.
Jag ser mest framemot våren och hoppas vi kan testa oss fram mer med att limsko honom med Easyboot Performance. Det är trial and error att förstå vad han blir obekväm av och vad han önskar. Lyckligtvis är han väldigt tydlig även om den kan kännas hopplöst och är väldigt dyrt när han bara säger nej tack till en skoning för flera tusen
En sömmad sko är ju oftast lättare att bara plocka av och justera eller använda på en annan häst. Men eftersom det slutade vara ett alternativ så är det inte direkt något jag tänker på själv. Men andra som frågar reagerar ju ofta.