Om hunden har hört tidigare och nu blivit döv skulle jag fundera om det har med åldern att göra eller om det har kommit efter en sjukdom/skada i örat.
Hittade lite intressant info ang dövhet på hund
Dövhet kan delas in i:
-ärftlig eller förvärvad
-medfödd eller ”late onset”
-sensorineural eller conductive
De vanligaste hos hund är ärftlig medfödd sensorineural dövhet (som ofta hänger ihop med genen för vit pälsfärg) = födds döva
Förvärvad late onset sensorineural dövhet (som kan uppkomma på grund av ototoxiska substanser, otitis interna, höga ljud etc) = dövhet som kommer pga en orsak
Och förvärvad late onset conductive (som kan orsakas av kronisk otitis externa eller media som hindrar ljudvågorna) = dövhet som kommer pga en orsak
Så om inte hunden är född döv skulle jag inte tro att dövheten är genetisk utan av annan orsak, däremot vet man att hornhinnedystrofi är ärftligt, men jag vet ej hur man agerar när en avkomma visa sig ha hornhinnedystrofi, om man bara väljer att inte göra om just den parningen eller om man sätter avelsförbud på hunden.
Men jag tror som sagt att det är 2 olika problem som drabbat samma hund, och inte en ny mutation.
Du kan ringa båda SLU och SKK, för SKK har ju också bra koll gällande ärftliga sjukdomar på hund