Slog upp det på wikipedia och hjälp vad förfärligt!
Mm, fruktansvärt! Finns en p3dokumentär om det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Slog upp det på wikipedia och hjälp vad förfärligt!
Fast nu får du nog tänka några steg längre än så.
Trafikstockning är det i normala fall.
Inte för dem själva men om ett blåljusfordon behöver komma fram (ambulans, brandbil osv i första hand) är det ju som regel bråttom.Vi har nog olika uppfattning om vad som är trafikstockning
Oavsett utgör stillastående bilar inte någon större risk (vilket däremot blåljuskörning är)
Du tänker för kort. Du måste tänka längre än bara stillastående bilar. Dessutom tror jag inte du riktigt klarar av att greppa omfattningen av totalstopp i 5-10 minuter (det är dessutom minimitiden på ett stopp risken är att det blir längre än så) mitt inne i centrala Göteborg på all biltrafik under rusningstrafik. Det är inte riktigt fråga om några "stillastående bilar".Vi har nog olika uppfattning om vad som är trafikstockning
Oavsett utgör stillastående bilar inte någon större risk (vilket däremot blåljuskörning är)
Dem släpper vi (väl) fram? Det behöver ju lämnas plats för dem även i vanliga kösituationer. Men jag har hört att man inte är lika bra på att släppa fram blåljus överallt i landet. Det går ju inte att ha "tomma gator" bara för att blåljusen ska fram.Inte för dem själva men om ett blåljusfordon behöver komma fram (ambulans, brandbil osv i första hand) är det ju som regel bråttom.
Står trafiken stilla blir det betydligt svårare och tar längre tid för dem att ta sig fram. Det säger sig självt. Rullar trafiken är det också lättare att knöla sig undan. Man lämnar ju faktiskt inte särskilt långt avstånd till bilen framför så man kommer inte så långt på egen hand.Dem släpper vi (väl) fram? Det behöver ju lämnas plats för dem även i vanliga kösituationer. Men jag har hört att man inte är lika bra på att släppa fram blåljus överallt i landet. Det går ju inte att ha "tomma gator" bara för att blåljusen ska fram.
När jag skrev mitt inlägg i morse tillbringade jag nästan en timme extra på motorvägen p g a en trafikolycka på en av Stockholms infarter (inte ens bussen kom fram). I min värld är det tveksamt om det var trafikstockning (mindre än en mil på 45 minuter) eftersom det i huvudsak drabbade motorvägen och på en begränsad sträcka (förutom de vanliga köerna).Du tänker för kort. Du måste tänka längre än bara stillastående bilar. Dessutom tror jag inte du riktigt klarar av att greppa omfattningen av totalstopp i 5-10 minuter (det är dessutom minimitiden på ett stopp risken är att det blir längre än så) mitt inne i centrala Göteborg på all biltrafik under rusningstrafik. Det är inte riktigt fråga om några "stillastående bilar".
Ett stopp på en motorväg är i sig ganska så okomplicerad.När jag skrev mitt inlägg i morse tillbringade jag nästan en timme extra på motorvägen p g a en trafikolycka på en av Stockholms infarter (inte ens bussen kom fram). I min värld är det tveksamt om det var trafikstockning (mindre än en mil på 45 minuter) eftersom det i huvudsak drabbade motorvägen och på en begränsad sträcka (förutom de vanliga köerna).
Moskva brukar ha trafikstockning några timmar morgon och kväll, även i t ex New York-området måste man räkna med en eller ett par timmar extra i restid om man skall någonstans under rusningstid.
Okej okej. Vi har inga trafikstockningar i Sverige och folk flyttar på sig för blåljusfordon. Mjeh, jag köper det inte riktigt. Det är inte alltid det går att flytta sig, särskilt inte vid stopp. Bara för att kaosen är värre på andra platser betyder det väl inte att det inte kan bli kaos i Sverige?När jag skrev mitt inlägg i morse tillbringade jag nästan en timme extra på motorvägen p g a en trafikolycka på en av Stockholms infarter (inte ens bussen kom fram). I min värld är det tveksamt om det var trafikstockning (mindre än en mil på 45 minuter) eftersom det i huvudsak drabbade motorvägen och på en begränsad sträcka (förutom de vanliga köerna).
Moskva brukar ha trafikstockning några timmar morgon och kväll, även i t ex New York-området måste man räkna med en eller ett par timmar extra i restid om man skall någonstans under rusningstid.
När jag skrev mitt inlägg i morse tillbringade jag nästan en timme extra på motorvägen p g a en trafikolycka på en av Stockholms infarter (inte ens bussen kom fram). I min värld är det tveksamt om det var trafikstockning (mindre än en mil på 45 minuter) eftersom det i huvudsak drabbade motorvägen och på en begränsad sträcka (förutom de vanliga köerna).
Moskva brukar ha trafikstockning några timmar morgon och kväll, även i t ex New York-området måste man räkna med en eller ett par timmar extra i restid om man skall någonstans under rusningstid.