Vem får köra med blåljus?

Vi har nog olika uppfattning om vad som är trafikstockning ;)
Oavsett utgör stillastående bilar inte någon större risk (vilket däremot blåljuskörning är)
Inte för dem själva men om ett blåljusfordon behöver komma fram (ambulans, brandbil osv i första hand) är det ju som regel bråttom.

Vi har nog olika uppfattning om vad som är trafikstockning ;)
Oavsett utgör stillastående bilar inte någon större risk (vilket däremot blåljuskörning är)
Du tänker för kort. Du måste tänka längre än bara stillastående bilar. Dessutom tror jag inte du riktigt klarar av att greppa omfattningen av totalstopp i 5-10 minuter (det är dessutom minimitiden på ett stopp risken är att det blir längre än så) mitt inne i centrala Göteborg på all biltrafik under rusningstrafik. Det är inte riktigt fråga om några "stillastående bilar".

Trafikstockning gör att ex. Ambulansen får svårt att ta sig fram. Den kanske inte ens kan åka den snabbaste vägen. Då är det ju nödvändigt att den trasiga spårvagnen flyttas undan snarast möjligt.

Inte för dem själva men om ett blåljusfordon behöver komma fram (ambulans, brandbil osv i första hand) är det ju som regel bråttom.
Dem släpper vi (väl) fram? Det behöver ju lämnas plats för dem även i vanliga kösituationer. Men jag har hört att man inte är lika bra på att släppa fram blåljus överallt i landet. Det går ju inte att ha "tomma gator" bara för att blåljusen ska fram.

Dem släpper vi (väl) fram? Det behöver ju lämnas plats för dem även i vanliga kösituationer. Men jag har hört att man inte är lika bra på att släppa fram blåljus överallt i landet. Det går ju inte att ha "tomma gator" bara för att blåljusen ska fram.
Står trafiken stilla blir det betydligt svårare och tar längre tid för dem att ta sig fram. Det säger sig självt. Rullar trafiken är det också lättare att knöla sig undan. Man lämnar ju faktiskt inte särskilt långt avstånd till bilen framför så man kommer inte så långt på egen hand.

På vägar som Essingeleden i Stockholm blir det snabbt trafikstockning och där går det ju faktiskt att trycka ihop sig om det behövs. Däremot tar det betydligt längre tid innan blåljusfordon kommer fram om det är mycket bilar och det är inte ett dugg konstigt.

Du tänker för kort. Du måste tänka längre än bara stillastående bilar. Dessutom tror jag inte du riktigt klarar av att greppa omfattningen av totalstopp i 5-10 minuter (det är dessutom minimitiden på ett stopp risken är att det blir längre än så) mitt inne i centrala Göteborg på all biltrafik under rusningstrafik. Det är inte riktigt fråga om några "stillastående bilar".
När jag skrev mitt inlägg i morse tillbringade jag nästan en timme extra på motorvägen p g a en trafikolycka på en av Stockholms infarter (inte ens bussen kom fram). I min värld är det tveksamt om det var trafikstockning (mindre än en mil på 45 minuter) eftersom det i huvudsak drabbade motorvägen och på en begränsad sträcka (förutom de vanliga köerna).

Moskva brukar ha trafikstockning några timmar morgon och kväll, även i t ex New York-området måste man räkna med en eller ett par timmar extra i restid om man skall någonstans under rusningstid.

När jag skrev mitt inlägg i morse tillbringade jag nästan en timme extra på motorvägen p g a en trafikolycka på en av Stockholms infarter (inte ens bussen kom fram). I min värld är det tveksamt om det var trafikstockning (mindre än en mil på 45 minuter) eftersom det i huvudsak drabbade motorvägen och på en begränsad sträcka (förutom de vanliga köerna).

Moskva brukar ha trafikstockning några timmar morgon och kväll, även i t ex New York-området måste man räkna med en eller ett par timmar extra i restid om man skall någonstans under rusningstid.
Ett stopp på en motorväg är i sig ganska så okomplicerad.

Men säg här att tex en spårvagn får stopp mitt på stampbroarna i centrala Göteborg. På 10 min är det köer över hela centrala stan. Och då pratar vi inte om att det rullar långsamt. Det är helt stopp. Folk står i vägen överallt. Eftersom dom inte väntade tills det blev deras tur utan körde ut i korsningen så blockerar dom alla korsningar runt om. Så det är inte bara stopp. Det är totalt stopp. Detta börjar sprida sig runt stoppet för varje minut som spårvagnen blockerar för biltrafiken. Eftersom det går flera stora vägar genom Göteborg (Det finns ingen ringled runt Göteborg) så sprids det snabbt ut på motorvägen som går till tex Stockholm, Oslo och Malmö.

Det värsta av allt är att folk blir otåliga och börjar försöka vända och ha sig på inte alltför intelligenta sätt. Detta medför givetvis att det blir fler kollisioner som stoppar upp ännu mer.
Det värsta av allt är att utryckningsfordon inte kommer fram så snabbt som dom borde och i värsta fall inte kommer fram alls. I Göteborg är det inte helt enkelt att ta sig fram för uttryckningsfordon i vanliga fall. De knep som finns (att tex sätta alla trafiksignaler på rött) fungerar inte eftersom korsningarna i sig är blockerade.

Servicebilen (den enda som kan fixa stoppet) kommer inte fram för det är stopp överallt. För det största problemet är att när det blir ett sådant stopp så blir det omöjligt att ta sig fram snabbt.

Så ju längre tid det går ju längre tid tar det för servicebilen att ta sig fram och ju värre kaos blir det. Ju värre kaos det blir ju längre tid tar det för servicebilen att ta sig fram osv........

Då är det bra mycket bättre att köra på blåljus. Komma fram snabbt och få bort spårvagnen på så kort tid som möjligt.

Jag undrar hur många människoliv det spills i onödan i Moskva pga stora trafikstockningar.

Okej okej. Vi har inga trafikstockningar i Sverige och folk flyttar på sig för blåljusfordon. Mjeh, jag köper det inte riktigt. Det är inte alltid det går att flytta sig, särskilt inte vid stopp. Bara för att kaosen är värre på andra platser betyder det väl inte att det inte kan bli kaos i Sverige?

Det tar ungefär tre trafikljusintervaller för att stoppa upp hela Uppsala. Motorvägen är inga större problem eftersom alla är på väg åt samma håll. När det är fritt framåt så släpper proppen relativt snabbt.

Inne i en stad behövs manuell trafikdirigering för att lösa en propp. Då är det bättre ju kortare tid hindret är just ett hinder.

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 357
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 116
Senast: BernT
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 327
Senast: Görel
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV