Vem får köra med blåljus?

ascha

Trådstartare
Tittade på ett TV-program där Djurambulansen i Skåne är en av aktörerna och jag såg att de har blåljus på sina bilar. Blev nyfiken och undrar vem som får köra med blåljus. Någon som vet?

Vem som helst får ha en "blåljusramp" men det är bara utryckningsfordon som får ha lampor och ljud innanför vad jag kan minnas.

Djurambulansen i Halmstad har också blåljus och siren, fram tills några år sedan de ända av myndigheterna godkända aktörerna utanför polis, sjukvård och brand som fick använda dem i utryckning. Göteborgs Spårvägar har även de blåljus, men får, vad jag vet, inte använda dem under förflyttning, endast stillastående som varning till övriga trafikanter när någon buss eller spårvagn står illa till i gatorna.

Djurambulansen i Halmstad har också blåljus och siren, fram tills några år sedan de ända av myndigheterna godkända aktörerna utanför polis, sjukvård och brand som fick använda dem i utryckning. Göteborgs Spårvägar har även de blåljus, men får, vad jag vet, inte använda dem under förflyttning, endast stillastående som varning till övriga trafikanter när någon buss eller spårvagn står illa till i gatorna.

Hm, jag har sett Göteborgs spårvägar köra med blåljus. Förstår dock inte riktigt varför, för det är ju inte de som har mest bråttom fram..

Hm, jag har sett Göteborgs spårvägar köra med blåljus. Förstår dock inte riktigt varför, för det är ju inte de som har mest bråttom fram..

Tyvärr bryr sig inte polisen om dom. Deras bilar körs för det mesta av servicefolk/reparatörer och hållplatsunderhållspersonell som inte har utryckningskompetens och blåljusen är som sagt enbart till för varning vid stillastående fordon om inget ändrats de senaste två tre åren.

Jag tror inte att det är så hårda regler om det där längre. Finns ju massa olika bilar med blåljus numera. Ena djurambulansen här i Stockholm har också, osäker på om dom har siren dock. Vissa bärgningsbilar har, företag som har med gas att göra (Fortum t.ex) har, tågens trafikledning har samt flera olika inom vården, såsom Asa t.ex.

Tyvärr bryr sig inte polisen om dom. Deras bilar körs för det mesta av servicefolk/reparatörer och hållplatsunderhållspersonell som inte har utryckningskompetens och blåljusen är som sagt enbart till för varning vid stillastående fordon om inget ändrats de senaste två tre åren.
Nja det är inte riktigt korrekt. Trafikledningsbilarna på Göteborgs Spårvägar körs av trafikledare och servicebilarna av servicekillarna. Det är strikt reglerat vilka som får köra bilarna på blåljus.

Trafikledarna och servicekillarna får dock inte köra på blåljus på eget bevåg (som en polis kan) utan måste ha tillstånd från trafikledningscentralen.

De får lov att bryta mot trafikförordningar (som tex rödljus) men de gör det på helt egen risk (vilket polisen också gör).

Anledning till utryckning på blåljus kan vara vid tex personolycka, ledningsras, stora kollisioner, hot och våld mot förarna och liknande.

Däremot får inte en trafikledare dirigera annan trafik än spårvagn och de egna busslinjerna.

Om man undrar varför servicekillarna behöver komma fram snabbt så är det tex väldigt svårt för polisen och sjukvårdare att lyfta en spårvagn när någon har hamnat under.

Eller om det blir stopp på en spårvagn på någon mycket dum plats mitt i rusningstrafik (händer dock aldrig :angel:), tex en stor korsning mitt i Göteborg så blir det fort trafikkaos med enorma bilköer.

Sen är det så att man kan inte flytta en spårvagn hur som helst. Det är inte bara att sätta den i friläge och rulla undan den som en bil. Det är rigorösa bestämmelser på hur man förflyttar spårvagnar, speciellt de som är trasiga.
De trasiga spårvagnarna får vid vissa fel bara framföras av servicekillarna. Det är inget som polisen kan eller får göra själva eller beodra någon att göra.

Eller om det blir stopp på en spårvagn på någon mycket dum plats mitt i rusningstrafik (händer dock aldrig :angel:), tex en stor korsning mitt i Göteborg så blir det fort trafikkaos med enorma bilköer.

Hoppas verkligen inte att de får köra med blåljus då. Blåljus är för mig risk för människoliv/svår skada, men vet att det även är några till (som SÄPO). Om för många får använda det (eller om det används fel/för ofta) är risken att respekten urholkas.

Hoppas verkligen inte att de får köra med blåljus då. Blåljus är för mig risk för människoliv/svår skada, men vet att det även är några till (som SÄPO). Om för många får använda det (eller om det används fel/för ofta) är risken att respekten urholkas.
Det används då och skall användas då. En spårvagn som blockerar en korsning mitt i Göteborg under trafikrusning är inte att leka med. Det räcker att den står stilla bara så kort tid som fem minuter på fel plats så har du ett enormt farligt läge.

Det jag vet är att det inte finns formella krav på utbildning för det men att det har talats om att det ska tas fram en gemensam utbildning för alla som har rätt att köra utryckning.
Vem som har rätt att köra utryckning tror jag sedan står i någon trafiklagstiftning och även vad det innebär. Det jag vet med säkerhet är att vem som helst med rätt körkort får köra ett fordon utrustat med blåljus, men bara den som har behörigheten för utryckningskörning får slå på dom.

Det används då och skall användas då. En spårvagn som blockerar en korsning mitt i Göteborg under trafikrusning är inte att leka med. Det räcker att den står stilla bara så kort tid som fem minuter på fel plats så har du ett enormt farligt läge.
trafikstockning är inte detsamma som livsfara.

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 357
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 116
Senast: BernT
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 327
Senast: Görel
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV