Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Djurambulansen i Halmstad har också blåljus och siren, fram tills några år sedan de ända av myndigheterna godkända aktörerna utanför polis, sjukvård och brand som fick använda dem i utryckning. Göteborgs Spårvägar har även de blåljus, men får, vad jag vet, inte använda dem under förflyttning, endast stillastående som varning till övriga trafikanter när någon buss eller spårvagn står illa till i gatorna.
Hm, jag har sett Göteborgs spårvägar köra med blåljus. Förstår dock inte riktigt varför, för det är ju inte de som har mest bråttom fram..
Nja det är inte riktigt korrekt. Trafikledningsbilarna på Göteborgs Spårvägar körs av trafikledare och servicebilarna av servicekillarna. Det är strikt reglerat vilka som får köra bilarna på blåljus.Tyvärr bryr sig inte polisen om dom. Deras bilar körs för det mesta av servicefolk/reparatörer och hållplatsunderhållspersonell som inte har utryckningskompetens och blåljusen är som sagt enbart till för varning vid stillastående fordon om inget ändrats de senaste två tre åren.
Det tror jag alla som minns 1992 tycker är väldigt bra.Det är rigorösa bestämmelser på hur man förflyttar spårvagnar, speciellt de som är trasiga.
Exakt! Det där är ett bra exempel på att man skall inte göra det man inte har utbildning för.Det tror jag alla som minns 1992 tycker är väldigt bra.
Eller om det blir stopp på en spårvagn på någon mycket dum plats mitt i rusningstrafik (händer dock aldrig ), tex en stor korsning mitt i Göteborg så blir det fort trafikkaos med enorma bilköer.
Det används då och skall användas då. En spårvagn som blockerar en korsning mitt i Göteborg under trafikrusning är inte att leka med. Det räcker att den står stilla bara så kort tid som fem minuter på fel plats så har du ett enormt farligt läge.Hoppas verkligen inte att de får köra med blåljus då. Blåljus är för mig risk för människoliv/svår skada, men vet att det även är några till (som SÄPO). Om för många får använda det (eller om det används fel/för ofta) är risken att respekten urholkas.
trafikstockning är inte detsamma som livsfara.Det används då och skall användas då. En spårvagn som blockerar en korsning mitt i Göteborg under trafikrusning är inte att leka med. Det räcker att den står stilla bara så kort tid som fem minuter på fel plats så har du ett enormt farligt läge.
Fast nu får du nog tänka några steg längre än så.trafikstockning är inte detsamma som livsfara.
Det tror jag alla som minns 1992 tycker är väldigt bra.
Vad hände då?
Mvh en som inte minns -92.
Jättestor spårvagnsolycka här i Götet.