Fetat: Det är ju just detta, hur vet man vad man inte vet? Hur vet man att hemförsäkring = försäkring för hemmet OCH personerna som bor där? Jag tror inte att man medvetet tänker att man ger upp all form av skydd när det nästan inte kostar något?Jag gick ur grundskolan 96, kommer fortfarande ihåg att vi fick göra budget och redovisa för de olika kostnaderna i ett hem, där bland annat försäkring funnits. Hemkunskap infördes 1962 i skolan, från 1980 har hemmets ekonomi varit en del av läroplanen.
Jag förstår absolut att man kan missa information men anser dock att det faktiskt inte fråntar en vuxen, normalbegåvad individ att ta reda på saker som man behöver. Bland annat försäkringar. Gör man sedan valet att avstå försäkring - ja, då är det så. För det mesta händer ju inget på resor. MEN, händer det, får man (och många gånger anhöriga) leva med att staten inte hjälper än. Men visst. Vore ju skönt om staten kunde betala allt för oss. Personligen hade jag gärna sluppit ha bilen försäkrad, den försäkringen är svindyr.
Trafikförsäkringen är det lag på att du måste ha. Så den slipper du inte. Och det värsta som kan hända om du inte kan laga din bil är att du står utan bil. Det är en jobbig men inte ohanterlig konsekvens.