Vem betalar.....

Vem säger att man MÅSTE ha hemförsäkring? Visst, det är ett elände om det händer något, som en bekant som var bortrest med sin hund över helgen och kom hem med sin bag i ena handen, hunden i koppel i den andra och mötte askan av sitt hem och ingen hemförsäkring.
Hade hen ingen villaförsäkring heller då? För brinner det är det i regel lite större värden än det hemförsäkringen täcker.

Jag är fascinerad över hur folk tror att UD är någon slags organisation för att enbart hjälpa svenska utomlands.
Deras uppdrag är bokstavligen ansvar för Sveriges förbindelser med andra länder och internationella organisationer och för bistånds- och internationell handelspolitik.

Att hjälpa svenskar som hamnat i problem är något de gör för det inte finns någon annan som kan göra det. Men det är inte deras syfte eller huvuduppdrag.

Att manga inte visste innan vi hade internet ar forsaeligt, det var inte alltid latt att ta reda pa exact hur saker och ting fungerade. I dag lever vi dock med informationen nagra "knapptryck" bort och det ar sa oandligt mycket lattare att ta reda pa vad man bor tanka pa om man ger sig ut och reser utanfor sitt land's granser.

Jag har också massor med försäkringar men det är ju rena lyxförsäkringar. Barn-, hund-, bil-, olycksfall- , utökad rese- och livförsäkring. Plus lite extra försäkringar, lösa föremål etc. Sånt behöver man ju inte egentligen. Men jag har råd och kan unna mig det, och jag antar att du är i en liknande rätt så privilegierad sits. Summa summarum är att du behöver en eller två försäkringar beroende på om du har bil. Men hemförsäkring MÅSTE du ha.

Jag tänker att om det kostar under 200 kr i månaden och du kan bli skuldsatt för livet/din familj kan bli det, då är det ovanligt att man tänker "det löser sig" om det inte är något annat som spökar i bakgrunden. De finns helt säkert, men man kan inte klumpa ihop alla som saknar försäkringar och sätta dem i det facket.
Åker man utomlands ett halvår får man nog ta sig råd att ha en lyxförsäkring.

Ja. Och jag känner inte en backpacker som inte googlat åtminstone lite grann innan de rest och gör man det kommer det alltid upp tips om att se till att ha reseförsäkring.

Jag tycker hela diskussionen är jättemärklig. Givetvis vore det jättebra om människor i nöd utomlands kan få hjälp, oavsett om de borde ha skaffat försäkring eller ej. Men givetvis finns det en gräns för vad svenska skattemedel kan täcka och jag personligen ser hellre att pengarna går till skola, vård, rättsväsende än den här typen av hjälp som diskuteras i tråden.

Du skrev att det var najs om staten kunde betala dina 4000 spänn/månad i försäkring, jag sa 1) har aldrig föreslagit att staten ska betala något alls, 2) en hemförsäkring kostar så lite att alla har råd och alltså är 3) argumentet att det handlar om snålhet nog ett rätt dåligt argument.

Eller ja det är vad jag tror. Du verkar tro något helt annat. Att det är någon sorts valbar brist på konsekvensförståelse som man kan stänga av om man bara tar sig i kragen och växer upp och att så är det för ALLA. Är det korrekt uppfattat?

Nej, det håller jag verkligen inte med om. Det är mer pengar i a-kassa än i socialbidrag så det är självklart bättre och socialbidrag (om man är en iskall person som inte bryr sig om andra) gör samhället i stort bättre så det gynnar alla.
Nja, du har inte övertygat mig. Jag står fast vid att de som jobbar och sköter sig får betala och de som inte sköter sig ändå överlever med rätt så bra livskvalitet. Jag säger inte att det är fel att det är så. Jag säger bara att det är så det ser ut.

Titta bara på pensionssystemet. Mellan de som är låginkomsttagare, men ändå jobbat hela livet, tex en vanlig undersköterska på ett äldreboende, har lite drygt 800:- mer i månaden när undersköterskan är pensionär än vad en som haft socialbidrag hela livet får i pension. Det där med att det lönar sig att arbeta...

Du skrev att det var najs om staten kunde betala dina 4000 spänn/månad i försäkring, jag sa 1) har aldrig föreslagit att staten ska betala något alls, 2) en hemförsäkring kostar så lite att alla har råd och alltså är 3) argumentet att det handlar om snålhet nog ett rätt dåligt argument.

Eller ja det är vad jag tror. Du verkar tro något helt annat. Att det är någon sorts valbar brist på konsekvensförståelse som man kan stänga av om man bara tar sig i kragen och växer upp och att så är det för ALLA. Är det korrekt uppfattat?
Nä. Däremot anser jag att man får stå för konsekvenserna om man reser utan en försäkring.

Jag tror aldrig jag lyckats köpa en resa, oavsett egenplanerad med flyg eller en paketresa utan att ha blivit erbjuden/forcerat marknadsförd köp av reseförsäkring.
Har man såpass mycket bakom pannbenet att man kan boka en resa och har tänkt att genomföra den så har/får man tillräckligt info om att försäkring är en bra grej så det inte går att skylla på att man inte visste.

Nä. Däremot anser jag att man får stå för konsekvenserna om man reser utan en försäkring.
Men vem har argumenterat mot det? Varje individ får ju ta de ekonomiska konsekvenserna (med det otrevliga tillägget att även andra får ta ekonomiska konsekvenser om personen saknar försäkring).

Men vem har argumenterat mot det? Varje individ får ju ta de ekonomiska konsekvenserna (med det otrevliga tillägget att även andra får ta ekonomiska konsekvenser om personen saknar försäkring).
Det är väl ingen som säger att någon har argumenterat emot det? Du har däremot väldigt mycket argument mot att man inte har tagit en försäkring. Man är för ung, man har för lite erfarenhet, man har inte gått i skolan, man har diagnos, man kan inte läsa ingådda avtal etc.

Jag säger att det enda argument, om man är så självgående att man kan resa själv, är att man är lat och har en attityd eller tro att andra fixar biffen. Det finns inget annat i dagens upplysta värld. Det är liksom en googling iväg. Allt annat är slarv. Att läsa avtal man ingår, vare sig det är ett köpeavtal för häst, facebook eller försäkring, är något man får lära sig. Orkar man inte får man ta konsekvenserna av det. Eller familjen då. De har ju också ett val: man kan vara kvar där man får skadan och få vård där och få fakturan själv sedan eller de kan ta ett lån eller tigga pengar och få hem personen om de inte har råd att betala själva.

Nja, du har inte övertygat mig. Jag står fast vid att de som jobbar och sköter sig får betala och de som inte sköter sig ändå överlever med rätt så bra livskvalitet. Jag säger inte att det är fel att det är så. Jag säger bara att det är så det ser ut.

Titta bara på pensionssystemet. Mellan de som är låginkomsttagare, men ändå jobbat hela livet, tex en vanlig undersköterska på ett äldreboende, har lite drygt 800:- mer i månaden när undersköterskan är pensionär än vad en som haft socialbidrag hela livet får i pension. Det där med att det lönar sig att arbeta...

Nja, du har inte övertygat mig. Jag står fast vid att de som jobbar och sköter sig får betala och de som inte sköter sig ändå överlever med rätt så bra livskvalitet.
Ja, det är väl bra? eller tänker du att de ska inte överleva? eller överleva knappt med dålig livskvalitet? dvs bli sjuka och belasta den sjukvård du betalar för. Eller att barnen ska bli kortavuxna och magra av näringsbrist? När man läser om barn som knappt får mat ger det ju en känsla av att så himla perfekt livskvalitet är det inte att leva på socialbidrag eller existensminimum. Men du tycker det är för härligt? Lite oavsett finns en gräns där det är dyrt för samhället att inte hjälpa, fängelser är dyra USA är nära ett u-land, de har tagit bort välfärd sedan 80-talet.

Klyftorna i Sverige är numera så stora att det är ett problem för hela landet enligt nationalekonomer. Det är kanske bättre att lita på dem än på en känsla av att socialbidragstagare o fattigpensionärer har det superhärligt.

Senast ändrad:
Ja, det är väl bra? eller tänker du att de ska inte överleva? eller överleva knappt med dålig livskvalitet? dvs bli sjuka och belasta den sjukvård du betalar för. Eller att barnen ska bli kortavuxna och magra av näringsbrist? När man läser om barn som knappt får mat ger det ju en känsla av att så himla perfekt livskvalitet är det inte att leva på socialbidrag eller existensminimum.
Men dom ska minsann ha dyra iPhone för det har ju dom andra

Det är väl ingen som säger att någon har argumenterat emot det? Du har däremot väldigt mycket argument mot att man inte har tagit en försäkring. Man är för ung, man har för lite erfarenhet, man har inte gått i skolan, man har diagnos, man kan inte läsa ingådda avtal etc.

Jag säger att det enda argument, om man är så självgående att man kan resa själv, är att man är lat och har en attityd eller tro att andra fixar biffen. Det finns inget annat i dagens upplysta värld. Det är liksom en googling iväg. Allt annat är slarv. Att läsa avtal man ingår, vare sig det är ett köpeavtal för häst, facebook eller försäkring, är något man får lära sig. Orkar man inte får man ta konsekvenserna av det. Eller familjen då. De har ju också ett val: man kan vara kvar där man får skadan och få vård där och få fakturan själv sedan eller de kan ta ett lån eller tigga pengar och få hem personen om de inte har råd att betala själva.
Frågan är då, när det väl hänt, vad gör man med resultatet. Någon har gjort ett misstag och förtjänar därmed inte hjälp men är inte gullig nog för en insamling?

Men dom ska minsann ha dyra iPhone för det har ju dom andra
Alla har mobiltelefon i dagens samhälle, annars kan man inte ens åka buss. Hur vet du att det är dyra iphone och inte mellanklasspris iphone eller en annan sorts mobil?

Jag förstår inte ens problemet, känner du någon speciell fattigpensionär eller socialbidragstagare som irriterar dig med sin telefon och attityd av att ha ätit kvällen innan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka