Sv: Vem betalar vad?
Min häst är utlånad.
Fodervärden står för allt utom försäkringen. Den betalar jag, dock är hon skyldig att betala självrisk och eventuella vet.kostnader som försäkringen kanske inte täcker. Skulle skada uppstå, vid i anslutning till att kontraktet är på väg att löpa ut är hon skyldig att stå för alla kostnader fram tills dess hästen är frisk även om kontraktet under konvalecenstiden hinner löpa ut och hästen är återlämnad till mig. Hon betalar foder, stallplats, strö, träningar, utrustning som jag anser hästen inte behöver, hovslagare, vaccineringar och ev reperation av utrustning mm.
Nu är jag en extremt snäll fodervärd. Jag ställer upp och kör min häst när den skall transporteras. Jag fixar magnesiumet hon behöver när jag besöker grannhålan (givetvis bekostar fodervärden det) och jag betalar för den utustning jag anser att jag kommer nyttja när hästen kommer tillbaka till mig, kpte ex benskydd nu under sommaren.
Jag kör och hämtar foder och spån om det behövs eftersom jag har fri tillgång till släp fodervärden följer med och betalar givetvis min bensin.
Detta gör jag enbart för att jag känner fodervärden och vi på detta vis lägger grunden för ett gott samarbete då hon ska fortsätta som medryttare när kontraktet går ut.
Skulle hon inte vara medryttare sedan hade hon fått stå för rubbet själv inkl. försäkringen. Givetvis ska försäkringen stå i hästägarens namn så att livbeloppet kan tillfalla ägren. Vetförsäkringen kan ju fodervärden nyttja ändå.
I övrigt håller jag med Peter Lundin, vet inte riktigt varför du frågar. Detta disskuterades i din förra tråd
Apo - sur tant!