Vem betalar vad?

Sv: Vem betalar vad?

Nu har jag inte och har inte haft, men kommer snart att lämna ut en av mina hästar på foder(ska skriva kontrakt nu i veckan) och då kommer fodervärden att stå för allt(skoning, träningar, tävlingar, foder, stallplats, vetrinärvård osv.), även försäkringen (dock är det vi som är skrivna på försäkringen, men fodervärden betalar oss summan för försäkringen).

då jag hade en ponny på foder så betalade ägaren försäkrningen, jag betalade ALLT annat, så som hovslagare, vaccination, stallhyra m.m.

*knapp*

Jag kan se ett argument för varför hästägaren skall betala försäkringen: det är hästägaren som har valt försäkringen och även dess belopp. Vill man att hästen skall fortsätta vara försäkrad för samma summa, i samma bolag osv, kanske det är bäst att man står för den själv. Självklart skall personen som tar hästen på foder betala allt annat.

Antingen HYR man en häst eller så är man FODERVÄRD för en häst. Vilket av det menar du?

För 70 år sedan var det väl de sk remonthästarna som kunde komma till fodervärdar när de inte användes i det militära, för att kunna bli inkallade om så behövdes... tror jag... var det inte så? Eller gick de bara till ridskolor?

Kaji skrev:
För 70 år sedan var det väl de sk remonthästarna som kunde komma till fodervärdar när de inte användes i det militära, för att kunna bli inkallade om så behövdes... tror jag... var det inte så? Eller gick de bara till ridskolor?

Jag började rida 1964, då var alla hästarna på ridskolan militärens och det hände att de blev inkallade för "repövning" då och då.
Så sent som för 25 år sedan var de flesta hästarna på "min" ridskola ackordshästar. :D

Ackordshästarna lånades ut till ridskolar eller till duktiga, erfarna ryttare (oftast tävlingsryttare).

Immer

Senast ändrad:

Av de tre foderhästar jag haft, så är det enbart den sista jag inte betalat försäkring för, annars har vi stått för alla kostnader. Har alltid fått låna utrustning, iaf sadel + träns och oftast rätt mycket täcken och sånt, så man slipper köpa, för det blir väldigt dyrt... :)

Enligt mig så står ägaren föär försäkringen eftersom att det är den som betalar försäkringen som får ut försäkringspengarna.
Seddan kan man som ägare skicka med saker till hästen men då tycker jag att man ska få tillbaka sakerna i ett bra skick, tillexempel om jag skickar med ett regntäcke som är i bra skick å det går sönder under tiden hästen är hos fodervärden så bör dom köpa ett nytt täcke i samma prisklass, absolut å defenitivt inte ett billigare. Har hästen problem med att den får boggskav tillexempel å ägaren köpt ett som motverkar detta så tycker jag att man bör inrikta sig på ett sådant oxå inte bara ta första bästa, utan få samma "egenskaper" eller vad man nu ska kalla det för.
I övrigt så står man som foder värd för allting annat enligt mig eftersom att man har den som sin egen ändå.

Innan jag köpte min häst hade jag honom på foder i 4 månader. Under den tiden stod ägaren för försäkringen, betalade även förstav verkningen och skoningen samt ET för han hade iont i ryggen. Jag betalade stallplatsen och foder och hovis senare.

Anja586 skrev:
ni som HAR foderhästar eller som hyr ut dem, vem betalar vad av ägaren och den som hyr i erat fall.

nu vill jag itne höra nån sur tant som inte har en häst ute på foder säga vad hon skulle betalat och inte betalatetc. Jag vill höra ni som har foderhästar ute och inne, eller har haft det, hur ni gör och hur det funkar etc.

tack på förhand.

Jag är en jättesur tant som betalar försäkringen på min häst när den är hos fodervärd. Fodervärden (tidigare medryttaren) har fått all tänkbar utrustning med till hästen.

Hade nog inte vågat lämna ut hästen på foder annars om det inte var till någon som kände hästen och som jag visste att jag kunde lita på.

Jag har min ute på foder och fodervärden står för allt utom försäkrings premien.

:bow: Är mycket prat här på forumet om vem som ska betala vad på försäkringen när man har/ lånar ut häst på foder. Och tycker du hade ett utmärkt svar på de!t :bow:

Jag blir fodervärd för min systers häst om två veckor. Som upplägget ser ut nu kommer hon att betala för hö, havre och hovslagare (troligtvs också ev veterinärkostnader typ vaccinationer), medan jag står för resten.

("Resten" är då t.ex stallhyra, torv, extra kraftfoder, träningar, ev tandläkare osv)

jag har en foderhäst och jag betalar allt, försäkring, vaccinationer, hovslagare....allt... Men då vet jag ju att det blir gjort, så att jag inte helt plötsligt står med en häst som är oförsäkrad om det händer en olycka...

Min häst är utlånad.

Fodervärden står för allt utom försäkringen. Den betalar jag, dock är hon skyldig att betala självrisk och eventuella vet.kostnader som försäkringen kanske inte täcker. Skulle skada uppstå, vid i anslutning till att kontraktet är på väg att löpa ut är hon skyldig att stå för alla kostnader fram tills dess hästen är frisk även om kontraktet under konvalecenstiden hinner löpa ut och hästen är återlämnad till mig. Hon betalar foder, stallplats, strö, träningar, utrustning som jag anser hästen inte behöver, hovslagare, vaccineringar och ev reperation av utrustning mm.

Nu är jag en extremt snäll fodervärd. Jag ställer upp och kör min häst när den skall transporteras. Jag fixar magnesiumet hon behöver när jag besöker grannhålan (givetvis bekostar fodervärden det) och jag betalar för den utustning jag anser att jag kommer nyttja när hästen kommer tillbaka till mig, kpte ex benskydd nu under sommaren.
Jag kör och hämtar foder och spån om det behövs eftersom jag har fri tillgång till släp fodervärden följer med och betalar givetvis min bensin.
Detta gör jag enbart för att jag känner fodervärden och vi på detta vis lägger grunden för ett gott samarbete då hon ska fortsätta som medryttare när kontraktet går ut.

Skulle hon inte vara medryttare sedan hade hon fått stå för rubbet själv inkl. försäkringen. Givetvis ska försäkringen stå i hästägarens namn så att livbeloppet kan tillfalla ägren. Vetförsäkringen kan ju fodervärden nyttja ändå.

I övrigt håller jag med Peter Lundin, vet inte riktigt varför du frågar. Detta disskuterades i din förra tråd

Apo - sur tant! :devil:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 711
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka