Vem betalar vad?

Sv: Vem betalar vad?

När jag har haft foderhästar så har jag betalat allt i "vardagen" dvs foder, stått för borstar, sadel, träns, vaccinationer osv. Försäkringen har betalats av hästägaren (som ju är den som ändå fortfarande har det ekonomiska värdet som hästen betingar). Vi har tyvärr :o inte haft något direkt klart uppgjort gällande skador, men min tanke är nog att jag i ett sånt läge hade betalat veterinärräkningen på det som försäkringen ej täcker. Lite beroende på varför man söker veterinär... är det något medfött problem eller något som hästen bör ha haft när den kom till mig så betalar jag inte.

Anja586 skrev:
okej, jag vet inte alls hur det funkar med försäkringar och så, men är det inte så att om hästen dör, så får ägaren, den som försäkringen är skriven på, ut en stor summa pengar?

eller har jag fattat det fel?
Om hästen är försäkrad för en stor summa pengar så blir det en stor summa. Är den försäkrad för en liten summa pengar så blir det en liten summa. ;) De pengarna går till den som står för försäkringen; alltså ägaren. Det är ju också ägaren som kan få betalt för hästen om/när de säljer så det är ju delvis det ekonomiska värdet man skyddar med en livförsäkring.

Försäkringar är normalt uppdelade i veterinärvårdsförsäkring och livförsäkring. Veterinärvårdsförsäkringen täcker veterinärvård (minus självrisk och normalt får man också betala en viss procent på beloppet över självrisken) upp till en viss nivå. Man kan välja en lägre nivå eller en högre nivå; då kostar försäkringen naturligtvis mer för att täcka för en högre nivå. Livförsäkringen brukar man väl rekommendera ska täcka det värde hästen har på marknaden. Alltså; om hästen dör/avlivas bör livförsäkringsbeloppet kunna ge försäkringstagaren den summa pengar som en "ersättare" skulle kosta. Personer som har många hästar kanske väljer att inte "fullförsäkra" alla sina hästar (det blir dyyyrt) utan sätter livvärdet lägre än marknadsvärdet. Min första foderhäst var bara livförsäkrad till 5000 kr. Men i avtalet hade jagköpoption på hästen (löfte att få köpa den) för 25000 kr. Så vi avtalade att OM hästen skulle försvinna eller dö skulle jag ersätta ägaren med 20000 (mellanskillnaden). Det löste jag enkelt genom att själv ta en livförsäkring på hästen (fodervärdsförsäkring) på 20000 kronor. Dvs om hästen dog skulle jag få 20000 och ägaren 5000 och så skulle jag kunna betala ägaren värdet för hästen med mina försäkringspengar.
Anja586 skrev:
om jag hade en häst som jag lånade ut på foder till någon, så skulle inte jag vilja att de betalade försälringen, för att jag sedan skulle få pengarna? eller har jag fattat allt fel, snälla rätta mig om jag har fel. för det tror jag bestämt att jag har.
För mig är det ganska orimligt att jag som fodervärd skulle betala livförsäkringen; den är ju faktiskt ett skydd för ägarens ekonomiska värde. Att däremot betala veterinärvårdsförsäkringen kan jag tycka känns rätt okej däremot.

Anja586 skrev:
okej, jag vet inte alls hur det funkar med försäkringar och så, men är det inte så att om hästen dör, så får ägaren, den som försäkringen är skriven på, ut en stor summa pengar?

eller har jag fattat det fel?

och man betalar försäkringen för att få denna summan sen om hästen dör? och också för att få ekonomsik hjälp när hästen behöver vård? eller?

om jag hade en häst som jag lånade ut på foder till någon, så skulle inte jag vilja att de betalade försälringen, för att jag sedan skulle få pengarna? eller har jag fattat allt fel, snälla rätta mig om jag har fel. för det tror jag bestämt att jag har.
Självklart att det som köpt hästen skall få ersättningen för livvärdet oberoende av vem som betalt försäkringen. Att den som använder hästen betalar för att den som står för kapitalet skall få tillbaka detta om häste måste avlivas är väl inte så konstigt.
Stor summa pengar eller ej beror väl på.
Banken "äger" mitt hus betalar försäkringen men nog måste jag betala tillbaka lånet om huset brinner ner.
Kort sagt du skall verkligen inte ha någon foderhäst förrän du tänkt om fullständigt.
PL

För typ 70 år sedan tror jag inte att man lånade ut sin häst på foder, då behövde lantbrukarna sina hästar för att köra timmer i skogen m.m. (även om traktorn var i antågande). Jag tror att foderhästar är en modern företeelse, men här har jag bara gissningsstatistik att gå på.

Jag kan snarare tänka mig att ordet fodervärd kommer från andra djur, t.ex. hundar som ska bli polishundar m.m. "delas" ju ut på foder till intresserade under de första 18 månaderna (eller något sådant) innan de gör bruksprov. Samma sak med vissa avelsdjur, katter och kaniner. DÅ betalar man ju bara fodret eftersom djuren bor hemma (ingen extra hyra). Hästar däremot är det ofta lite dyrare att ha.

Jag har en totto utlånad till en tjej. Hon betalar allt inkl försäkringen 300 kr/ mån och det över 300 betalar jag. Fungerar jättebra har inte varit några problem under detta 1½ år hon haft honom.

Jag har som krav när jag blir fodervärd på en häst att ägaren ska stå för försäkringen, och jag resten + att det finns ett förbestämt pris för mig om det skulle bli aktuellt med försäljning. Min förra häst visade sig dock ha medfödda skelettdefekter och då valde ägaren (som också var uppfödaren) att själv stå för alla kostnader detta medfört så det kostade inte mig något att ta hästen till veterinären då (hon var tvärtom glad att det upptäcktes) Jag sa då upp hästen för jag vågade inte ha den kvar med defekterna och ägaren tog tillbaka den. Vad jag vet mår den bra, men priset om hon vill sälja den har givetvis sjunkit drastiskt.

peter lundin,

menar du att jag itne ska ha foderhäst för att jag inte vill stå för den försäkringen?

att du säger att jag måste tänka om innan jag skaffar foderhäst? Jag kan väll bara hitta en ägare som vill hyra ut sin häst men som står för försäkrignen?

Nu kommer du säkert säga att ja, blbalbla, det kan du ju göra men att det inte finns någon som gör det. Men
det är ju folk som har skrivit in och sagt att de inte stod för försäkringen.

Att inte stå för försäkringen är en sak, säkert inga problem att hitta, men det som du skrev i din andra tråd att du inte ville står för skador som händer hästen när du har hand om den, som du inte kan rå för, DET kan nog vara svårt att hitta.

När jag hade foderhäst betalade jag allt utom försäkringen som ägaren stod för. Vi hade ett skriftligt avtal som sade att kostnaden för eventuella skador skulle delas lika mellan oss. Nu var pållen aldrig sjuk eller skadad dock. Däremot kom han bara med en grimma och benskydd, allt annat fick jag stå för alltså träns, sadel, täcken osv.

När jag lämnade ut min unghäst på foder betalade jag försäkringen och även självrisken om så skulle behövas, allt annat betalades av fodervärden. Hästen kom med all utrustning, t.o.m. borstar och hovkrats, och om något behövde ersättas eller lagas så stod jag för det.

I båda fallen ombesörjde hästägaren med transport till fodervärden, och fodervärden stod för transporten tillbaka till ägaren.

Nej jag menar att du inte skall ha någon foderhäst därför att hela din inställning är helt urflippad:
Du anser att det är hästägarnas sak att se till att såna som du får tillgång till en tillräcklig bra foderhäst.
Du vill inte betala ngt om det inträffar en olyckshändelse när hästen är i din vård.
Vem som skall betala försäkringen är ju en sak mellan ägare o fodervärd o inte alls självklart men du anser tydligen att du skall få ut livvärdet om du betalat försäkringen.
Jag skulle hellre slakta än lämna ut till ngn med din inställning.
Om du hittar en vettig häst så ok men din andra tråd går ju ut på att du inte kan det!!
PL

Hejsan! Jag har foderhäst nu sedan ca. 2 veckor tillbaka. Jag betalar allt utom försäkringen. Ifall något skulle hända får jag stå för självrisken (1800:-), så hästen är i princip som min alldeles egna. Ifall jag skulle välja att skicka tillbaka honom när tiden går ut så ombesörjer ägaren hämtningen eftersom vi körde hit honom.
Ifall jag väljer att köpa honom så ingår all utrusning jag fick med (träns, sadel, täcken, grimmor) i priset.

Hej. Har haft häst både på foder och haft ut mina egna på foder genom åren. Vi skriver alltid fodervärdavtal där en hel del punkter är med. Ägaren till hästen står för försäkringen om större skador skulle tillstöta, men om någon liten skada, som ett sår eller liknande, där försäkringen ej betalas ut eller gäller skall fodervärden stå för, samt sånt som tandraspning, vaccinationer etc. Skriver också med i avtalet att detta skall skötas en gång om året eller varje halvår, alltså hästen skall vaccineras och kollas tänder då. skoningar står fodervärden för, även foder och strö, stallplats och alla andra nödvändigheter såsom täcken etc. Även massage och ackupunktur står fodervärden för. Men som sagt alla har nog olika sätt, och det finns många möjligheter, men det viktigaste är att alltid hålla kontakten med fodervärden och att göra upp tydliga hållpunkter av vad var och en skall betala och sköta, så det inte blir överaskningar om obetalade utgifter etc.

Hej. Har haft häst både på foder och haft ut mina egna på foder genom åren. Vi skriver alltid fodervärdavtal där en hel del punkter är med. Ägaren till hästen står för försäkringen om större skador skulle tillstöta, men om någon liten skada, som ett sår eller liknande, där försäkringen ej betalas ut eller gäller skall fodervärden stå för, samt sånt som tandraspning, vaccinationer etc. Skriver också med i avtalet att detta skall skötas en gång om året eller varje halvår, alltså hästen skall vaccineras och kollas tänder då. skoningar står fodervärden för, även foder och strö, stallplats och alla andra nödvändigheter såsom täcken etc. Även massage och ackupunktur står fodervärden för. Men som sagt alla har nog olika sätt, och det finns många möjligheter, men det viktigaste är att alltid hålla kontakten med fodervärden och att göra upp tydliga hållpunkter av vad var och en skall betala och sköta, så det inte blir överaskningar om obetalade utgifter etc.

Ett tips kan också vara att göra upp regler för hur länge man skall ha hästen på foder, ute på foder. Uppsägningstid etc så man kan fixa stallplats ev sällskap till den hemkomna hästen. Har hört ägare som plötsligt står med sin häst utan varesig stall eller kompis då fodervärden plötsligt inte vill ha kvar hästen längre, och så oplanerat får det ej vara. Så ha kanske 4-8 veckors uppsägningstid så man har möjligheten att fixa stallplats och sällskap om fallet vore så att man inte har det hemma.

Också göra upp ett pris om hur mycket hästen är värd för tillfället, tex 30.000 :-, och det är den summan som även kommer att gälla om du senare vill köpahästen. Har själv varit med om att ha haft en alldelles underbar foderhäst som inte var värd mycket när jag tog över honom. Jag red in och utbildade honom, och han gjorde framsteg som ingen av oss, varkenvi eller ägaren trodde att han skulle göra, att han hade den kapaciteten. När han gjorde bra resultat började han ju givetvis stiga i värde, detta var efter fem år, och han hade mycket kvar att ge, var otroligt utvecklingsbar, så ägaren förståd ju att hon kunde käna en slant om hon skulle sälja honom. Vi stod som första köpare eftersom tanken på att någon annan skulle ta över honom var inte att tänka på. Vi var räda att ha nskulle hamna till ett hem som bara såg honom som tävlingshäst, och så fort reslutaten börjar vika så är han inte värd någon längre. För oss spelade inte dettta någon roll, utan bara att han var en sådan underbar indevid, det var det som vi fastnat för.

Problemet var ju att hon skulle sälja honom för det pris som han i dagsläget var värd. alltså närmare 80.000:-. Han var ej värd mer en 20.000:- när vi tog hand om honom för fem år sedan. Så att så många tusenlappar kan man spara om man gör upp det i början , men det var ju ingen som tänkte eller ens trodde att han hade en sådan kapacitet, vilket kanske var dumt i efterhand. Iallafall så skall det inte vara så eftersom det var vi som stått för all utbildning, foder, massage, strö, stallplats etc etc. Det var ju faktisgt vi som hade utbildat honom. Ändå kände vi ägaren väl. Så det är mycket att tänka på.

Anja, det känns som du inte har någon kunskap om häst överhuvudtaget känns bara som du är här för och tjabba, du verkar helrubbad. Jag antar att du aldrig har haft häst och hoppas att du aldrig skaffar det heller. Jag tror nog du är en liten fjant som tror att du kan en hel del och bara sitter och mejjar ned detta trevliga diskussionsforum med massa skit. Ingen bra hästmänniska i världen kommer låta dig ta hand om deras häst så ge upp!!!!!! Du behöver inte skriva tillbaka och inte störa dig så mycket för jag kommer varken läsa det eller gå in på detta ämne mer, VÄX UPP!

När jag hade foderhäst betalade jag allt utom försäkringen.

Skulle jag lämna ut på foder skulle jag lagt upp det likadant, dvs att fodervärden betalade allt utom försäkringen.

När jag hade min häst ute på foder betalade jag försäkring samt 600:-/mån. Detta var ett avtal mellan mig och medryttaren (som även var fodervärd) så hon kunde ta med sig pållen ned på sin utbildning. I samma veva utbildade hon ju även hästen..så det gagnade ju oss båda 2. Jag fick en utbildad häst och hon fick en utbildningshäst ;)...OM nu inte medryttaren hade gått på utbildning så hade hon fått betala för allt....

När jag hade min häst ute på foder betalade fodervärden allt utom försäkringen som jag stod för.

Jag har världens bästa kontakt med foderhästgaren.. Vi skrev ett ordentligt kontrakt efter samtal och provridning. När jag hämtade hästern så följde hon självklart med hem för att kolla så allt var bra. Jag betalade allt, foder, veterinär, sko m.m. men ägaren betalade försäkringen. Historian slutade att jag köpte hästen till bra pris och vi har fortfarande enormt bra kontakt. Hon har hjälpt mig mycket genom sina erfarenheter av 11 års ägande av denna häst. Jag tror stenhårt på att vara ärlig mot hästägaren och en rak kommunikation.

När jag hade min förra häst ute på foder betalade jag enbart försökringen och fodervärden allt annat. Däremot fick hon gratis hjälp och lektioner av mej med den hästen (jag är instruktör, så annars tar jag betalt).

/Malin

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 711
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka