Vem betalar försäkringen?

Sv: Vem betalar försäkringen?

Om ägaren vill vara säker på att den blir betald betalar h*n själv, kanske kan lägga på en avgift för det. Trots allt ingår ju ryttaren(fodervärden) i försäkringen.

I mina avtal har vi kommit överens om att ägaren betalar försäkringen & all veterinärvård som kostar mindre än självrisken betalar fodervärden. Skulle försäkringen behöva användas delar fodervärd & ägare på självrisken.

Jag (ägaren) kommer betala försäkringen för min häst. Detta för jag ska vara 200% säker på att hon är försäkrad och det är jag, inte fodervärden, som ska få ut hennes livbelopp om hon skulle avlida.

Det känns fel att säga åt fodervärden att betala försäkringen för jag ska få pengar om något skulle hända (syftar då främst på dödsfall)

När vi hade häst på foder betalade ägaren livförsäkringsdelen och jag veterinärvård delen.

Hon betalade till bolaget och jag till henne.

Jag betalade all vet.vård men om en gammal skada hade kommit fram så hade vi i avtalet bestämt att hon skulle stå för det.

När vi hade häst på foder betalade ägaren livförsäkringsdelen och jag veterinärvård delen.

Hon betalade till bolaget och jag till henne.

Det där lät väldigt smart :idea: Speciellt om det skulle hända någon liten olycka, då behöver inte fodervärden vara orolig över att behöva betala allt och inte bara självrisken.

Jag som hästägare står för försäkringen nu när min häst är ute på foder, däremot så betalar fodervärden alla veterinärvårdsavgifter som skulle kunna bli.

Vi har gjort så att jag betalar försäkringen, och det blir avgiften som jag betalar för att få ha hästen.

I alla avtal jag har skrivit så är det fodervärden som betalar försäkringen men ägaren står för den. Det är ju trots allt fodervärden som "sliter" på hästen och det är ju i ägarens intresse att hästen har ett fullgott skydd

De hästar jag har lånat genom åren har alltid ägaren betalt försäkringen på.

Men det finns väl inget som säger att det måste vara si eller så? Ni får helt enkelt prata om komma fram till något tillsammans :)

I mina fall (både när jag lånat ut häst och lånat häst) har fodervärden betalat försäkringen, däremot har ägaren fortfarande stått för försäkringen vilket gjort att fodervärden betalar premien till ägaren.

Det är ju upp till var och en , men det mest logiska för mig är att ägaren står för försäkringen. Ägaren kan ju då vara säker på att det går rätt till.

Jag har faktiskt hört talas om ett fall där fodervärden hade en försäkring men inte ägaren. Hästen förolyckades av någon anledning och ägaren blev helt utan ersättning pga att denne inte hade djuret försäkrat. Det gäller nog att ha allt på klara papper när det gäller foderhästar om det här stämmer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 457
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 336
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama