Vem betalar för vet bes vid försäljning?

Sv: Vem betalar för vet bes vid försäljning?

När vi skulle köpa häst sa "alla" att det är köparen som står för besiktningen och att köparen helst också ska välja veterinär själv.

Men jag vet bekanta som visserligen själv stod för besiktningen när de skulle köpa häst men att säljaren betalade ifall det var fel på hästen. Men sådant måste man förstås göra upp innan man besiktigar. :)

Tillägg: Hästhandlare brukar redan ha besiktigat hästarna men man kan ju göra en till i fall det har gått för lång tid eller om man vill ha en egen veterinär

när vi har sålt häst har vi gjort som så att köpaen betalar besiktningen men är det något fel betalar vi, sen han vi gjort som så att vi har besiktat hästen innan den åker ut på annons, och om köparen vill besikta där efter så är det dennes bekostnad

I dom allra flesta fall som jag har hört är det köparen som står för vet.besiktning..

Tror att det är väldigt olika.
När jag köpte min häst så gjorde jag en veterinärbesiktning,med en veterinär som jag valt ut.:laugh:

När min syster köpte hennes häst gjordes vet. besiktning på klinik och uppgjort var att gick hästen igenom betalade köparen för besiktningen, gick den inte igenom (=inget köp) betalade säljaren.

jag tycker att säljaren ska stå för en vanlig besiktning..däremot om köparen vill ha en mer grundlig koll med röntgen eller så får den betala de.

Jag brukar stå för besiktningen när jag säljer. Vill dem därimot ha röntgen så får dem stå för plåtarna själva. :)

Rent juridiskt föredrar jag som KÖPARE att stå för besiktningen. Fri att välja veterinär, veterinären handlar på MITT uppdrag.

Jag brukar stå för besiktningen när jag säljer. Vill dem därimot ha röntgen så får dem stå för plåtarna själva. :)

Vad brukar en röntgen kosta?

Och vad brukar en vanlig besiktning kosta?

Vad gäller min egen pålla så stod säljaren för besiktningen. Säljaren valde veterinär och jag var med under besiktningen. Det var en gårdsbesiktning där böjprov och löpning gjordes på asfaltsväg, veterinären en känd "hästveteriär".

Den som jag köpte häst av driver företag och säljer alla sina hästar besiktigade. Självklart får du som köpare välja en annan veterinär och utföra besiktningen på klinik. I detta fallet får då köparen stå för besiktningen.

/Lizzie

jgskulle foredra att betala sjalv eftersom jag styra mer over vilken veterniar som utfor det hela da

Jag som säljare har alltid stått för besiktningen (alltid som i två gånger :) ) Men om du undrar för du är i en situation som köpare så rekommenderar jag varmt att du själv står för den, då är det du som väljer vetrinär och är uppdragsgivare. Blev själv blåst av en säljare där det visade sig att vetrinären och säljaren hade ett mycket nära samarbete- till följd av en "förmildrad" undersökning.

Logiskt sett borde det väl vara köparen tycker jag. Har själv stått för besiktningen vid mina hästköp. Kollade nu sist på t ex Agrias hemsida inför försäkringsövertagandet och såg där att oftast brukar det vara köparen. Är väl oftast "kotym" även i andra sammanhang, t ex vid husköp.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 751
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV