Vem bär ansvar !? Behöver all hjälp jag kan få

Sv: Vem bär ansvar !? Behöver all hjälp jag kan få

Det är inte så enkelt. Stallägaren svarar för kontraktsförutsättningarna.

MEN om hästägaren vet om bristen har också denne del av ansvaret. Det går inte att släppa ut hästen i en hage man vet är högrisk och sedan skylla på att det är stallägarens ansvar. Man har skydlighet att göra vad man kan för att begränsa skadan, inte framkalla den (och då menar jag inte sårskada utan skada som i händelse).

Vet man som hästägare med sig att förutsättningarna är kassa har man dels ett ansvar att begränsa skadan, men slutligen har man också ansvar för sin häst.

Det beror ju helt och hållet på, imo så Har TS försökt fåbristerna åtgärdade, vad ska hon göra? Låta hästen stå inne? Har inte stoägaren ytterst ansvar för sin häst också? Självklart har hon det så där går det ju åt båda hållen.

TS har försökt få hagstaketet utbytt som jag förstod det och det är stallägaren som ansvarar för att det ska bli gjort. Personligen skulle jag gått till stallägaren och sagt att antingen får denne åtgärda bristerna, eller så gör jag det och då står stallägaren för material samt en sänkning av månadshyran den/de månader som jag får fixa staketet a´ 200:-/timma (gratis är jag inte och jag ser hellre att stallägaren åtgärdar bristerna).
Nu har jag faktist sluppit göra sådana saker, eftersom jag valt vettiga stallägare och de gånger jag lyckats välja fel har jag flyttat rätt snabbt (valt det själv eftersom jag inte vill ha någon oseriös runt mina hingstar).
Okunskap kan man utbilda, men lathet och snikenhet kan man inte ändra på...

Kan dock tillägga att jag flyttade in i ett stall där stallägaren var mkt trevlig och snäll och där staketet var för tunn (trådne var för tunn). Jag förklarade läget och stallägaren köpte tråd och jag satte själv upp det utan att begära något för det, stallägarna var trevliga och ställde upp med bla att köra mig hem vid dåligt väder mm. Det var frågan om ett ömsesidigt utbyte.

Det är inte så enkelt. Stallägaren svarar för kontraktsförutsättningarna.

MEN om hästägaren vet om bristen har också denne del av ansvaret. Det går inte att släppa ut hästen i en hage man vet är högrisk och sedan skylla på att det är stallägarens ansvar. Man har skydlighet att göra vad man kan för att begränsa skadan, inte framkalla den (och då menar jag inte sårskada utan skada som i händelse).

Vet man som hästägare med sig att förutsättningarna är kassa har man dels ett ansvar att begränsa skadan, men slutligen har man också ansvar för sin häst.

Senast ändrad:

Som sagt: stallägaren ansvarar för kontraktsförutsättningarna. Bägge ansvarar för att begränsa skada.

Om hästägaren inte får gehör för sina påtalanden om brister återstår ju bara att flytta hästen. Det går ju inte att säga att "ja,ja, jag skiter i att hästen skadas eller andra skadas, det får stå för stallägaren". Hästägaransvaret inbegriper ju att man faktiskt har koll på att hästen får det den behöver, att tjänsten för förvaring av hästen motsvarar det man som hästägare åläggs enligt lagen.

Det är inte enkelt, men att ansvaret för hästen ligger på hästägaren är solklart. Att stallägaren svarar för kontraktsförutsättningar uppfylls (stallägarens del) är också solklart.

Fast det är inte så "bara" att flytta med en hingst till ett nytt stall. Väldigt få stall tar emot hingstar, det vet jag som själv har 2 st och saknar eget stall. Och har man då inte 3-5000:- att lägga på kallhyra i månaden, så finns det ännu färre stall att flytta till. Och att ha hingst ska inte behöva vara en klassfråga... Har stallägaren enligt kontrakt ansvaret för att se till att hagarna är i gott skick så ska denne göra det också. Oavsett om man som hästägare har ansvar för sin häst eller inte!

Och att ha hingst ska inte behöva vara en klassfråga...

Lite nyfiken, vem tycker du ska sponsra närde gäller att ha hingst? Stängsling är bara en av ganska många punkter där det kostar mer när det gäller hingstar?

För övrigt är det en klassfråga att ha häst över huvudtaget, eller så får man ha ärvt en gård.

Kräver man mer än stallägaren är beredd att leverera så blir man uppsagd och hänvisad till att leta ny stallplats.

Självklart är det en ekonomisk fråga! Klassfråga vill jag inte påstå, men det är dyrare och svårare att hålla hingst. Har man inte eget stall är det svårt att hålla hingst, särskilt om man tvingas flytta.

Men vad menar du är alternativet? Ska hingsthållning sponsras? Eller ska var och en ta ansvar för sin egen hästhållning?

Jag menade att en hingstägare inte ska, och inte är fö heller, förpassad till stall som kostar från 3000:- och uppåt. Min stallhyra, för 2 hingstar och snart en valack? 0:- i månaden... (fast jag har bett att få betala min % av beteshyran till stallägaren för ett hagområde som denne arrenderar, eftersom jag vet att personen ifråga inte är rik) Då känner jag stallägaren så det är inte konstigt. Jag står utanför Malmö i ett eftertraktat område.
Men, om man bortser från det, så är det högsta jag betalat i hyra för mina hingstar, och då ingick foder och full sköttsel, 2400:-/häst.
Men då är inte jag i behov av ridhus eller ridbana. (vilket jag har tillgång till här där de står nu, med ca 10-20 min ritt eller knappt 5 min med bil och en ynka kostnad på 50:-/dag).

Att ha hingst är deffinitivt svårare än att ha sto eller valack när det kommer till uppstallningsfrågan, men eftersom jag inte är rädd att hjälpa till så har det alltid löst sig och jag har ibland haft supertrevliga och bra stallägare som man verkligen får leta efter!

Jag utgår ifrån att ska stallägaren ansvara för att hagen är i gott skick, så gör denna det också.

Självklart ska väll var och en ta ansvar för sin hästhållning? Det är en självklarthet att man gör det.
Men hade det varit frågan om en valack så hade TS fått Helt andra svar än de hon/han fått i tråden nu. Bara för att det är en hingst så anser folk att det är hingstägaren som ska vara ansvarig, vilket det inte är såvida inte kontrakt reglerar detta.

Senast ändrad:

Väljer man att hålla hingst får man ju inse vilken verklighet man lever i. Få uppstallningsplatser, man är hänvisad till det som finns (vilket i många fall är uselt). Det som är bra är ofta dyrt. För att det kostar mer att ha hingstar eftersom det ställer krav på bl a hagar, krav som inte ställs för valacker och ston.

Det är verkligheten. Vill man ha hingst kostar det. Och det blir jobbigare. Men det går väl inte att tvinga stallägare att ta in hingstar och hålla en viss prisgräns?

Lite nyfiken, vem tycker du ska sponsra närde gäller att ha hingst? Stängsling är bara en av ganska många punkter där det kostar mer när det gäller hingstar?

För övrigt är det en klassfråga att ha häst över huvudtaget, eller så får man ha ärvt en gård.

Kräver man mer än stallägaren är beredd att leverera så blir man uppsagd och hänvisad till att leta ny stallplats.

Vad mer kostar mer än stängsel när man har hingst? :confused:
Äter de annorlunda? Kräver de en annan sorts skoning eller veterinärbehandling för att de är hingstar?
Kräver de speciela ridhus/ridbanor?

Att ha häst behöver inte per automatik vara en klassfråga, utan en fråga om vem man känner... Som sagt, min stallhyra för 2, snart 3, hästar är 0:- utanför Malmö där stallhyrorna ligger på från 3500:- och uppåt. Nu ska jag väll tillägga att jag har dom på lösdrift, men ändå.

Stängsling för mina hästar kostar inte direkt mkt extra. Vi har slängt upp tråd så det blev 1 meter mellan hagstängslet mellan hingst/valack hagen och rent valackhagen, det löste jag genom att såga till 1 meter långa plank som jag fäste isolatorer på (ute på kanten), borrade fast dom ovanpå stolparna och sedan på med tråd där. Det var en nödlösning eftersom jag flyttade dit mitt i vintern och det inte gick att få ner stolpar då, men det har hållit så pass bra att vi inte behöver ändra på det.

Utöver det går de på vanlig tråd med vanlig el. De har inte den tjockaste tjockleken på tråden utan den näst tjockaste.

Mina hingstar håller sig i hagen och de gånger staket har gått sönder har det faktist varit valacker som sprängt det och tagit sig ut, medans mina stått kvar i hagen, livrädda för strömmen.
Trotts att det då funnits ston i samma stall, ute i sina hagar.

I TS fall kan det vara så att hennes (?) häst helt enkelt går själv och vill ha sällskap, och att problemet kunde lösas genom en valack i hagen.
Även fast jag vet att många blir hysteriska över tanken på att ha hingstar tillsammans med andra hästar.

Så nej, att ha hingst kostar inte extra såvida man inte ställer höga krav på stall, såsom ridhus/plan mm.

Att avsluta med så har jag aldrig blivit uppsagd för att jag "krävt" att få det som kontraktet säger.

Jag menade att en hingstägare inte ska, och inte är fö heller, förpassad till stall som kostar från 3000:- och uppåt.

Men det är väl ändå upp till den enskilde stallägaren att besluta om det är värt att ta emot hingstar eller ej.
De allra flesta tycker inte det är värt det och det beror oftast inte på hingstarna i sig, utan på hingstägarna osm väldigt många gånger är respektlösa gentemot andra hästägare i samma stall och för att inte glömma, krav på den eller den boxen, den eller den hagen osv osv osv osv.

Väljer man att hålla hingst får man ju inse vilken verklighet man lever i. Få uppstallningsplatser, man är hänvisad till det som finns (vilket i många fall är uselt). Det som är bra är ofta dyrt. För att det kostar mer att ha hingstar eftersom det ställer krav på bl a hagar, krav som inte ställs för valacker och ston.

Det är verkligheten. Vill man ha hingst kostar det. Och det blir jobbigare. Men det går väl inte att tvinga stallägare att ta in hingstar och hålla en viss prisgräns?

Varifrån har du fått att jag anser att man ska tvinga stallägare sänka hyra eller ta emot hingstar? :confused:
Jag har skrivit att stallägaren ska ta sitt ansvar (som han/hon) har enligt kontraktet och stå för hagar som har bra staket. Oavsett om man har hingst eller valack/sto så är de hagstaket som TS berättar om knappast lämpligt! Knutar överallt (dvs sämre ström) och av vad jag förstod, tråd av sämre kvalite. Ni som har ston/valacker, skulle ni vilja ha era hästar i sådana hagar???

Någon ansåg att TS skulle flytta sin häst, vilket inte är lätt när man har hingst. Därav sa jag att det inte "bara är att flytta" eftersom TS kanske inte har råd med de stall som tar emot hingstar.

Jag har haft hingst i över 8 år, så jag vet hur det är.

Generelt sett så har de stall jag stått i med mina hingstar inte varit dåliga stall... Jag har stått hos en duktig rätt etablerad och känd westerntränare, det var där jag hade högsta stallhyran på 2400:-/häst för foder och all sköttsel.
I övrigt har jag stått på väldigt varierande ställen, där en av de "finare" ställena var hos en dressyrryttare som ridit VM, och det var det sämsta stället ever sköttselmässigt... Även om stallet i sig var fint.

Så nej, min erfarenhet är inte att de bara för att jag har hingstar är förpassad till dåliga ställen. Men som sagt, jag kräver inte ridhus eller ridbana.

Vi har säkert olika syn på vad som är ett bra ohc ett dåligt ställe, min erfarenhet av stall med ridhus är att det finns en hel del stroppar där... Ägare till hästar som kostar 6 siffrigt, vars mamma/pappa betalar för allt trotts att de passerat 20 för länge sen, som rider i en sadel som kostar mer än 3 månadslöner för mig , som inte mockar utan det gör mamma och pappa, som fnyser åt att jag inte har halvblod osv...
Det rä ett dåligt stall för mig, oavsett hur "fint" stallet i övrigt är.

Men det är väl ändå upp till den enskilde stallägaren att besluta om det är värt att ta emot hingstar eller ej.
De allra flesta tycker inte det är värt det och det beror oftast inte på hingstarna i sig, utan på hingstägarna osm väldigt många gånger är respektlösa gentemot andra hästägare i samma stall och för att inte glömma, krav på den eller den boxen, den eller den hagen osv osv osv osv.

Vi har verkligen olika erfarenheter av hingstägare.

Min erfarenhet av hingstägare utöver mig är att de, precis som mig, är rätt förstående över att man har hingst och det kan ställa till problem för andra.
Däremot anser jag dock fortfarande att stallägaren ska ansvara för att hagarna är i gott skick om det är så att det behövs och det inte regleras i ett kontrakt. Men då spelar dte ingen roll om det står en hingst, valack eller ett sto i den omtalade hagen!
Jag gissar på att TS hingst går ut pga dålig ström (som TS sa själv), vilket kan åtgärdas genom att stallägaren tar sitt ansvar. Däremot om det skulle vara så att en häst trotts bra stängsel spränger sin hage (oavsett kön och emd eller utan kulor) så bör man börja fundera på om det inte är hästägaren som ska stå för det.

Däremot har jag Väldigt dålig erfarenhet av sto/valackägare... (långt ifrån alla självklart). De som jag haft problem med är just sto/valackägare som inte uppfostrat sina hästar, som har hästar som styr och ställer med dom, som ska ha den eller den hagen/boxen (som du skrev) osv.
MEN... jag ska också tillägga att dessa sto/valackägare stod i det stallet som jag skrev om i inlägget ovan, med ridhus.

Senast ändrad:

Tycke och smak ska man som bekant inte diskutera.

TS har valt att hålla hingst, och med det kommer en rad problem t ex att man är rätt oflexibel i sitt val av stallplatser. Finns det 20 ställen att ha en valack eller ett sto, är det kanske 3 som tar emot hingstar. Varav två är helt otänkbara för min hästhantering. Och det sista har fel strömaterial för min känsliga häst.

Hade jag haft något annat än en hingst hade det varit lättare att hitta ett bra ställe. Med hingst är man låst, men det får ju inte innebära att man ställer sig på t ex ett sådant ställe som TS valt, där hagarna inte håller måtten.

Fö har jag haft både hingstar, ston och valacker, så det blir svårt för dig att kategorisera mig enligt ovan. Maken har haft hingststation och föredrar själv att rida ston - vilken etikett sätter du på honom?

Jag har inte satt någon etikett eller kategori på dig eller någon annan i tråden?

Om ströt är ett hinder att flytta in i ett stall, så antar jag att man antingen kan köpa eget strö, eller om man har en häst med luftvägsproblem, så är det nog så att du är mer körd stallmässigt än om du hade en hingst. Har du en hingst med luftrörsproblem är det största stallproblemet itne att han är hingst utan luftrörsproblemen... Iallafall om man ska utgå ifrån de vet. jag pratat med som anser att spån är förkastligt för luftrörshästar, och att halm inte heller är speciellt bra, vilket är spånet för 90% av stallen idag.

Ts hade troligast inte flyttat in i stallet om denne varit medveten om hur dålig hagarna var från första början, och jag utgår ifrån att man inte flyttar in i ett stall som är dåligt. Det Blir dåligt.

Och får man stallplats i ett stall där det enda hindret är dåligt staket, så antar jag att man är medveten om det från början, och stallar upp i stallet med insikten att man själv får byta staketet om det ska bli gjort.

Jag påtalade att valmöjligheten är begränsad vad gäller stallplats till hingst. Man får ta det som står till buds och har oftast inte mycket att välja mellan vad gäller service, pris och läge.

Och jag påtalar att man inte är förpassad Enbart till de dåliga ställena. Man Kan hitta ställen med bra pris och bra stall/sköttsel.
Bästa stallen jag någonsin stått i kostade 1000:- resp 1200:- i norrland. Vilket är billigt med tanke på att det var full sköttsel och foder som ingick. Dock så var det svårt att ta sig till dom, och ja, då kanske de inte är möjliga för alla.

Men absolut, har man ska man absolut ska ha stall i ett visst område, och det med en viss service, så är man nog mer körd än man är om man har sto/valack.

Det du tycker är bra behöver ju inte vara det jag tycker är bra. Att du hittar bra stallplats till vettiga pengar säger ju egentligen bara att du är nöjd. Inte att jag hade blivit det eller att det är en allmän sanning.

Jag har tittat på många platser som andra tycker är bra, som jag tycker är så dåliga att om det var enda alternativet hade jag hellre varit utan häst

Hade jag haft stall och till äventyrs tagit emot hingstar hade jag lagt på lite extra på fodret, dubblerat kostnaden för hantering, extra kostnad för hagar och en summa för att täcka självrisker och oförutsedda utgifter.

Ja jag vet att hingstar inte behöver vara ett dugg svårare än andra hästar, men en del är det och jag kan inte veta på förhand. Det är lättare att sänka en hyra än att höja för om man inser att det inte bär sig.

Fast det har jag ju redan skrivit, att vi har olika syn på vad bra är.

Angh fodret så beror detju helt och hållet på hur mkt foder som ingår i stallhyran! Har du fri tillgång, x antal kg per häst eller kanske tom att de betalar per kg de använder så är det ju helt olika vad du behöver göra.

Sen visst är det lättare att sänka än att höjja, men då är det väll bättre att säga du får börja på denna hyra xxx:-/månad och behövs det får jag höjja.
Mina äter tex 12 kg hösilage/dygn på fri tillgång på en silagebal (uträknat efter åtgång på balar/månad), de är D-ponnyer, i vissa fall har stallägare tyckt det är mkt, personligen tycker inte jag det är mkt med tanke på att det är fri tillgång av hösilage som inte är torrt som hö. (uppskattningsvis väger ponnyerna runt 400 kg).

Mina hingstar är ofta populära i stall de stått i just för att de är så trevliga att hantera.

Tyvärr anser jag att många hingstar får bära hundhuvudet för få hingstars uppförande. Självklart finns det många hingstar som är puckon, men det finns även Många, många valacker, och ännufler ston, som är väldigt farliga att hantera, spränger hagen om de inte får sällskap, sparkas och slåss och är farliga att leda ut.
Så visst förstår jag att man är skeptisk mot att ha in hingstar, men man skall inte heller "dra alla över en kam" och anse att alla hingstar är svåra. (vilket jag inte säger att du gör).

Liknande trådar

Hästmänniskan Det blev jag igår i stallet när en lös hingst kom springande in på stallplanen, vilt vrålande! Om några kommer ihåg så nämnde jag i... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 302
Senast: kopparberg
·
Träning VARNING. JÄTTELÅÅÅÅNGT mail. Sitter här och är förtvivlad med gråten i halsen, vuxna människan. Igår hämtade jag hem min drömhäst... 2
Svar
31
· Visningar
5 376
Senast: Bonnielove
·
Träning Jag blir lite förbryllad över min häst beteénde när det gäller andra grabbar. När M kom till mig var han hingst och galen, då fanns...
Svar
15
· Visningar
1 425
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Bråkande hundar
  • Vad heter den här?